וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיטורים בקומברס: 200 עובדים הלכו הביתה

ניר צליק

6.10.2010 / 23:45

מאות עובדים עזבו היום את משרדי קומברס בישראל מבלי לשוב. גל הפיטורים בחברה גובה את משרותיהם של 400 עובדים ברחבי העולם וסבב נוסף צפוי כבר באפריל. העובדים מאשימים את המנכ"ל: "הוא מחק קופה של שני מיליארד דולר"

האווירה סביב משרדי קומברס היתה רגועה היום בשעות הצהריים, ולא שיקפה את הדרמה שהתחוללה בחברה רק כמה שעות מוקדם יותר. בשעות הבוקר קיבלו 200 מעובדי החברה בישראל את הבשורה כי עליהם לעזוב את החברה, כחלק ממהלך כולל של פיטורי 400 עובדים. אלא שגל הפיטורים הנוכחי לא יהיה האחרון, ככל הנראה. לדברי חלק מעובדי החברה ששהו מחוץ למשרדים צפוי גל נוסף של פיטורים באפריל.

גל הפיטורים הנוכחי נבע מתוכניתה של קומברס לחתוך 45 מיליון דולר מהוצאות התפעול שלה. החברה הצהירה בעבר כי בכוונתה לחתוך סכום דומה, תוך 12-18 חודשים. עם זאת הנהלת החברה צפויה לעשות כל מאמץ כדי להימנע מפיטורי העובדים.

"אני עובד בחברה כבר שש שנים וכואב לי לראות את מה שקורה", אמר היום אחד מעובדי חברה. "אני מכיר אנשים שעזבו לחברות אחרות ולקחו אתם חתיכות מקומברס. הם מפתחים שם דברים שהתחילו בקומברס, ורק לאחרונה אחת מהחברות האלה, שלקחה את העובדים מקומברס, חתמה על הסכם של 40 מיליון דולר. המנכ"ל, אנדרה דהן הצליח למחוק קופה של שני מיליארד דולר שנבנתה במשך שנים, ואני חושב שהוא לא מבין את ה DNA של החברה", הוסיף העובד.

בהתייחסו להנהלת החברה אמר העובד כי "הדירקטוריון הוא דירקטוריון של בובות, החברה עובדת כרגע על אוויר שנותר בה מהעבר. אנחנו מאמינים שעד אפריל דהן ימכור חלקים מהחברה, כי הכסף שייחסך מהפיטורים לא מספיק".

עובדת אחרת שאלה: "מה זה חיסכון של 45 מיליון דולר, לעומת 2 מיליארד דולר שהיו בקופה והתנדפו, זה כלום". עובד נוסף אמר כי "המצב לא נעים, אבל לצערי התרגלנו לזה. אנחנו מעודדים את האנשים שעוזבים, והם מוצאים עבודות במוקדם או במאוחר. מי שרוצה לעבוד ימצא עבודה".

על השאלה אם מי שפוטר ידע על כך מראש ענה אותו עובד כי "ודאות של 100% אין אצל אף אחד, חלק מהאנשים העריכו וחלקם גילו היום. בכלל, יש תחושה של אי ודאות בחברה. אין ספק שיש עודף כוח אדם בחלק מהמקומות, היו גם אנשים שהיו בדרך לעזוב בכל מקרה וחיכו רק למכתב הפיטורים, כשלחלקם היו כבר חוזים מוכנים במקומות אחרים".

לדבריו, "יש הבנה אמיתית למצב של החברה, עם כל הכאב שכרוך בזה. אף אחד לא מקבל פיטורים באהבה, אבל קומברס נקלעה למצב ידוע מראש, כשהחברה צריכה להתייעל בלית ברירה".

דו"חות ראשונים אחרי ארבע שנים וחצי

מאז ינואר 2005 פיטרה קומברס כ-1,500 עובדים. אחרי גל הפיטורים האחרון נותרו בחברה כ-3,500-3,600 עובדים, כשמחציתם בישראל והיתר ברחבי העולם. מנכ"ל החברה דהן, כתב השבוע לעובדים כי "כשאנו מסתכלים על השבוע הקרב יהיו לנו רגעים קשים שבהם ניפרד מחלק מעמיתינו. אלה אמצעים קשים אך הכרחיים כדי להתאים את גודל החברה ולנוע לעבר תזרמים מזומנים חיובי, שיספיק כדי לאפשר את היכולת למצוא הזדמנויות עסקיות אטרקטיביות. אנו מבקשים מכולכם להתייחס למי שיושפעו מפעולות אלה ברמה הגבוהה ביותר של רגישות וחמלה".

קומברס פירסמה ביום שני בלילה את דו"חותיה לשנים 2005-2008, אחרי שלא פירסמה דו"חות מבוקרים מאז מארס 2006. בדו"חות חשפה החברה הפסדים כבדים, שנגרמו בעיקר על רקע מחיקות מוניטין גבוהות וכן על רקע עלויות שקשורות בתיקון הדו"חות ¬ מה ששחק את קופת המזומנים של החברה ב-550-600 מיליון דולר.

קבוצת קומברס כולה, הכוללת את החברות הבנות אולטיקום, ורינט וסטארהום, רשמה הפסדים של 923.1 מיליון דולר מ-31 בינואר 2005 עד 31 בינואר 2009. כעת נותר לחברה לעבוד על הדו"חות ל 2009 וחלק מ-2010, כשהחברה לא פירסמה מועד בהם יפורסמו יתרת הדו"חות. עם זאת, מרבית העבודה נמצאת מאחוריה.

חייבים לגייס מזומנים

קומברס חזתה לפני כחודש כי עד סוף אפריל 2011 תצטמק הקופה ל-100 מיליון דולר בלבד במזומן ושווי מזומן, כשאם היא לא תצליח באחת מהיוזמות לגיוס מזומנים, יחסרו לה כ-50 מיליון דולר לפעילותה ב-12 החודשים שיסתיימו בינואר 2012.

החברה מכרה מאז מגרש ברעננה לג'ורג' חורש בכ 30 מיליון דולר וכן פויה למכור מניות של ורינט בהיקף של כ 40 מיליון דולר, כך שהחברה צפויה לגייס מספיק כסף להמשך פעילותה. במקביל, שכרה החברה את גולדמן סאקס, במטרה למצוא לה אפשרויות לגיוס מזומנים.

ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם כי אורקל וחברות נוספות, ביניהן אמדוקס, יבמ ו-HP עשויות להיות מעוניינות בחלק מנכסי החברה. בנוסף, נכתב כי גם הקרנות הפרטיות: פרמיירה וסילברלייק, עשויות לגלות התעניינות בוורינט, כשסילברלייק, המחזיקה בשליטה באוואיה, עשויה לשלב בין שתי החברות.

בעבר פורסמו הערכות לגבי רכישה אפשרית של ורינט על ידי אוואיה. למעשה, עד אפריל, המועד בו צפוי על פי דבריו של העובד לחול סבב הפיטורים הבא, עשויה להיפרד קומברס מחלק מהחברה או מחלק מהחברות הבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully