וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ לנגיד: אל תעלה את הריבית

מוטי בסוק

26.9.2010 / 8:03

שר האוצר התבטא מפורשות נגד העלאת הריבית במשק. בדיונים פנימיים הדגיש שטייניץ כי העלאת הריבית תפגע בשלוש נקודות רגישות של המשק - היצוא, שוק המט"ח ושוק הנדל"ן

בישיבות פנימיות של צמרת האוצר, שהתקיימו בשבוע שעבר, התבטא שר האוצר, יובל שטייניץ, מפורשות נגד העלאת הריבית במשק באוקטובר. מרבית האנליסטים במשק מעריכים כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יעלה מחר את ריבית הבסיס במשק ב-0.25% מ-1.75% ל-2%, בעיקר בשל המשך העליות במחירי הנדל"ן, האינפלציה המתחזקת במשק ובשל עליות השכר.

בישיבות באוצר בשבוע שעבר, בהשתתפות בכירי המשרד, אמר שר האוצר כי במצב הנוכחי של המשק אסור להעלות את הריבית. לדברי שר האוצר, העלאת הריבית תפגע ביצוא, ממנועי הצמיחה החשובים של המשק. במקביל תביא העלאת הריבית לפגיעה מיותרת בשוק המט"ח, שכן כספים רבים יותר יזרמו מחו"ל לישראל, ויביאו להורדה נוספת בשער המט"ח יחסית לשקל, מה שיאלץ את בנק ישראל לשוב ולהתערב בשוק המט"ח.

שר האוצר ציין גם כי שוק הנדל"ן, שהיה תנודתי מאוד בחודשים האחרונים, התייצב לאחרונה והעלאת הריבית תחזיר את התנודתיות לתחום רגיש וחשוב זה למשק. יצוין כי נושא גובה הריבית במשק נמצא באחריות בנק ישראל, ולאוצר אין כל אמירה בנושא.

שרי אוצר ממעטים להתבטא בפומבי בנושא הריבית. לפי חוק בנק ישראל הישן, הנגיד הוא האישיות האחראית לכל נושא גובה הריבית במשק. הנגיד מתייעץ עם בכירי בנק ישראל לפני שהוא מקבל את החלטת הריבית. מספטמבר 2009 העלה הנגיד את הריבית חמש פעמים, בכל פעם ב-0.25% לרמה הנוכחית של הריבית - 1.75%.

לפי חוק בנק ישראל החדש, שאושר בכנסת לפני כחמישה חודשים אולם טרם בוצע, יתקבלו בעתיד החלטות הריבית בבנק ישראל על ידי ועדה מוניטרית, גוף חדש שיוקם בבנק ישראל בקרוב. בגוף זה יהיו שישה חברים, שלושה מראשי בנק ישראל ושלושה דירקטורים חיצוניים. בראש הוועדה המוניטרית יעמוד הנגיד. במקרה של תיקו בהצבעות יהיה לנגיד קול כפול.

הנגיד חותר לריבית ריאלית חיובית

נגיד בנק ישראל הדגיש בחודשים האחרונים כמה פעמים כי הוא חותר לריבית ריאלית נורמלית במשק. הנגיד לא הגדיר מהי ריבית ריאלית, אולם ברור כי הוא מתכוון לריבית שתהיה גבוהה מ-0%. כיום הריבית הריאלית במשק שלילית.

הבעיה המרכזית של הנגיד בהעלאת הריבית היא יצירת פער גדול עוד יותר בין ריבית בנק ישראל לבין הריביות הנמוכות בארה"ב, יפן וגוש היורו, מה שיגדיל את זרמי המט"ח ממשקים בחו"ל לשוק ההון בישראל. לאחרונה הדגיש הנגיד כי הסיכוי שמדינות המערב יעלו את הריבית בתקופה הקרובה קטן מאוד. מאידך, ציין הנגיד, מדינות שמצבן הכלכלי דומה לישראל (כמו קנדה, אוסטרליה, נורווגיה והודו) העלו לאחרונה את הריבית. מרבית האנליסטים מעריכים כי הנגיד יעלה את הריבית במשק עד סוף 2010 פעם אחת ואולי פעמיים, ב-0.25% בכל פעם. בנק הפועלים צופה כי הריבית במשק תעלה בשנה הקרובה ב-1%.

הבנק מעריך כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תהיה 3%, הגבול העליון של יעד האינפלציה השנתי של הממשלה (1%-3%). ב-2010 תהיה האינפלציה מעט נמוכה יותר, 2.6%. ב-12 החודשים החולפים הסתכמה האינפלציה ב-1.8%. כלכלני קרדיט סוויס צופים כי הנגיד יעלה את הריבית באוקטובר ב-0.25% בתגובה להעלאת מחירי הדיור, וכי עד סוף 2010 יעלה הבנק את הריבית פעם נוספת ב-0.25%. הבנק מזכיר כי מחירי הדיור עלו באוגוסט ב-1.7% וביולי ב-1%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully