וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשכן מתכונן לחורף כלכלי סוער

צבי זרחיה

26.9.2010 / 21:45

מושב החורף שייפתח בקרוב צפוי להיות אחד הסוערים שידעה הכנסת. בין מאבקי היוקרה והכוח, אלו הקרבות הכלכליים העיקריים שהשרים והח"כים ינהלו במשכן הקרוב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השרים וחברי הכנסת שהשתתפו בשבועות האחרונים בשורה של כנסי הרמת כוסית לרגל השנה החדשה, לחצו ידיים לאלפי פעילים ובירכו אחד את השני בשנה פורייה, יסירו בקרוב את חליפות החג, יצחצחו חרבות וייצאו איש נגד רעהו בשורה של סוגיות כלכליות רוויות כסף, אמוציות, יוקרה וכוח.

מושב החורף של הכנסת שייפתח לאחר החגים צפוי להיות אחד הסוערים שידעה הכנסת מימיה. השרים וחברי הכנסת יילחמו כדי לשפר עמדות ולהגדיל תקציבים בדיוני התקציב הדו-שנתי ל-2011-2012 וחוק ההסדרים.

נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ, ימצאו את עצמם במצב שבו ייאלצו למרוט סעיפים מחוק ההסדרים ולפתוח את ה"קופה הקטנה" המשוריינת מדי שנה באגף התקציבים במשרד האוצר, שבאמצעותה ניתן לממן את גחמות חברי הכנסת מהקואליציה בתמורה לתמיכתם בתקציב.

לפי הערכות, עלות העברת התקציב וחוק ההסדרים תגיע ל-1-2 מיליארד שקל, שימומנו מאותה רזרבה.

במושב החורף הקרוב ירצו חברי הכנסת להטביע את חותמם על התקציב, לאחר שבתקציב הקודם הם היו "טריים" ו"חדשים" ומילאו אחר המשמעת הקואליציונית. הם כנראה מריחים שמדובר בתקציב האחרון שיאושר עד לבחירות, כאשר במסדרונות הכנסת גוברות ההערכות שהבחירות יוקדמו לאמצע 2012.

זאת ועוד, גם אם הבחירות לא יוקדמו וייערכו במועדן (מארס 2013), אזי בחודשים הראשונים של 2013 תפעל המדינה עם תקציב חודשי, ותקציב 2013 יאושר על ידי הממשלה והכנסת החדשה.

ואולם התקציב וחוק ההסדרים הם רק אחד המאבקים שיסעירו את הכנסת בתקופה הקרובה. מה שיעסיק במיוחד את חברי הכנסת הם המאבקים בריכוזיות במשק, בשכר הבכירים ובתמלוגי הגז. הטייקונים כבר הזכירו ללוביסטים שלהם לפשוט על מסדרונות הכוח בממשלה ובכנסת כדי להדוף כל יוזמת חקיקה שתפגע בעוצמתם או בכיסם.

לפניכם הקרבות העיקריים שיתנהלו במשכן מיד לאחר החגים.

הקרב על ראשות ועדת הכלכלה

המתגוששים: יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), ומי שאמור לרשת אותו בתפקיד - ח"כ כרמל שאמה (ליכוד).

הקרב: לפי הסכם שהושג בתחילת הקדנציה, יחליף שאמה את אקוניס בתפקיד יו"ר ועדת הכלכלה ב-1 בנובמבר. מקורות בליכוד אומרים שאקוניס מבקש להישאר בתפקיד ואילו שאמה מתעקש למלא את ההסכם ולאפשר לו להחזיק בפטיש יו"ר ועדת הכלכלה. המאבק בין השניים מלווה בהאשמות ובהשמצות הדדיות ובגיוס שרים וחברי כנסת הפועלים למענם אצל ראש הממשלה. בנימין נתניהו אמור להחליט בקרוב אם החילוף יתבצע או אם לאו.

מצד שני, על רקע כאב הראש הצפוי לו בליכוד לנוכח המשא ומתן עם הפלסטינים והקשיים בהעברת חוק ההסדרים ותקציב המדינה, ספק אם נתניהו ירצה להכניס את ראשו למאבק בין אקוניס לשאמה.

פתרון אפשרי: לפי שעה אין. כל אחד מהצדדים אינו מוכן לוותר בעניין.

תמלוגי הגז: שר האוצר נגד שר התשתיות

המתגוששים: שר האוצר יובל שטייניץ וקבוצת ח"כים בראשות שלי יחימוביץ' וכרמל שאמה, המצדדים בהעלאה, מול יצחק תשובה, בעלי חברת דלק וסיעת ישראל ביתנו, המתנגדים להעלאת התמלוגים רטרואקטיבית.

הקרב: שטייניץ הודיע באחרונה שיקדם עד סוף 2010 הצעת חוק בעניין תמלוגי הגז. הוא אמנם ממתין להמלצות ועדת ששינסקי שאותה מינה לבחינת שיעור התמלוגים, אבל תמיכתו בהעלאת התמלוגים ידועה. לאחר קבלת מסקנות הוועדה הציבורית יגיש שטייניץ הצעת חוק ממשלתית להעלאת התמלוגים לוועדת השרים לחקיקה. בדיון ובהצבעה בפורום זה ייפתח הקרב הגדול בין שטייניץ לחברת דלק שבראשות תשובה. דלק כבר החלה להצטייד בלוביסטים כדי לשכנע את השרים (ולאחר מכן את הח"כים) להתנגד להעלאת התמלוגים. בכנסת מעריכים כי קיימת אפשרות שוועדת השרים לחקיקה תתנגד להצעת שטייניץ או תסרס אותה, באמצעות הקמת ועדת שרים מיוחדת שתבחן את הנושא.

ואולם אם ועדת השרים לחקיקה תקבל את עמדת שטייניץ, המשך המאבק יעבור לכנסת, שתתבקש לאשר את הצעת החוק בקריאה הראשונה. שטייניץ ינסה לגייס את תמיכת הליכוד בהעלאת התמלוגים ויבקש מיחימוביץ' שתפעל לגייס את תמיכת מפלגת העבודה בעניין. ישראל ביתנו כבר הודיעה על התנגדותה להצעת החוק והיא מוסברת בהתנגדותו של שר התשתיות, חבר הסיעה עוזי לנדאו. ש"ס יושבת בינתיים על הגדר וממתינה להמלצות ועדת ששינסקי.

גם אם תיקבע עמדה ממשלתית בעד העלאת התמלוגים, יתנהל קרב קשה לאישור הצעת החוק במליאת הכנסת ולאחר מכן בוועדת הכלכלה. חברי כנסת בליכוד ובקואליציה ידרשו לאפשר להם חופש הצבעה.

פתרון אפשרי: מרבית הח"כים יושבים על הגדר ומחכים לפרסום המלצות ועדת ששינסקי. פעילות הלוביסטים של חברות הגז תנסה לערער על החלטיות הוועדה, ולפיכך צפויה הסכמה פרלמנטרית לאימוץ ההמלצות - אך בסייגים מסוימים, כמו יישומן ההדרגתי.

מה יהיה היקפו של חוק ההסדרים והאם התקציב יעבור?

המתגוששים: יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, נגד יובל שטייניץ.

הקרב: ריבלין הבהיר לשטייניץ שלא יאפשר את הנחתה של הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה כפי שהוצגה.

ריבלין סבור שמדובר בהצעת חוק מרחיקת לכת ועמוסה בסעיפים שאינם קשורים ישירות לתקציב או למדיניות הכלכלית ל-2011-2012. המו"מ שנערך באחרונה בין היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, לבין הממונה על התקציבים, אודי ניסן, עלה בתוהו.

בנוסף, בישיבה שכינס שטייניץ באחרונה עם ח"כים מהליכוד, התברר לו שארבעה מהם לא יתמכו בתקציב אם תימשך הקפאת הבנייה בשטחים. מדובר בזאב אלקין, יריב לוין, דני דנון וציפי חוטבלי. לוין הסביר בפגישה כי הח"כים למדו מהטעויות שביצעו הח"כים במפלגות שמרדו נגד אריאל שרון בתקופת ההתנתקות, וטען כי אז הח"כים מהליכוד תמכו בתקציב ובמדיניות הכלכלית, אך התנגדו להתנתקות. כך הצליח שרון להעביר את התקציב עם קולות הקואליציה ולהעביר את ההתנתקות בסיוע קולות מהאופוזיציה. מדברי לוין הובן שהח"כים המתנגדים להמשך הקפאת הבנייה בשטחים יצביעו נגד התקציב ויקשו על נתניהו לגייס רוב בעד התקציב. בכנסת מעריכים כי נתניהו עשוי לזכות בתמיכת ח"כים מהאופוזיציה למשך ההקפאה בשטחים, אבל ח"כים מקדימה, מרצ ומפלגות אחרות יתקשו לספק לו את הרוב להעברת התקציב. אי אישור התקציב עד 31 במארס 2011 יגרום לנפילת הממשלה ולהקדמת הבחירות.

פתרון אפשרי: ההערכות הן כי עד אמצע אוקטובר, אז תבקש הממשלה להגיש את חוקי התקציב הדו-שנתי וההסדרים, יימצא הסדר. לא מן הנמנע שנתניהו יתערב ויבקש מריבלין לאפשר לאוצר להגיש חוק הסדרים רחב. כמו כן, אם נתניהו יגלה גמישות בנושא הקפאת הבנייה, יוכלו ארבעת הח"כים המורדים לתמוך בתקציב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

ישראל כבר עברה לשעון חורף - אך בכנסת נמשכים הוויכוחים

המתגוששים: שר הפנים אלי ישי מול קבוצת ח"כים, בהם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) ורונית תירוש (קדימה).

הקרב: המעבר האחרון לשעון החורף עורר ביקורת ציבורית חריפה לנוכח מיעוט הימים שבהם מונהג בישראל שעון קיץ. הטיעונים שלפיהם הזזת השעון, שאמנם לא תשנה את מספר שעות הצום ביום הכיפורים, אך תקל על אלה הצמים בכך שהצום יסתיים שעה אחת מוקדם יותר, אינם מספקים חלקים גדולים באוכלוסייה. השנה לא ניתן היה להאריך את שעון הקיץ מאחר שמועדיו נקבעו בעבר בחקיקה ראשית בכנסת, ובתקופת הפגרה לא ניתן היה לחוקק במהירות חוק חדש בשלוש קריאות לקציבת שעון קיץ חדש. ואולם עם פתיחת מושב החורף, תידרש הכנסת להצביע על הצעות חוק פרטיות של ח"כים, בעיקר מהאופוזיציה, להארכת שעון הקיץ. בין הח"כים שהגישו הצעת חוק להארכת שעון הקיץ נמנים הורוביץ ותירוש. הצעתם להארכת שעון הקיץ תחסוך למשק מאות מיליוני שקלים ויותר מדי שנה.

העלאתה להצבעה של הצעת חוק פרטית להארכת תקופת שעון הקיץ תביך כמה מהח"כים החילוניים בקואליציה התומכים בהארכת שעון הקיץ שיתבקשו להצביע נגד הצעת החוק בשל המשמעת הקואליציונית. ישי, מצדו, יפעל להדוף את כל יוזמות החקיקה להארכת שעון הקיץ ויתבע הנהגתה של משמעת קואליציונית נגד הצעות החוק.

פתרון אפשרי: בלא תמיכה או הסכמה של הקואליציה, הסיכויים להארכת שעון הקיץ קלושים. גם יוזמתה של ח"כ דליה איציק, להחזיר את שעון הקיץ עד לסוף אוקטובר, נחשבת לחסרת סיכוי.

מי יטפל בחוקי הפנסיה?

המתגוששים: שר האוצר יובל שטייניץ ויו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ (ליכוד).

הקרב: משרד האוצר מבקש להחזיר בפתח מושב החורף את הטיפול בחוקי הפנסיה מוועדת העבודה והרווחה שבראשות כץ, לוועדת הכספים שבראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה). באוצר לא סולחים לכץ על שטירפד בשנה וחצי האחרונה (יחד עם שורה של ח"כים בוועדתו) את המשך הפעלתה של תוכנית ויסקונסין. כתוצאה מכך, הוקפאה התוכנית וכעת מבקש האוצר, במסגרת חוק ההסדרים, להנהיג תוכנית ויסקונסין משופרת.

באחרונה נערכה פגישה אישית בין כץ לשטייניץ שהוגדרה "קשה", ובה לא יושבו ההדורים בין השניים. שורת ח"כים בליכוד ובהם מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), הבהירו כי לא יאפשרו לאוצר לפגוע בכץ.

פתרון אפשרי: שני הצדדים מתבצרים לפי שעה בעמדותיהם.

האם יוגבל שכר הבכירים?

המתגוששים: ועדת השרים להגבלת שכר הבכירים, בראשות שר המשפטים יעקב נאמן, מול הח"כים שלי יחימוביץ' וחיים כץ.

הקרב: ועדת השרים להגבלת שכר הבכירים צפויה להמליץ שלא לחוקק חוק להגבלת שכר הבכירים בחברות הציבוריות, כפי שהציעו יחימוביץ' וכץ. בוועדה חברים גם שר האוצר שטייניץ, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שר הרווחה יצחק הרצוג ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל.

פתרון אפשרי: בכנסת מעריכים כי הוועדה תטיל על החברות הציבוריות לפעול להגבלת שכר בכיריהן. הוועדה עשויה להציע כמה הצעות, ובהן: הגברת הפיקוח של הדירקטוריונים בחברות הציבוריות על שכר בעלי השכר הגבוה בחברות, אישור שכרם של הבכירים על ידי האסיפות הכלליות וחיזוק ועדות הביקורת ונציגי הציבור בדירקטוריונים. אם לא יועלו הצעות מעשיות, ישקלו יחימוביץ' וכץ לחדש את הליכי החקיקה של הצעתם.

נתניהו הכריז כי יפעל לצמצום הריכוזיות - אך דבר לא נעשה

המתגוששים: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מול הטייקונים המתנגדים לצמצום הריכוזיות ומול ועדת הכספים, התובעת את הקמתה של ועדה ציבורית בעניין.

הקרב: נתניהו אמנם הכריז לפני ארבעה חודשים על כוונתו לפעול לצמצום הריכוזיות במשק, אבל עד כה הוא לא עשה דבר בעניין. ישיבה רמת דרג שתוכננה להיערך בלשכתו בשבוע שעבר, שנועדה להקמת ועדה ציבורית לבחינת דרכי פעולה לצמצום הריכוזיות, נדחתה בשל פגישותיו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן. הישיבה הבאה בנושא נקבעה לאמצע אוקטובר, אז יפוג האולטימטום שהציבה ועדת הכספים לממשלה להקמתה של ועדה ציבורית לצמצום הריכוזיות.

לפי הצעתו של ח"כ חיים אורון (מרצ), קבעה הוועדה שאם הממשלה לא תפעל להקמת ועדה ציבורית, תקים ועדת הכספים ועדה מטעמה, ובמקביל תקדם שורה של הצעות חוק פרטיות לצמצום הריכוזיות. בסוף אוקטובר צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית הצעת חוק שהוגשה על ידי 37 ח"כים בראשות עינת וילף (עבודה) ואורון, שנועדה לצמצום הריכוזיות במשק.

פתרון אפשרי: נתניהו יכנס דיון ויקים ועדה ציבורית במשרד ראש הממשלה או במשרד האוצר. אם לא ינהג כך - תתייצב נגדו ועדת הכספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully