וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגבעות תוקפים: הרשות לני"ע פוגעת במשקיעים

ליאור זנו

21.9.2010 / 15:50

יומיים לתוך הקפאת המסחר במניית גבעות אישרה הרשות לני"ע את הנוסח לפרסום, אך השותפות החליטה לתקןף את התנהלות הרשות במכתב חריף. לטענתם, הרשות "חורגת בקיצוניות מסמכויותיה ופוגעת בחברה ובמשקיעים"

שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם שלחה היום בשעה 15:00 לבורסה מכתב חריף התוקף את התנהלותה של הרשות לניירות ערך. המחלוקת בין גבעות לרשות היא אודות נוסח הדו"ח הסופי שגבעות רוצה לפרסם למשקיעיה בסיום מבחני ההפקה בקידוח מגד 5.

ביום ראשון עצרה הרשות את המסחר במניה מכיוון שקיבלה את הטיוטה של ההודעה וסירבה לאשרה בטענה כי היא מלאה אי בהירויות וחוסרים. במהלך הימים האחרונים ניהלו גבעות והרשות משא ומתן בקשר לטיוטת ההודעה. היום, לבסוף, אישרה הרשות את הנוסח הסופי שאמורה היתה גבעות לפרסם בשעה 14:30.

אך משום מה, לא פירסמה גבעות את הדו"ח לו ממתינים המשקיעים, זה שאמור להסיר את עננת אי הודאות מעל תוצאות הקידוח ולהתחיל את המסחר במניה, אלא פירסמה במקומו מכתב חריף מעורך דינה, שעיקרו אי שביעות רצונה מצורת הדיווח שכפתה עליה הרשות.

עד לשעה 15:30 לא פירסמה גבעות את הדו"ח המאושר למרות שהוא בידיה ולפי חוקי הבורסה היתה צריכה להמתין 45 דקות בין פרסום ההודעה לתחילת המסחר. המשמעות: המסחר במניה כבר לא יתקיים היום. לו היתה גבעות מפרסמת את הדו"ח בשעה הייעודה, 14:30, היה המסחר במניה מתחדש כבר בשעה 15:15 ומותיר למשקיעים כוססי הציפורניים 50 דקות לפחות של מסחר במניה, לאחר 3 ימי ההשהיה.

ממכתבה של גבעות עולה כי הרשות לניירות ערך ביקשה ממנה להשמיט פרטים מהדו"ח שהיא תפרסם למשקיעים ולפרט את הממצאים שלה. לדעת גבעות, "הדו"ח היה צריך להיות קצר הרבה יותר, ערוך במבנה אחר ובאופן קריא יותר שישרת את תכליתו על פי החוק".

"הרשות לניירות ערך הכתיבה את מבנה הדו"ח והציבה דרישות שתוצאותן הייתה השמטת פרטים מהותיים מאוד למשקיע הסביר. דרישות הרשות להשמטת פרטי מידע מהותיים הינן מוטעות לגופן, חורגות מסמכותה, התקבלו בהליך לא תקין ועומדות בסתירה חזיתית לדרך שבה רשות ניירות ערך עצמה נהגה ולחוסר התערבותה במקרים אחרים", נכתב בהודעתה של גבעות לבורסה.

עוד כותבת גבעות כי "התנהלותה של רשות ניירות ערך נחזית בהמשך ישיר לקו אחיד שבא לידי ביטוי, בין היתר, גם בשתי הפסקות מסחר שלדעת גבעות לא היתה ואין להן הצדקה ובעניינים אחרים כמו בהודעה של רשות ניירות ערך שפורסמה בנוגע להפסקת המסחר השנייה (הנמשכת גם כעת)".

פגיעה במשקיעים

"בשיחה טלפונית היום בבוקר, נדרשה גבעות על ידי הרשות לכלול בדו"ח האמור גם דיווח על הודעה חריגה מאד של רשות ניירות ערך שמהותה כי תפעיל את כוחה שלא לאשר פרסום תשקיפים תמנע ממרשתי גיוס הון עד שלא יתקיימו תנאים שקבעה הרשות וכן כי הרשות 'תבחן' את תשקיף המדף של מרשתי מיום 19 במאי 2009.

"גבעות סבורה שהודעתה זו של רשות ניירות ערך חורגת חריגה קיצונית מסמכויותיה על פי חוק ניירות ערך ותקנותיו, אין בה שום הגיון והצדקה לגופה והיא פוגעת ללא שום צידוק ענייני במרשתי, בשותפות ובמשקיעים".

עורך דינה של גבעות טוען כי "גבעות לא ביקשה את הסכמת הרשות לפרסומו של מכתב זה. מרשתי סבורה, על פי ייעוץ משפטי כאמור, שחובתה כלפי המשקיעים היא להביא לידיעתם את תוכנו של מכתב זה ובכוונתה לעשות כן".

המסחר מחוץ לבורסה בגבעות

משקיעי גבעות ממתינים בקוצר רוח זה היום השלישי. ביום ראשון עצרה הרשות את המסחר במניה בנימוק שהדיווח שאמורה גבעות להוציא לציבור משקיעיה אינו ברור ובהיר ומלא חוסרים. אותו דיווח הוא הדו"ח הסופי ההנדסי של מבחני ההפקה שבוצעו בקידוח מגד 5 הסמוך לראש העין, ושאמור היה להעניק את התשובות הסופיות לגבי כלכליות הבאר.

רשות ניירות ערך עדיין לא מאפשרת למסחר בניירות הערך של גבעות עולם להתקיים, כל עוד הנתונים הסופיים והחותכים אינם בידי הציבור, אך מספר משקיעים מצאו דרך לעקוף את רוע הגזרה. כפי שפורסם כבר אתמול, למרות שהרשות עצרה את המסחר בניירות עד לפרסום הודעת הבהרה, הבורסה בתל אביב לא ביטלה את אפשרות הסליקה במניה. המשמעות היא כי באמצעות מסחר מחוץ לבורסה ניתן למכור או לקנות את הניירות.

אתמול, היום השני בו לא התקיים מסחר במניית גבעות, בוצעו 20 עסקות בהיקף של 1.76 מיליון שקל ביחידות ההשתתפות של גבעות, בדיסקאונט של 20% על מחיר השוק שלה.

עסקה מחוץ לבורסה עובדת כך, שאם מוכר פוגש קונה והם מסכימים ביניהם על מחיר עסקה, כל שהם צריכים הוא לפנות אל חבר הבורסה שלהם, שיבצע את העסקה המוסכמת על שניהם במסלקת הבורסה ויחתום את העסקה. חברת מאה-נט, לדוגמה, מפגישה מוכרים עם קונים. החברה מרכזת ציטוטי קנייה ומכירה על יחידות ההשתתפות והאופציות של גבעות בחדר המסחר שלה ובאמצעות לוח מודעות אינטרנטי ו"משדכת" בין קונים למוכרים.

גורם בשוק ניסה להסביר את הרציונל של הפסקת מסחר מול אי הפסקת אפשרות הסליקה: "זה נושא שהבורסה מתלבטת בו בו מדי פעם. הרעיון של הפסקת מסחר הוא למנוע מאנשים לקבל החלטות במצב של אי בהירות וחוסר ידע. כשנעשית עסקה מחוץ לבורסה ההחלטה היא כביכול יותר מושכלת - לא מדובר בלחיצת כפתור, אלא משא ומתן, זה לא פעולה נמהרת".

מהבורסה לניירות ערך נמסר כי "נכון להיום, הפסקת מסחר בבורסה משמעה הפסקת המסחר בלבד, ולא הפסקת אפשרות הסליקה".

אתמול החליטה הבורסה לניירות ערך בתל אביב להציב אולטימטום בפני גבעות והודיעה כי אם גבעות לא תפרסם דיווח שיספק את הרשות לניירות ערך עד ליום ראשון הבא (26.9.10) בשעה 12:00, יגרעו יחידות ההשתתפות שלה מהמדדים - ת"א כללי, יתר 50 ויתר ת"א.

משמעות הגריעה מהמדדים היא כי תעודות סל וקרנות המחקות את המדדים או שעליהן להחזיק במניה על פי משקלה במדד, ייאלצו למכור את כמות ניירות הערך שבידיהם. בכדי שיצליחו לבצע זאת, אם אכן ייגרעו יחידות ההשתתפות, יתקיים בהן מסחר פתיחה נפרד ביום א' בשעה 12:00.

גופים רבים כבר השיקו תעודות סל או קרנות העוקבות אחרי מניות חיפושי הגז והנפט. תעודות סל וקרנות אחרות עוקבות אחרי המדדים בהם נמצאת גבעות. למעשה, גריעת היחידות מהמדדים תגרום לכמות גדולה של ניירות ערך להיות מוצעות למכירה, מה שסביר להניח יגרום לירידת המניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully