וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

200% בשבוע, 131% ביום – ניסים וטיפים

צחי כהן

4.10.2010 / 14:45

תשואה 10 של ויצמן שירי זינקה אתמול 131%, נס חגיגי או מידע פנים? אורעד עלתה 200% בשבוע האחרון, עניין של מזל או טיפ? יו"ר רשות ני"ע: לטיפולך

תשואה 10 היא נייר ערך חבוט וחברה שמבקשת הסדר נושים בעקבות השקעות כושלות בנדל"ן בערבות רומניה. הפרט הפיקנטי בתשואה הוא שבעליה, ויצמן שירי, מכהן כמנכ"ל העבודה. אתמול, ללא הודעה מוקדמת, התעוררה תשואה 10 שמזמן נחשבת למכה 10 בבורסה, וזינקה ב 131% במחזור נאה של 1.5 מיליון שקל. פלא גמור בהתחשב במצבה הכושל והעגום של החברה. דרך אגב, הבוקר פתחה תשואה 10 את המסחר בזינוק קל נוסף של 60%.

מנית אורעד השקעות העוסקת בתחום הסולארי עלתה אתמול 44% במחזור ענק של 11 מיליון שקל לאחר עליה של כ-160% בשבוע המסחר המקוצר של סוכות. התחום הסולארי מעניין אבל 200% עליה מתאימים יותר למניה שמצאה מאגר נפט שופע.
שועלי הבורסה מכירים את נושא מידע הפנים וטיפים שמשתוללים בשוק ההון. מניות מזנקות 247.6% ביום ולמחרת הן מוסרות דיווח על רכישת חלק מרישיון קידוח גז בים. גז עוד אין זינוק פראי יש ויש. בתשואה 10 אין כסף לחיפושי גז יש הפסד כספי נצבר וגירעון בהון. מה שלא מונע כאמור מהמניה לתת גז בעליה.

טיפים בזול ליודעי דבר

כיוון שתשואה 10 קרובה להסדר נושים ידעו בבורסה לספר שייתכן והשליטה בחברה תימכר למשקיעים שיהפכו אותה לחברת חיפושי גז או לחילופין לחברת ביומד שמפצחת את מחלת הסרטן. מסוג הסיפורים שנפוצים באחרונה בבורסה.
אורעד אולי תהפוך את מגדלי עזריאלי לדוד סולארי מפיק אנרגיה או שמחרתיים היא תימכר ליזם חדש. השמועות והטיפים כאמור חוגגים והמניה צברה עליות עצומות.

מה שמקומם בבורסה בתל אביב היא התופעה " המוזרה" שאחרי הזינוקים המטאוריים מגיעות הודעות אמת על עסקאות ואז מסתבר שהיו יודעי דבר אשר הפיקו רווחי הון מהידע המוקדם.

רשות ניירות ערך מנמנמת

שימוש במידע פנים הוא עבירה חמורה בכל שוק הון מתוקן וגם ראו זה הפלא בתל אביב. חברות שטסות בפראות משולחת רסן ומשחררות הודעות רשמיות לציבור לאחר העלייה פוגעות במסחר התקין.

שוו בנפשכם משקיע אומלל שהחזיק מניה כושלת אשר איבדה 70% מערכה. בוקר אחד רואה המשקיע את מנייתו האומללה מזנקת 89.9% ומזדרז למכור בשמחה. למחרת המשקיע לומד שהחברה שמכר תשקיע בפיתוח תרופה לסרטן האשכים ומנייתה טסה בעוד 219.7% במחזור כספי גדול. המשקיע יאבד את האמון בשוק ההון וקיבל שיעור לפיו למי שיש טיפ או מידע פנימי יהיה גם רווח קל נטול סיכון על חשבון התמימים שמכרו.

על מניעת אירועים כאלה, שכאמור מתרחשים חדשות לבקרים, אמונה רשות ניירות ערך. לרשות יש את כל האמצעים למנוע התפרעויות במסחר. הרשות ממוחשבת, היא יודעת מי קנה ומי מכר, היא יכולה לעצור את המסחר כשמשהו נראה לה מוזר או חשוד ולבקש מיד הבהרות מהחברה וצעדים נוספים. הכל במסגרת סמכותה החוקית.

תקינות המסחר ומניעת זליגת מידע פנים הם התפקיד המרכזי של הרשות והעומד בראשה פרופ' זוהר גושן. הרשות פועלת רבות בתחומי חקיקה, הקמת בית משפט כלכלי, דיווחי בעלי שליטה, דוחות ומאזנים, הערכות שווי ועוד עניינים חשובים רבים. בתחום מידע הפנים הטיפול נראה רופס.

הגיע הזמן שברשות יתעוררו. חשוב לטפל בפרשת פסגות ולא פחות חשוב לעקור מהשורש את מגלגלי הטיפים שחותכים רווחי הון גדולים בניגוד גמור לחוק ולאמינות שוק ההון. כדי שהבורסה לא תהפוך לבאזר עלוב חשוב שהרשות תגלה יד חזקה ומהר.

*עו"ד צחי כהן, סגל המרכז ללימודים אקדמים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully