וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע AOL רוכשת את 5MIN?

גיא גרימלנד

28.9.2010 / 14:31

מה עשתה חברת הסטארט אפ הישראלית 5MIN כדי להירכש על ידי ענקית האינטרנט AOL? לדעת גיא גרימלנד, ההיגיון מאחורי הרכישה נוגע למהפך שעברה החברה הקטנה בסגנון החשיבה

מאחורי רכישת 5MIN על ידי ענקית המדיה והאינטרנט AOL עומד הגיון רב. הסטארט אפ הישראלי הפך להיות מעין "בורסה" או מנוע משובח להפצת תכני וידיאו. AOL מעוניינת לחזק את תחום הוידיאו שלה. וזאת הסיבה העיקרית לעסקה. 5MIN עברה בשלב מסוים מאז הוקמה בשנת 2005 - מהפך.

היא החלה כחברה שמציעה סרטוני הדרכה שנוצרו על ידי גולשים. הבאז בשנת 2005 היה "תוכן גולשים". אבל בשלב מסוים 5MIN הבינה שהיא חייבת לצאת מהנישה הזאת. ב-5MIN החליטו להתמקד לא רק בתוכן גולשים אלא גם בהפקות וידיאו איכותיות. נוסף על כך גם לשתף פעולה עם ספקי וידיאו שונים שיש להם אינטרס להפיץ את התוכן שלהם ברחבי הרשת.

למפיקי תכני וידיאו רבים אין יכולת להציע בעצמם את הסרטונים לאלפי אתרים אחרים הקיימים ברשת, ובמובן הזה 5MIN מסייעת להם. אתרי תוכן אחרים מעוניינים באותם קטעי וידיאו איכותיים שרלוונטיים לתחום שלהם. 5MIN עצמה נשכרת מהעניין, מאחר שהיא מתחלקת בהכנסות עם מפיק התוכן ואתרי התוכן שמקבלים את הוידיאו.

5MIN היא סוג של מתווך. בורסה לסרטוני וידיאו שמקשרת בין מפיקי התוכן לאתרי התוכן. בג'ונגל של רשת האינטרנט יש עוד כמה שחקנים שמנסים להציע משהו דומה. למשל מטה קפה הישראלית שגם עברה שינוי דומה במודל העסקי. השותפות בין כל הצדדים, מפיק הוידיאו, המפיץ ואתר התוכן שמפרסם את הוידיאו היא פשוטה. אתרי התוכן (פאבלישרס) משלבים חתיכת קוד ואוטומטית מקבלים סרטונים שרלוונטיים לתוכן שלהם.

אסטרטגיית וידאו

מבחינת AOL רכישת 5MIN היא צעד הגיוני מאוד. בשבוע שעבר אמר ארמסטרונג למשקיעים בשיחת ועידה כי הוא מתכוון לקדם את תחום הוידיאו ב-AOL. הבלוג All things Digital מבית וול סטריט ג'ורנל שדיווח ראשון על האקזיט פרסם כי למנכ"ל AOL, טים ארמסטרונג, יש תוכנית אסטרטגית לתחום הוידיאו, אך נמנע מלהרחיב בנושא.

ארמסטרונג הציע באותה שיחת ועידה עם משקיעים שיבדקו את אתר Cambio.com של AOL כדי להבין מה כוונתו. האתר מתחרה באתר MTV ופונה לבני 13 עד 24.

עם כך, 5MIN היא חלק נוסף באסטרטגיה של AOL בתחום וידיאו. היא משתלבת מצוין עם רכישה נוספת של AOL, חברת StudioNow שנקנתה בינואר 2010 בעבור 36.5 מיליון דולר. StudioNow פיתחה פלטפורמה ליצירת והפצת קטעי וידיאו. כך מצד אחד יש ל-AOL פלטפורמה טכנולוגית ליצירת וידיאו ומצד שני ערוץ הפצת סרטונים נוסף בדמות 5MIN. כרגע לא ברור מה תעשה AOL עם המותג 5MIN.

האם תטמיע אותו ותחסל את המותג או ש-5MIN ישמור על זהות עצמאית? הנטייה ב-AOL היא דווקא לשמור על מותגים של רכישות. דוגמה יפה לכך היא אתר Engadget, המסקר גאדג'טים, שרבים לא יודעים ש-AOL עומדת מאחוריו.

בכל מקרה, מדובר בהישג מצוין לשלושה יזמים צעירים שהתחילו לפני 5 שנים במסע להקמת הסטארט אפ, והיום מסיימים אותו עם נתוני צפייה גבוהים שמקדימים מותגי מדיה אמריקאיים מובילים ומבוססים.

רן הר נבו גם בחר בגישה שונה במקצת מיזמים אחרים בסצינת הסטארט אפים הישראלית. רבים מהם מצהירים שהם מתכוונים לחולל מהפכות. אבל הר נבו הבין שהצלחת החברה לא טמונה במוצר טכנולוגי שכביכול ישנה את העולם, אלא במציאת פתרון שעונה על צורך אמיתי. פותר כאב אמיתי בעולם האינטרנט.

אולי זו סוג חשיבה שגם יזמים אחרים צריכים לאמץ. פחות לחשוב איך לשנות את העולם. יותר לנסות למצוא פתרון, גם אם לא מהפכני או חדיש (כמה כאלו יש בתחום המדיה?) - שזוכה לאהדה בקרב רבים.

  • עוד באותו נושא:
  • aol
  • 5MIN

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully