וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשקיע הגדול במרקסטון יודה בקבלת שוחד"

אורה קורן

30.9.2010 / 15:20

אלן הסבי, לשעבר החשב הכללי בניו יורק והמשקיע הגדול בקרן מרקסטון הישראלית צפוי להודות בשחיתות בעת ניהול קרן הפנסיה של עובדי ניו יורק. לפי הפרסומים, החקירה סביב הסבי עוסקת בהשקעות מחוץ לארה"ב והאם הושפעו ממתן שוחד

החשב הכללי לשעבר של מדינת ניו יורק, אלן הבסי, קרוב לעסקה בה יודה בשחיתות בחקירה המתנהלת נגדו מעל שלוש שנים - כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל". מדובר בחקירה שמנהל התובע הכללי של ניו יורק, אנדרו קואומו, החוקר את התנהלותו של הבסי, שניהל את קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק בהיקף 125 מיליארד דולר.

פרטי האשמה אינם ברורים לחלוטין, אולם ה"וול סטריט ג'ורנל" ציין כי החקירה עוסקת בהשקעות קרן הפנסיה מחוץ לגבולות ארה"ב והאם הושפעו ממתן שוחד. הקרן השקיעה בקרן מרקסטון הפועלת בישראל 250 מיליון דולר ובכך הובילה גיוס של 800 מיליון דולר. כנס המשקיעים של מרקסטון אמור להיערך בניו יורק בשבוע הבא.

כחלק מהחקירה ומהעסקות הנלוות לה הודה בדצמבר 2009 אליוט ברוידי, יו"ר מרקסטון, בתשלום של לפחות 75 אלף דולר עבור בתי מלון והוצאות נוספות הקשורות לטיולים בחו"ל עם בכיר ממשרד החשב הכללי של מדינת ניו יורק. על פי מקורבים לפרשה, מדובר בהתעקשות הבכיר לשהות במלון קינג דייויד בירושלים ולדבריהם הבכיר הוא הבסי. עורך דינו של הבסי מסר בתגובה כי ללקוחו אין מידע על פעילות אסורה שהוא קשור אליה.

ברוידי יסד את מרקסטון עם רון לובש ואמיר קס המנהלים אותה. בדצמבר 2009 הודה בתשלום שוחד לארבעה בכירים בקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק בקרוב למיליון דולר. במסגרת העסקה עם קואומו הסכים ברוידי להחזיר 18 מיליון דולר שהקרן הרויחה מעמלות בגין ההשקעה עבור קרן הפנסיה של ניו יורק.

בפברואר 2010 הגיעה קרן מרקסטון להבנה עם קאומו על תשלום 18 מיליון דולר במשך שלוש שנים וחצי תמורת אישור להמשך פעילותה. התובע הכללי קיבל את טענת לובש ווקס, כי לא ידעו על מתן השוחד. מרקסטון תשלם מקרן הניהול את הסכום, ממנו ישלם ברוידי 9 מיליון דולר נוספים, ואילו קס ולובש ישלמו כל אחד 4.5 מיליון דולר.

מרקסטון גייסה 800 מיליון דולר ושילמה למנהליה 2% מהם דמי ניהול כל שנה, ששימשו למשכורות ולהוצאות הקשורות לניהול הקרן. לפי נתונים אלה שילמה הקרן בחמש השנים מהקמתה ועד 2010 כ-80 מיליון דולר, מחציתם לברוידי ומחציתם ללובש, קס ולהוצאות הקרן.

בעקבות הודאתו סיים ברוידי את כהונתו כיו"ר מרקסטון והוחלף על ידי דני גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, ככל הנראה במטרה שינצל את מעמדו וכישוריו להרגיע את המשקיעים של מרקסטון.

מרקסטון החלה לפעול ב-2004, השקיעה עד כה כ-570 מליון דולר ובאוגוסט 2010 הודיעה על הפסקת השקעותיה. כנס המשקיעים של הקרן מתוכנן לשבוע הבא בניו יורק. על פי פרסומים, שווי החברות בתיק ההשקעות של מרקסטון עומד על 686 מיליון דולר, וחלקן משוערך כלפי מעלה, דוגמת ההשקעה בנטפים.

מרקסטון השקיעה, בין השאר, במגנוליה, אלרן נדלן, תומקאר, סטימצקי, זרעים גדרה, נילית ודפי זהב. השקעה גדולה במיוחד ביצעה מרקסטון בהקמת בית ההשקעות פריזמה בסכום של 200 מיליון דולר, שלא צלח ונמכר תמורת מניות לאקסלנס ופסגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully