וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטון ההון כבר פה

צבי שולדינר

3.10.2010 / 10:00

עבור המאמינים בשוק החופשי, אין חברה - יש יחידים, והם אלו שיובילו בסופו של דבר להבראת הכלכלה. לדעת צבי שולדינר, הפתרון הרבה יותר פשוט: העלאת המסים לבעלי ההון, ובכירי האוצר כבר ממהרים להתנגד

בישראל כמו בישראל, במעין היפוך של "ישראלים מסבירים", בגלל המנגל והגמלים לא מגיעות בכלל ידיעות על המתרחש בעולם, לפחות לא בכל הנוגע למשבר הכלכלי שעורר דיון בין כלכלניים שעדיין כלל לא מורגש במקומותינו.

האמיתות הגדולות של כנסיית המאמינים בשוק החופשי נשארו איתנות כאילו כלום לא קרה, צמיחה, הורדת מסים, קיצוצים תקציביים, נפלאות השוק החופשי.

האם שמעתם על דייויד סטוקמן? קומוניסט חתרני? אחד שלא קרא את מה שנחמיה שטרסלר חושב שהכרחי לקרוא כדי לא להיות בלתי אחראי או אידיוט? לא ולא. סטוקמן היה מנהל המשרד לניהול תקציבים של הנשיא ריגן שיחד עם גב' טאצר הורישו לנו את האמיתות הגדולות של הכלכלה הניאו שמרנית שמפיה אנו חיים עד היום בישראל.

אבוי. סטוקמן כותב שהורדות המסים לעשירים הביאו את אמריקה למצב הקשה של היום יחד עם הניפוח של הסקטור הפיננסי וחובות הענק שנוצרו עם גירעונות תקציביים.

הורדות המסים הן במרכז מערכת הבחירות בארה"ב בימים אלה. בדצמבר יגמרו כמה מן ההנחות-מתנות שהנהיג הנשיא בוש וכנראה שאובמה לא יאריך את תוקפן. ה"מסכנים" שעומדים להיפגע לא היססו לכנותו "היטלר" חדש. מדובר למשל בעסקים שמרוויחים מיליארדים ומצליחים להיכנס לקטגוריה של "עסקים קטנים", מדובר במיליאדרים שמשלמים פחות מסים מאשר העובדים השכירים שלהם כפי שמעיד המיליאדר הידוע, וורן באפט.
לא מעטים ניתחו כבר את התהליך שהביא לכך שהמיאון העליון בארה"ב מקבל היום כ-27% מן ההכנסות. לא מעטים נזעקים לנוכח תהליך שהביא אומנם להצלת הבנקים והמערכת הפיננסית
אך כאשר אלה החלו כבר לחלק בונוסים – גם הנשיא שאל האם זה לא מהכסף שנתנו להם? דעת כלכלנים מתונים – לא "מהפכניים בלתי אחראים" – היא שבלי שינוי של התנאים שיצרו את המצב הזה המשבר יימשך.

למי שייכים אוצרות הטבע?

האם אצלנו שמעו על זה? אולי. ההכנסות של המאון העליון דומות כבר לאמריקה. הצמיחה המופלאה עדיין לא אומרת הרבה לשכירים עניים, לשכירים שמקבלים שכר מינימום ולשכירים שלא מקבלים אפילו שכר מינימום. אלה לא ראו שום ברכה בצמיחה ובתי הספר של ילדיהם ממשיכים להידרדר, וכך הבריאות וכל מה שמאפיין מדינת רווחה.

מדברים לא מעט על הון ושלטון כאשר לאמיתו של דבר הגענו למצב של שלטון ההון. חינוך ורווחה הם בבחינת עומס תקציבי והפחתות מסים יימשכו כרגיל.

מדברים על מנהלים שהרוויחו בשנה מה ששכיר ממוצע ירוויח משך 300 או 400 שנות עבודה, מקימים וועדות אבל לא חושבים אפילו על פתרון מאוד פשוט: העלאת המסים. בעצם כן חושבים ובכירי האוצר כבר ממהרים להיות נגד.

להפריט. להפריט הכל. למי שייכים בעצם אוצרות הטבע בישראל? כמובן שלא לנו. לכמה טייקונים שכבר מגייסים יחצנים ונימוקים לאומניים כדי שחס ושלום חלקה של המדינה לא יגדל באמצעות מס למשל.

בשביל הניאו שמרנים נוסח טאצ'ר אין חברה, יש יחידים. עבורם וחסידיהם כללי הדרוויניסם החברתי יתרמו לנפלאות השוק. אולי כדאי להתחיל לחשוב על כל ה"אמיתות" הגדולות של כנסיית המאמינים בשוק החופשי? אולי כדאי להתחיל לדון בכך?

* ד"ר צבי שולדינר הוא מרצה בכיר למדיניות ומינהל ציבורי במכללת ספיר ומרצה במכללה החברתית כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully