וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לגרש, לסייע בהגירה מרצון

אנאבל ליפסיק פרידלנדר

21.9.2010 / 7:03

עובדים זרים



>> על רקע ההחלטה להעניק מעמד חוקי לחלק מילדי העובדים הזרים ולגרש את אלה שאינם עומדים בתנאים שנקבעו, רצוי שמקבלי ההחלטות והרשויות לאכיפת החוק ידונו בפתרונות חלופיים, המשאירים את הילדים בישראל או מסייעים להם באופן משמעותי בחזרה למדינת המוצא של הוריהם.

פתרונות אלה, הנהוגים במדינות שונות בעולם, נולדו לא רק משום שהגירוש לבדו אינו אמצעי יעיל להתמודד עם ההגירה הבלתי חוקית, אלא גם כתוצאה מהניסיון של אותן מדינות למזער את הנזק שהמעצר והגירוש גורמים לילדים ולמדינות עצמן.



יש להחיל את ההחלטה שהתקבלה ב-1 באוגוסט לגבי אוכלוסיית ילדי העובדים הזרים תוך התעלמות ממרבית הקריטריונים שנקבעו כתנאי להישארות בישראל, פרט לקיום תנאי בסיסי של כניסת הוריהם לישראל באופן חוקי. בהתאם לכך, בתהליך מדורג, עד שימלאו לילד 18 שנה, מוצע שהילד יקבל מעמד של תושב ארעי. לאחר שירות צבאי או לאומי, ולאחר שהוא יתחייב לשמור אמונים למדינה, מוצע כי תוענק לו אזרחות ישראלית. לחלופין, בדומה למה שנהוג בשווייץ, ניתן להעניק לילדים אלה אישורי שהייה מתחדשים עד לבגרותם שבהגיעם אליה - הם יקבלו מעמד קבע.



מחקרים מלמדים כי הסיכוי לעזיבת ארץ העבודה וחזרה למדינת המוצא גדל כאשר זוהי עזיבה מרצון וכאשר העובדים הזרים מקבלים הכוונה, הכשרה וייעוץ במדינת העבודה וסיוע כספי להתחיל בחיים החדשים במדינת המוצא.



כדי להקל על חזרת העובדים הזרים לארצם, ניתן לספק להם הכשרה מקצועית וייעוץ שיסייעו להם להשתלב באופן אופטימלי בתעסוקה ובחיי מדינת המוצא. לגבי ילדים שאינם מכירים את מדינות המוצא ושעבורם העזיבה היא סוג של עקירה ממדינה שאותה הם רואים כמדינתם, יכולה הכנה זו להיות משמעותית ביותר, והיא צריכה לכלול, בין השאר, עבודה עם פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. בנוסף, השהייה הבלתי חוקית של העובדים הזרים גורמת לעתים לניצול לרעה של מצבם הלא חוקי מצד מעסיקיהם, ולכן יש צורך לסייע להם לגבות את הכספים המגיעים להם על פי החוק.



סיוע בכיסוי עלויות הנסיעה הוא מרכיב חשוב נוסף המעודד את העזיבה, אך יש צורך לסייע לעובדים בהליכים הביורוקרטיים כדי שיוכלו לקבל את המסמכים הדרושים לנסיעה. לדוגמה, ילדים שנולדו במדינת העבודה, לעתים הם חסרי דרכון ואינם רשומים בדרכון ההורים, משום שהמדינות שמהן באו מקנות אזרחות רק למי שנולד על הטריטוריה הריבונית של המדינה.



סיוע לאחר העזיבה כולל מענקים והלוואות לפתיחת עסקים, יזמות ולהתארגנות הראשונית במדינת המוצא. לרוב, הסיוע ניתן באמצעות ארגונים בינלאומיים ומקומיים במדינות המוצא. בנוסף לסיוע כספי קיימות תוכניות לעידוד של המהגר השב למולדתו לפתיחה של עסקים קטנים. הסיוע מוענק בצורה מושכלת, כאשר מובאים בחשבון סיכויי ההצלחה של אותם עסקים וגם את ענפי הכלכלה שמדינת המוצא רוצה לקדם.



הענקת מעמד אזרחי או עידוד עזיבה מרצון של עובדים זרים וילדיהם מתאימים ליישום בישראל תוך זמן קצר. בנסיבות הקיימות בישראל, נראה כי תועלתה של חלופה זו גבוהה לאין ערוך מהעלות הכוללת שישראל תאלץ לשלם אם תתעקש לגרש את ילדי העובדים הזרים.



הכותבת היא מרצה לסטטיסטיקה באוניברסיטת תל אביב ועבודת דוקטורט שלה עסקה בחינוך ילדי עובדים זרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully