וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מתלהטת: מאות אלפים יצאו לרחובות

29.9.2010 / 19:00

מאות אלפי בני אדם מפגינים ברחבי אירופה במחאה על תוכניות הצנע של הממשלות השונות. ב-13 בירות ביבשת ובראשן בריסל נערכות הפגנות ענק, ומספר תקריות אלימות כבר נרשמו, ובספרד הוכרזה השביתה הכללית הראשונה מאז שנת 2002

הפגנות נערכות היום ברחבי אירופה במחאה על תוכניות צנע שממשלות ביבשת מיישמות, ושביתות הוכרזו במספר מדינות, בהן יוון וסלובניה. בספרד הוכרזה שביתה כללית, ולמעלה מ-10 מיליון עובדים משתתפים בה.

איגודים מקצועיים מקיימים הפגנות ב-13 ערי בירה ברחבי אירופה - החל מליסבון, רומא ופאריס וכלה בהלסינקי, פראג ואתונה - נגד תוכניות צנע הכוללות קיצוצים בהוצאות הממשלה ובתוכניות הפנסיה, העלאות מסים, דחיית גיל היציאה לפנסיה וצעדים נוספים שנועדו לדברי הממשלות להתמודד עם המשבר הכלכלי.

למעלה מ-50 אלף בני אדם מפגינים מול מטה האיחוד האירופי בבריסל תוך שהם נושאים שלטים עליהם נכתב "לא לתוכניות הצנע" ו"עדיפות למשרות וצמיחה". כ-50 איגודים מקצועיים מרחבי אירופה השתתפו בהפגנה, ובכלל זה כורי פחם מגרמניה, עובדי ענף הגז הטבעי ברומניה ועובדי מספנות מפולין. המארגנים צופים כי מספר המפגינים בבריסל יגדל למאה אלף עד סוף היום – ההפגנה הגדולה ביותר שידעה העיר זה שנים.

"התחושה העיקרית של הציבור היא שעבור המערכת הבנקאית יש מיליארדי יורו, ואילו את ההוצאות בתחום החברתי מקצצים", אמר רלף קוטקווסקי, כורה פחם מגרמניה, שהשתתף בהפגנה בבריסל, בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו מבינים שיש משבר, אבל מנצלים אותו כתירוץ ללחוץ על עובדים ושכירים, אך לא על עסקים גדולים", אמר לרויטרס אלכסנדר ניקולוב מבולגריה שהשתתף בהפגנה בבריסל. "העשירים נהנים מהזדמנויות רבות לחסוך כסף ולא לשלם מס, בעוד שעובדים מהשורה חייבים לשלם מסים בין אם הם רוצים ובין אם לא", אמר דניס רדטו, כורה פחם מגרמניה.

ממשלות באירופה טוענות כי נאלצו לנקוט בצעדי הצנע כדי להימנע ממשבר חוב דומה לזה שאליו נקלעה יוון, אולם עובדים רבים באירופים חשים כי הם נאלצים להיענש על בעיות שלא הם גרמו. יתר על כן, הממשלות מקצצות שירותים חברתיים ומשרות במגזר הציבורי לאחר שהזרימו סכומי עתק לחילוץ המגזר הבנקאי ביבשת. בעיר דבלין באירלנד, נעצר היום נהג מערבל בטון שהתנגש בשערי הפרלמנט של אירלנד במחאה על חילוץ הבנקים במדינה על ידי הממשלה בעלות של עשרות מיליארדי דולר. על צדו של מערבל הבטון נרשם "רעל אנגלו בנק" - התייחסו לאייריש אנגלו בנק שהממשלה נאלצה להזרים מיליארדים כדי לחלצו.

ספרד משותקת - 10 מיליון נשארו בבתיהם

בספרד, יוון וסלובניה מתקיימות היום שביתות. בספרד הוכרזה השביתה הכללית הראשונה מאז שנת 2002, וכ-10 מיליון עובדים - או למעלה ממחצית מכוח העבודה - משתתפים בשביתה. ביוון שובתים רופאי בתי החולים למשך יממה ונרשמו שיבושים בתחבורה הציבורית. בסלובניה, כמחצית מעובדי המגזר הציבורי שובתים זה היום השלישי ברציפות במחאה על כוונת הממשלה להקפיא את המשכורות במגזר.

ספרד שותקה היום בשל שביתה כללית להבעת מחאה נגד צעדי הצנע שנקטה הממשלה במאמציה לצמצם את גרעונותיה התקציביים. חברות תעופה נאלצו לבטל טיסות, והשובתים זרקו ביצים על אוטובוסים ומשאיות, מהם מנעו לספק יבולים לשווקים הסיטוניים.

חברת התעופה איבריה הודיעה כי היא צפויה להצליח להמריא רק 35% מטיסותיה, על רקע הצטרפות חלק מעובדי שדות התעופה לשביתה. ריאנאייר הודיעה כי ביטלה את כל טיסות הפנים שלה בספרד, ואת מרבית הטיסות אל ומחוץ למדינה. במדריד כמעט ולא נראו אוטובוסים, וערימות זבל הצטברו ברחובות. בתחילת היום נרשמה ירידה של כ-10% בצריכת החשמל ברחבי ספרד. 80% מנסיעות הרכבות המהירות של ספרד בוטלו, וכל הרכבות למרחקים בינוניים בוטלו. רק 25% מהרכבות הקלות פעלו.

השובתים מילאו את מרכז מדריד, וניסו להיכנס למשרדים עם פלאיירים המסבירים לעובדים מדוע עליהם לשבות. באמצע היום, כ-100 שובתים חסמו את גראן ויה, מהרחובות הראשיים של העיר, וסוחרים סגרו את חנויותיהם עם התקרבות השובתים.

20% אבטלה

זוהי השביתה הכללית הראשונה בספרד מאז 2002 . ספרד היא אחת הכלכלות האירופאיות שנפגעו בצורה קשה במיוחד במשבר, ומתמודדת כעת עם שיעור אבטלה של יותר מ-20%, וגרעונות ענק שהובילו את הממשלה לנקוט בתכנית צנע שתצמצם את הגרעון התקציבי. השביתה נערכת במחאה על צעדי הצנע, בהם קיצוצי שכר במגזר הציבורי, הקפאת הפנסיות, ורפורמות בשוק העבודה המקלות על פיטורי עובדים. "השביתה נחוצה יותר מאי פעם", אמר נציג אחד האיגודים, רוברטו טורנמירה.

הפרלמנט של איסלנד החליט אתמול להעמיד לדין את ראש הממשלה לשעבר, גייר הארדה, בגין רשלנות שהובילה לקריסת המערכת הבנקאית של המדינה ב-2008. הפרלמנט החליט נגד הגשת כתבי אישום נגד שרי האוצר, הכלכלה והחוץ. החלטת הפרלמנט תביא לכינוסו הראשון אי פעם של הלנדסדומור, בית משפט מיוחד שהוקם ב-1905 לשם העמדת שרי ממשלה לדין.

שלושת הבנקים הגדולים באיסלנד התמוטטו בסוף 2008 בשל חובות ענק שהצטברו בתקופת הפריחה של איסלנד, בעקבות מסע קניות אינטנסיבי ברחבי אירופה. התמוטטות המערכת הבנקאית פגעה קשות בכלכלה האיסלנדית, הבריחה משקיעים, הקשתה על המדינה לגייס כספים, ואילצה את הממשלה לבסוף לבקש סיוע מקרן המטבע הבינ"ל (IMF).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully