וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק לסטודנטים: אל תצטרפו למאבק התמלוגים

אבי בר אלי

4.10.2010 / 8:15

בעקבות ההכרזה של התאחדות הסטודנטים הכריזה על תמיכתה בהעלאת התמלוגים לחברות חיפושי אוצרות הטבע, נפגש מנכ"ל דלק אנרגיה עם יו"ר ההתאחדות בניסיון להניא אותו מהמהלך. לאחר מסע שיכנועים הודיעו הסטודנטים: נמשיך במאבק

מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, ויועצו האסטרטגי רונן צור, ניסו להניא את הסטודנטים מלהצטרף למאבק להגדלת הכנסות המדינה מתגליות הגז. באחרונה נפגשו השניים עם יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, בועז טופורובסקי, לאחר שהכריז על תמיכת ההתאחדות במאבק להעלאת תמלוגי המדינה מתגליות הגז הטבעי. טופורובסקי גם הודיע כי ההתאחדות תחבור לפורום פעולה אזרחית, שבראשות הרב מיכאל מלכיאור, הפועל גם הוא להעלאת שיעור הכנסות המדינה מהתגליות.

במהלך הפגישה ניסו תדמור וצור לשכנע את הנהגת הסטודנטים לסגת מעמדתם, וטענו בין השאר כי העלאת שיעור התמלוגים או המיסוי אינה הוגנת או נחוצה - ותפלה אותם לרעה. ואולם, לאחר עיון ממושך בחומרים שהעבירה דלק, הסטודנטים דחו את טענות דלק והודיעו לחברה כי אין בכוונתם לסגת מעמדתם.

"שאיפתנו היא לשמור על המוטיבציה של חברות הגז והנפט לפתח את השוק - אך אנו סבורים כי השאלה החיונית היא יחס החלוקה שבין החברות לבין בעלי המשאב: המדינה והציבור בכללותו", כך השיבה בשבוע שעבר התאחדות הסטודנטים לדלק אנרגיה. תשובה זאת דחתה את שתי הטענות העיקריות שהעלתה דלק בחוות הדעת שמסרה בנושא: טענת הרטרואקטיביות וטענה לגבי נתח הממשלה (government take) הרצוי מהכנסות נפט וגז.

"פעולה רטרואקטיבית היא זו שתקבע כי העלאת חלק הממשלה חלה גם על רווחים של משאבים שכבר הופקו ונמכרו. שינוי שיעשה במסגרת חקיקה, ויגדיל בפועל את חלק הממשלה על רווחים של משאבים שיופקו וימכרו בעתיד הרי איננה חקיקה רטרואקטיבית לתפישתנו. אנו מאמינים כי למדינה עומדת בכל רגע נתון הרשות לשנות מדיניות פיסיקלית ומדיניות מיסוי בהתאם לצורכי המשק", כתבה התאחדות הסטודנטים בתגובתה. ההתאחדות אף ציינה כדוגמה את החלטת שר התקשורת להפחית את דמי הקישוריות בענף הסלולאר ב-74%., "למרות טענות חברות הסלולר כי מדובר בהחלטה שאינה חוקית".

קוראים לבחינה מחודשת של התנאים

עוד העירו הסטודנטים, כי חברות הגז לא תקפו את החלטתה הרטרואקטיבית של המדינה להוריד באופן משמעותי את שיעור מס החברות ב-15 השנים האחרונות והוסיפו כי מרבית שטחי המים הטריטוריאליים של ישראל כבר כוסו ברישיונות חיפוש מאושרים - ולכן החלת השינוי רק על רישיונות עתידיים לא תהיה רלוונטית.

באשר לטענת חברות הגז לפיה חלק הממשלה בישראל מהכנסות התגליות כבר גבוה יחסית אימצה ההתאחדות את ממצאי מחלקת המידע והמחקר של הכנסת שלפיהם ישראל מדורגת בתחתית המדינות בעלות משטר פיסקאלי דומה, ובפער גדל של כ-21% מהממוצע במדינות אלה. "למדינה קיימת הזכות לקבוע שיעורי מס בהתאם לענפים והרווחים הצפויים בהם", הגיבה ההתאחדות לתלונות על אפליה מטעם חברות הגז לעומת ענפים אחרים.

חברות הגז טענו כי חברות הכרייה, כמו כיל למשל, נדרשות לתמלוגים נמוכים יותר בשיעור של 3%-5% - אך הסטודנטים השיבו כי אף שמדובר בטענה נכונה, "הפתרון לטענה זו אינו שמירה על המצב הקיים בשוק הנפט, אלא דווקא בחינה מחודשת של התנאים הקיימים בחוק המאפשרים ניצול משאבי הטבע של מדינת ישראל בידי חברות".

לסיכום כתבה ההתאחדות, כי אף שהיא מקווה למימוש פוטנציאל הרווח בידי חברות הגז - "האינטרס הציבורי מחייב קביעת מנגנון חוקי להבטיח שמשאבי המדינה יתחלקו בהתאם לעקרונות הצדק הדמוקרטי ובהתאם לרווחים המשתנים".

מדלק נמסר בתגובה כי לא קיבלו את תשובת הסטודנטים, ויחליטו על תגובתם לכשתתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully