וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנובל אנרג'י מאיימים לגשת לביה"ד הבינ"ל

5.10.2010 / 13:15

נציגי חברת נובל אנרג'י נאמו בדיון ועדת הכלכלה על גובה התמלוגים בתחום האנרגיה ואיימו כי פגיעה בהם עלולה להוביל את ארה"ב לפעול מטעם נובל כדי לקבל את מלוא הפיצויים

פרופ' אברהם סופר, מחברת נובל אנרג'י, אשר נכח היום (שלישי) בוועדת הכלכלה שנסובה סביב סוגיית התמלוגים במשאבי הטבע של ישראל, התייחס לאיום הפגיעה בחברת נובל באם גובה התמלוגים יעלה. סופר התייחס ליחסי חברת נובל עם מדינת ישראל ואמר, כי "אל לנו לשכוח שבזכות 'נובל' חוזקה ישראל. אינני עוסק בזכותה של ישראל לקבוע את התמלוגים, הזכות הזאת ברורה. ההערות שלי הן האם ישראל צריכה לעשות שינויים רטרואקטיביים במיסוי. שינוי רטרואקטיבי יהוו הפרה של האמנה בין ישראל לארה"ב למסחר ולספנות. רבים בקהילה המשפטית הבינלאומית מסכימים עם הקביעה הזאת".

סופר הוסיף ואמר כי האמנה רלוונטית מאחר ואם ארה"ב תפגע מהמהלכים האחרונות, היא "תצטרך להחליט האם לפעול מטעם נובל כדי לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לה". סופר ציין כי "הצדדים הסכימו באמנה שמחלוקת כזו תידון בבית הדין הבינלאומי לצדק באירופה. אין צורך לומר כמה מצער עם בנות ברית כאלו יצטרכו לפתור בעיות כאלו בבית דין בינלאומי. איש אינו רוצה בכך".

"כולנו שמענו את הסיסמאות שמשאבי הטבע שנתגלו שייכים למדינת ישראל ולאנשיה" אמר סופר. "זה נכון, אבל אל לנו לעוות מה שקרה: באמצעות חוקיה, ישראל העבירה אספקטים מסוימים של הזכות לנובל. אל לה לישראל להעלות כעת את התמלוגים משום שנובל הצליחה לחשוף יותר ממה שציפו. הוועדה צריכה למנוע הכתמה של שמה הטוב של מדינת ישראל כחברה המחויבת לחוק".

לארסון פרימן, מחברת נובל אנרג'י שנכח בדיון קיבל גם הוא את זכות הדיבור: "עשר שנים לאחר תגלית מרי נמצא מאגר 'תמר', ושוב יש פה דיון על שינוי התמלוגים. חברת 'נובל אנרג'י' פועלת בישראל וההחלטה לא פשוטה ולוקחים אותה בשיקול דעת וברצינות. אנו רואים את עצמנו שאנחנו במסע יחד עם מדינת ישראל. כשבאנו לכאן לפני 12 שנים נתנו בכם אמון. כשנבחן הנושא והוחלט לא להעלות את התמלוגים - האמנו לכם והמשכנו להשקיע. כשהבטחנו שהשינויים לא יהיו רטרואקטיביים המשכנו להשקיע. אנחנו רואים את עצמנו שותפים. אנחנו עדיין נותנים אמון ומקווים שאתם מאמינים לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully