וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם רעיון עסקי? קבלו עד חצי מיליון דולר

גיא גרימלנד

4.10.2010 / 9:25

הזדמנות ליזמים הישראלים: קרן ההון סיכון סקויה משיקה תוכנית השקעות שתאפשר הענקת מימון של עד חצי מיליון דולר כבר בשלב הרעיוני. "אנו זמינים בשלב שבו יש שני חבר'ה ופרזנטציה ולא יותר מזה"

2010 היא שנה טובה יותר עבור משקיעי ההון סיכון, אך אין זה סוד שהתעשייה עדיין סובלת מהשפעות המשבר הפיננסי של סוף 2008. הדברים אמורים בייחוד כשמדובר בהשקעות בשלבים המוקדמים (Seed או Seed-Pre), כלומר בהשקעות המגלמות את רמת הסיכון הגבוהה ביותר. בשנים קודמות נהגו חלק מקרנות ההון סיכון הישראליות להפנות חלק ממשאביהן גם להשקעות מסוג זה, אך בשנים האחרונות הן הורידו את היקפן כדי להימנע מהסיכון הגבוה שגלום בהן.

מי שנכנס לנעלי הקרנות בתחום השקעות Seed הם האנג'לים, כלומר משקיעים פרטיים שמזרימים סכומי השקעה קטנים לחברות בשלב מוקדם מאוד. עד כה הקרנות לא ממש מצאו פתרון לנושא, אך כעת מסתמן כי אחת הקרנות המובילות בעולם ובישראל מנסה להתמודד עם התופעה.

קרן סקויה ישראל משיקה בימים אלה תוכנית השקעות חדשות המיועדת להשקעות Seed-Pre. הקרן תאפשר ליזמים לקבל מימון של עד חצי מיליון דולר בשלב מוקדם, שבו יש להם רעיון בלבד. בישראל יש קרנות נוספות המבצעות השקעות Seed, אך בניגוד אליהן סקויה מגבשת תוכנית שתתמקד בתחום זה, בין שאר התחומים שבהם היא פועלת. בעבר היו קרנות הון סיכון שהפעילו תוכניות דומות, אך לא המשיכו בהן.

גילי רענן, 40, השותף החדש יחסית (בקרן שנה וחצי), אומר בראיון ל-TheMarker: "אני שומע מיזמים שאין כסף וקרנות הון סיכון ממעטות להשקיע, ושזה זמן גרוע להתחיל מיזם חדש. אנחנו חושבים בדיוק להפך. זה זמן מצוין להתחיל מיזמים חדשים. אם יש זמן שטוב להקים בו חברה חדשה - הרי שזה עכשיו".

סקויה משקיעה כיום באמצעות קרן ההון סיכון הרביעית שלה, שנמצאת לפי רענן בתחילת מחזור החיים שלה. מדובר בקרן מ-2009, היחידה שגויסה באותה שנה בהון סיכון הישראלי, בהיקף של 200 מיליון דולר. רענן אומר שהקרן לא תגביל את עצמה במספר השקעות Seed-Pre שהיא מבצעת מתוך התוכנית החדשה. "אין כמות מסוימת של השקעות שאנו צריכים לבצע. אם יגיעו אלי עשר קבוצות יזמים איכותיות עם רעיונות מצוינים שפונים לשווקים גדולים - נבצע עשר השקעות. ואם יגיעו שתיים - נבצע שתיים. אנו רוצים לשים את כספנו ולהשקיע - לא רק לדבר. לא רק להגיד שזה זמן טוב להתחיל מיזמים אלא לקחת חלק מהכסף שלנו ולהשקיע אותו בחברות בשלב הרעיון".

מה אתם שומעים כיום מיזמים שאתם אתם נפגשים?

"אנחנו שומעים שני דברים עיקריים: שאי אפשר לגייס כיום כסף מקרנות הון סיכון, ושתהליך הגיוס ארוך מאוד. אנחנו מנסים לענות על שתי הבעיות האלה. יש לנו כסף להשקעה ואנו אומרים שאנו מעוניינים להשקיע ושניתן תשובה לכל יזם בתוך 14 יום אם נשקיע במיזם שלו או לא".

לאילו יזמים מתאימה תוכנית השקעות Seed-Pre?

"אנו זמינים ליזמים בשלב מוקדם ככל הניתן. בשלב שבו יש שני חבר'ה ופרזנטציה ולא יותר מזה. ניתן להם עד חצי מיליון דולר אם אכן נשקיע בהם. הדגש הוא השקעה בצוות מוכשר ביותר. כמובן שאם יש כבר פיתוח כלשהו נשמח לראות אותו. אנו לא מחפשים רק מיזמים בתחום האינטרנט, אלא גם פיתוחים בתחום תוכנה ארגונית ותחומים נוספים. התוכנית אינה רק ליזמים שמפתחים פתרון לפרסום מקוון, אלא גם לכמה חבר'ה שרוצים לפתח פתרון לתחום הארגונים הגדולים ורוצים לבדוק במשך ארבעה-חמישה חודשים עם כמה שיותר לקוחות פוטנציאליים את הפיתוח שלהם, כדי להבין אם זה יכול להתאים.

"אני לא רוצה שיזמים ירגישו שהם צריכים לפנות אלי כשיש להם פיתוחים בשלים ומוגדרים. זו בדיוק מטרת התוכנית - להוריד את העול הזה מהיזם שחושב שהוא צריך להגיע עם פיתוח מושלם לקרן. אני בהחלט רואה מצב שבו יזם מגיע אלינו ולא מפחד לומר שהוא לא יודע דברים מסוימים, או שהוא צריך עוד לבדוק. זה בסדר גמור. אין רעיון שהוא מושלם מההתחלה. בכל רעיון אפשר לראות פגמים".

באילו תחומים אתם מעוניינים להשקיע?

"אני לא רוצה להגדיר תחומים ספציפיים כי אני לא חושב שזה נכון לומר ליזמים באיזה תחום להקים מיזמים. אני מאמין שהיזמים יודעים בעצמם מהם הדברים החדשים והנכונים. המסר שלנו הוא כזה: אם אתם יזמים ואתם מחפשים 200 אלף דולר כדי להקים חברה בשלב ראשוני, תקפצו לפגישה. ניתן לכם גישה לכל מה שסקויה יכולה להציע - הזמן שלנו, פתיחת דלתות ועוד".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

תוכל לומר איך אתה בוחר במי להשקיע ובמי לא?

"אין לכך תשובה. אנחנו לא מכונות. הדגש הוא קודם כל על האנשים שמולך, ואם אתה חושב שיש להם את היכולת להפוך את הרעיון שלהם לחברה גדולה. קשה מאוד להגדיר מי יזם מוצלח. מצד שני, זו המומחיות שלנו. אם השקעה של קרן הון סיכון היתה עניין של הגרלה, כמו בלוטו, כנראה שהיית רואה דפוס מסוים".

אחרי שנה וחצי: יש שוני בפעילות סקויה לעומת קרנות אחרות?

"אנחנו מנסים בסקויה לעבוד בצורה פתוחה ולאתגר את היזמים שלנו. אנחנו רוצים לשאול שאלות קשות. להבדיל באופן ברור מה עיקר ומה תפל. אנחנו מנסים להעמיד לרשות היזמים את רשת הקשרים שלנו, ולאפשר להם נוכחות בשווקים. אין מתכון סודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully