וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתשומת לב היזמים: אלו הרוכשות הגדולות ב-2010

גיא גרימלנד

28.9.2010 / 20:01

מיהן החברות שעשו הכי הרבה רכישות בשנה האחרונה? על פי דו"ח של cbinsights, הכוכבת הגדולה במצעד הרוכשות היא גוגל עם 23 רכישות שונות, זאת לעומת מיקרוסופט, שלא רכשה אפילו חברה אחת

בחודש פברואר האחרון מונה צחי וייספלד לדירקטור במרכז המו"פ של מיקרוסופט. תיאור התפקיד: העמקת הקשרים של מיקרוסופט עם חברות סטארט אפ ישראליות וקרנות הון סיכון. "אנחנו בוחנים כל הזמן עשרות חברות סטארט אפ ישראליות", אמר בפאנל שנערך לפני מספר שבועות. בינתיים זה לא ממש קורה.

מיקרוסופט נחשבת לרוכשת סדרתית בעשור האחרון בסצינת הסטארט אפים הישראלית, אבל נראה ששנת 2010 תהיה שנה שחונה מבחינתה. דו"ח עדכני של חברת cbinsights מציג את מפת הרכישות של שנת 2010. הכותרת: גוגל - 23, מיקרוסופט - 0.

גוגל רכשה 23 חברות השנה. כמעט כפול לעומת הרוכשת השנייה הכי פעילה השנה - יבמ (12 רכישות). 75% מהרכישות של גוגל הן של חברות מגובות הון סיכון או אנג'ל. שלוש רכישות היו מתחום החיפוש, שלוש מתחום המדיה החברתית ושתי רכישות היו בתחום הפרסום, מכירות ושיווק. מבחינת ישראל, גוגל ביצעה השנה שתי רכישות בסצינה המקומית. לאבפיקסיז וקוויקסי.

מיקרוסופט לעומת זאת לא ביצעה השנה אפילו רכישה אחת. עם זאת, cbinsights מציינת כי השנה הענקית מרדמונד השלימה כמה רכישות באופן רשמי (למשל Sentillion). אלו רכישות שהוכרזו בשנת 2009.

יבמ מדורגת שנייה, כאמור, עם 12 רכישות. היא רכשה את סטורוויז הישראלית ביולי עבור 140 מיליון דולר.

פייסבוק מדורגת רביעית במספר רכישות (6) ועוקפת רוכשות סדרתיות מסורתיות כמו סיסקו ואורקל, אבל מצד שני מרבית הרכישות של פייסבוק הן רכישות שבעיקר מתמקדות בכח אדם כשרוני. גם היקפי הרכישות של אורקל, דל, סיסקו ואפל הרבה יותר גבוהות מאלו של פיסבוק.

יהיו עוד רכישות בישראל

סיסקו, שבאופן מסורתי מדורגת גבוהה, ביצעה עד כה השנה ארבע רכישות. סקר של וצ'ר סורס שפורסם לפני מספר חודשים מצא כי סיסקו היא חברת הטכנולוגיה הרוכשת הפעילה ביותר של חברות סטארט אפ מגובות הון סיכון בעשור האחרון. החברה רכשה 48 חברות, כשבמקום השני מדורגות יבמ ומיקרוסופט.

בדרך כלל הרבעון הרביעי נחשב לרבעון שבאופן מסורתי מספר והיקף הרכישות שבו גדול יחסית לעומת רבעונים קודמים. מנהל באחת מפירמות ראיית חשבון אמר ל-TheMarker לפני מספר ימים כי על הפרק צפויות ברבעון הרביעי שלוש-ארבע עסקות של חברות סטארט אפ ישראליות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

מהן התובנות שעולות משכיחות הרכישות של חברות הטכנולוגיה הגלובליות? צריך לזכור שהשנה טרם נסתיימה ודברים יכולים להשתנות ברבעון האחרון. בנוסף, שנה אחת לא יכולה להעיד על דפוס שכיח אלא לכל היותר לסמל על תופעת נקודתית. בדרך כלל מיקרוסופט נחשבת לרוכשת טכנולוגיות מבטיחות.

כך למשל, בשנת 2009 היא רכשה ארבע חברות ובשנת 2008 - 16 חברות. עם זאת תמונת המצב הנוכחית מלמדת שלפחות נכון לשנת 2010 מיקרוסופט מעדיפה להסתמך כנראה על פיתוחים אורגניים פנימיים ופחות על רכישות מבחוץ, ובעיקר להישאר מחוץ לתמונה במאבק של גוגל מול פייסבוק על כח אדם מוכשר שמגיע מאותם סטארט אפים.

ומה עם היזמים הישראלים?

העובדה שסיסקו, יבמ ומיקרוסופט מדורגות גבוה בעשור האחרון מלמדת על ה-DNA התרבותי-ארגוני שלהן. DNA לא משתנה בשנה אחת ואפשר להניח די בוודאות שהן תמשכנה להשקיע ולרכוש חברות גם בעשור הבא. מצד שני, אי אפשר לבטל כוחות חדשים שעשויים לקרוא תיגר במאבק על רכישת סטארט אפים. פייסבוק היא אחת מהן.

יהיה מעניין לעקוב האם בולמוס הרכישות של גוגל יימשך גם ב-2011 ו-2012, זאת בניגוד לשנים קודמות, אז החברה נמנעה מלרכוש חברות סטארט אפ צעירות.

מבחינת היזמים הישראלים, שווה לתת תשומת לב לעניין מי נוהגת לרכוש חברות ומי לא. בדרך כלל קל יותר לשתף פעולה עם חברות טכנולוגיה שנוהגות לבצע רכישות, כשבתחילת הדרך הפיתוח בסטארט אפ מתבצע על בסיס שפות פיתוח וטכנולוגיות שתואמות לחברות הגדולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully