וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באוצר לנובל: האיומים - פגיעה בריבונות

צבי זרחיה ואבי בר אלי

6.10.2010 / 8:45

בכיר במשרד האוצר הגיב לאיומיה של נובל אנרג'י כי תפנה לבית דין בינ"ל ואמר כי בפנייה שכזו יש טעם לפגם. לדבריו, פעולה מסוג זה עלולה להעיד כי נובל לא מכירה בריבונות מדינת ישראל

"באיום לפנות לבית דין בינלאומי יש טעם לפגם, מכיוון שעלולים לחשוב שנובל לא מכירה בריבונות מדינת ישראל, שמקבלת את החלטותיה הפיסקאליות בעצמה" - כך אומר בכיר באוצר בעקבות איומים שהשמיעו אתמול בכירי נובל אנרג'י בוועדת הכלכלה של הכנסת.

הקרב על העלאת תמלוגי הגז הסעיר אתמול את הוועדה. אף שהכנסת נמצאת בפגרה, לדיון הגיעו 17 ח"כים, מהם חמישה שכלל אינם חברים בוועדה. בדיון לא התקבלו החלטות מעשיות, מאחר שהמלצותיה של ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי הגז עדיין לא גובשו.

במהלך הדיון גלשו הדוברים מהנושא העיקרי ועברו לוויכוחים פוליטיים, להתרעות ולאיומים מפני השלכות אפשריות של העלאת התמלוגים, כמו בריחה של משקיעים זרים ועיכוב בהפקת גז מקומי - בזמן שלבנון מקדמת קידוחים לגילוי גז בסיוע איראן והחיזבאללה. גם פעילותם של ארגונים אזרחיים התומכים בהעלאת התמלוגים כמו הקרן החדשה לישראל הוזכרה בדיון.

"אם זכויותיה של נובל יופרו, הממשל בארה"ב יצטרך להחליט אם לפעול מטעם החברה ולדרוש פיצוי מישראל. מחלוקת כזו תידון בבית דין הבינלאומי באירופה", אמר פרופ' אברהם סופר, שהופיע מטעם נובל אנרג'י בדיון.

סופר טען כי שינוי גובה התמלוגים וההסכם יפגע במערכת היחסים בין ישראל לארה"ב. "נובל הסתמכה על הזמנה מפורשת והבטחות בהשקעה של מיליארדים במיזם שסיכוייו להצליח היו נמוכים", הוא אמר בישיבה. "אני לא צריך להגיד כמה מצער זה יהיה אם בנות ברית בסדר גודל של ישראל וארה"ב ייאלצו לפתור בעיות כאלה בבית הדין".

לדברי סופר, משאבי הטבע אמנם שייכים למדינה, אך ממשלת ישראל העבירה לנובל "אספקטים מסוימים" מבעלות זו תמורת ההשקעה של החברה. "אל לישראל לנסות להעלות את המחיר שסוכם עם נובל רק כי נמצאה כמות גדולה מעבר לזו שציפו לה - לתועלת כולם", אמר סופר. "ועדה זו צריכה למנוע את הפרת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully