וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "אני תומך במדיניות של פישר"

5.10.2010 / 13:43

שר האוצר שטייניץ אמר כי אינו חושב שרכישות המט"ח הגיעו למבוי סתום. לדבריו, "העלאת הריבית מסוכנת ליצוא הישראלי, אני תומך במדיניות רכישת הדולרים של פישר"

"העלאת הריבית בישראל בלי מהלך מקביל בארה"ב תפגע ביצוא של ישראל, כי היא תחזק את השקל", אמר שר האוצר יובל שטייניץ בריאיון לבלומברג. "זה מסוכן לישראל לפתוח פער גדול מול ארה"ב", אמר שטייניץ. "התוצאה תהיה שנצטרך לבלוע מיליארדי דולרים ולקנות אותם במטרה שהשקל לא יתחזק".

עוד אמר שטייניץ: "אני תומך במדיניות של סטנלי פישר לקניית דולרים. יש לו את תמיכתי בכך, ואפילו, אם יהיה צורך, בקנייה נוספת".

בנק ישראל העלה את הריבית ב-27 בספטמבר ל-2%, ההעלאה השישית מאז אוגוסט 2009, בשל ההתאוששות הגלובלית. הבנק הפדרלי בארה"ב שמר על הריבית סמוך לאפס מאז דצמבר 2008. בנק ישראל, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר, חוזה שהריבית תעלה ל-2.7% השנה. פישר רכש מט"ח מאז מרץ 2008 בניסיון לבלום את עליית השקל ולסייע לכלכלה שמסתמכת על יצוא במחציתה. יתרות המט"ח של בנק ישראל יותר מהוכפלו מאז ל-64.1 מיליארד דולר.

השקל התחזק ב-4.7% מול הדולר ל-3.622 שקל השנה, הרמה הגבוהה זה שנתיים. הוא המטבע השלישי בטיבו באירופה, המזה"ת ואפריקה ב-2010 בביצועיו מול הדולר.

OECD, הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, אליו הצטרפה ישראל השנה, קרא לבנק המרכזי בדו"ח ב-20 בינואר להפסיק את רכישות המט"ח. פישר אמר באותה עת כי יפסיק את הרכישות כשהשווקים הגלובליים יחזרו למצב נורמלי, וכשלא יהיה יותר פער גדול בין הריבית בישראל למדינות אחרות.

דבריו של שטייניץ בריאיון עמדו בניגוד למה שאמר יועצו אבי שמחון, שלדבריו רכישות המט"ח של בנק ישראל הגיעו "למבוי סתום" וכי עליו לשקול מחדש את האסטרטגיה. לדבריו, הרכישות עולות לממשלה מיליארדי שקלים בשנה, כי הבנק לווה כסף לרכוש את הדולרים בריבית גבוהה יותר מזו שהוא מקבל על פקדונות המט"ח. "כאן אני חולק על יועצי", הגיב שטייניץ. "אין לנו ברירה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully