וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק במחירי התוצרת החקלאית הטרייה

עמירם כהן

26.9.2010 / 8:20

מחירי התוצרת החקלאית הטרייה, הכוללת את מרבית מוצרי היסוד במשק, התייקרה פי 4 מעליית המדד הכללי של חודש אוגוסט. לדברי החקלאים, נזקי הקיץ והחגים ישפיעו ביתר עוצמה על המחירים בספטמבר. אלו המוצרים שמחיריהם זינקו הכי הרבה

מדד מחירי התוצרת החקלאית הטרייה עלה באוגוסט ב-2% - פי ארבעה מהעלייה שנרשמה במדד הכללי. את ההתייקרות הובילו מחירי הירקות (5.2%) ומחירי העופות (4.7%). עליות חדות במיוחד נרשמו במחירי הקישואים (32%), המלפפונים (32%), הכרוב (18%) והלימונים (10%).

את פער התיווך (ההפרש בין התמורה ליצרן למחיר לצרכן) בירקות ובפירות טריים הובילו באוגוסט העגבניות (154%), הבננות (98%) והבצל (82%).

מקורות במגזר החקלאי העריכו כי למחירי הירקות והפירות בספטמבר תהיה השפעה גדולה יותר על המדד הבא, בשל העובדה שנזקי החום הכבד ששרר השנה באוגוסט יבואו לידי ביטוי רב יותר במחירי התוצרת. ספטמבר הוא גם חודש החגים, שבו המזון הטרי מתייקר ממילא מדי שנה.

מאז החלה הרשות לתכנון במשרד החקלאי לפרסם את מדד מחירי התוצרת החקלאית הטרייה בינואר 2006 הוא עלה בכ-28%, בהשוואה לעלייה של כ-14% במדד המחירים לצרכן. משמעות הנתונים היא שהתוצרת החקלאית הטרייה הובילה בשנים האחרונות את ההתייקרות במשק.

עלייה של 15% ביצוא החקלאי הטרי

החל בינואר 2008 התמתנה מגמה זו בעיקר בשל הוזלת מחירי המזון המיובא לבעלי חיים, ומדד מחירי התוצרת החקלאית הטרייה עלה ב-8.3% לעומת עלייה של 9.6% במדד הכללי. מדד התוצרת החקלאית הטרייה כולל את מרבית מוצרי היסוד, בהם ירקות ופירות טריים, בשר, עופות, דגים, ביצים, חלב ומוצריו, פירות יבשים ודבש.

עוד עולה מנתוני הרשות לתכנון חקלאי כי היצוא החקלאי הטרי הסתכם בשבעת החודשים הראשונים של השנה ב-916 מיליון דולר - עלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנתונים ריאליים מסתכמת העלייה ביצוא התוצרת הטרייה ב-4.3%.

על אף הגידול ביצוא החקלאי הטרי, שיעורו מכלל היצוא במשק ירד והסתכם בתקופה ב-2.7% לעומת 3.1% בתקופה המקבילה אשתקד. גם משקל היצוא החקלאי הכולל (טרי ומעובד) ירד בתקופה והסתכם ב-4% מהיצוא הכולל במשק לעומת 4.7% בתקופה המקבילה אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully