וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה השחורה של קופות החולים

רוני לינדר גנץ

7.10.2010 / 8:15

העלייה בשכר הרופאים ובתעריפי האשפוז שולחת את קופות החולים לשנה קשה במיוחד, בה לפחות שלוש מהקופות יסיימו את השנה בגירעון של מאות מיליוני שקלים. הקופה היחידה שצפויה לסיים את 2010 באיזון: מאוחדת

2010 מסתמנת כשנה כלכלית קשה מבחינת קופות החולים. לפי נתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי TheMarker, לפחות שלוש מבין ארבע הקופות יסיימו את השנה בגירעון תקציבי ניכר.

הבולטת שבהן היא מכבי שירותי בריאות, שמחזורה הכספי הוא כ-8 מיליארד שקל. בפעם הראשונה בשנים האחרונות צפויה מכבי לסיים את השנה בגירעון ניכר של כ-100 מיליון שקל - לפי הערכות משרד הבריאות. לאומית שירותי בריאות, הקופה הקטנה בישראל, בעלת מחזור כספי של 3.5 מיליארד שקל, צפויה לסיים את השנה בגירעון של כ-75 מיליון שקל. הגירעון הצפוי בשירותי בריאות כללית, הקופה הגדולה בישראל, מוערך על ידי משרד הבריאות בכ-200 מילון שקל; ואילו קופת חולים מאוחדת היא היחידה שצפויה לסיים את השנה בעודף של מיליוני שקלים בודדים.

במשרד הבריאות מסבירים כי "הסיבות העיקריות לגירעונות הן השלכות בוררות הרופאים על שכר העובדים המקצועיים בקופות, והתחייבויות כספיות שונות שיש לחלק מהקופות בגין שנים עברו". בנוסף, בקופות צופים כי גם ב-2011 לא צפוי שיפור, שכן בשנה זו ייפתחו ההסכמים התלת-שנתיים מול בתי החולים שגם הם סובלים מגירעון, ובהם צפויה המדינה לצמצם את ההנחות הניתנות לקופות.

לאומית מבקשת סיוע מהממשלה

באחרונה שיגר מנכ"ל קופת חולים לאומית, נסים אלון, מכתב בהול למשרדי האוצר והבריאות, שבו מסר כי לאחר כמה שנים של איזון תקציבי, 2010 "מתבררת כשנה כלכלית גרועה באופן דרמטי". הסיבות לגירעון, לדברי אלון, נעוצות בין השאר בהסכם בוררות הרופאים שבמסגרתו שכרם עולה בהדרגה, מחירו של יום אשפוז שעלה והביא לגידול משמעותי בהוצאות, התחייבויות כספיות של הקופה משנים קודמות ועוד. "חיבור מגמות אלה הוא בלתי אפשרי מבחינת היכולת הכלכלית של לאומית", כתב אלון. הוא ביקש התערבות ממשלתית "ממשית", ובמלים אחרות: סיוע כלכלי לקופה.

גם במכבי מדובר במשבר לא פשוט. בקופה מסבירים כי מדובר בגירעון מצומצם בהרבה מזה שהיה צפוי לולא היתה נוקטת מכבי שורת צעדי התייעלות: "בתחילת השנה צפינו גירעון של 258 מיליון שקל. תיכננו והוצאנו לפועל תוכנית התכנסות סדורה הכוללת שורת פעולות לא פשוטות, שבאמצעותה הצלחנו לצמצם את הגירעון", נמסר מהקופה. "בנוסף לפעולות בתוך מכבי, נפגש מנכ"ל מכבי, פרופ' אהוד קוקיה, עם שרים, ח"כים ופקידי ממשל במטרה לקדם פתרון ארוך טווח ובמקביל לפתור את המצוקות הקיימות".

בין צעדי ההתייעלות שנקטה הקופה היו גם צעדים כואבים: עצירה של הרחבת מגוון התרופות והשירותים מעבר לסל הבריאות, עצירת קליטת עובדים חדשים ועוד.

בשירותי בריאות כללית לא יודעים עדיין מה יהיה הגירעון המדויק, אך מעריכים כי הוא ינוע בין 100-300 מיליון שקל. הסכום הסופי תלוי בין השאר באישור נוסחת הקפיטציה (הקצאת הכספים לקופות לפי הרכב המבוטחים) הצפוי במושב הקרוב של הכנסת, ועתיד להכניס לקופה עשרות מיליוני שקלים ולשפר את מצבה. במשרד הבריאות מעריכים כי הגירעון צפוי להגיע ל-200 מיליון שקל. מכל מקום, במקרה של הכללית מדובר דווקא בצמצום הגירעון לעומת הגירעון ב-2008 שהיה כ-800 מיליון שקל, בעקבות הסכם בוררות הרופאים.

קושי תקציבי בכל מערכת הבריאות

מהכללית נמסר כי הקופה "לא תאפשר פגיעה בשירות ללקוחות בשום צורה. גם בשנתיים האחרונות, צמצום הגירעון נגע בתחומים שאינם קשורים לשירות ולא נוגעים ללקוחות. על המדינה לדאוג באופן מיידי למקורות תקציב חדשים לתחום הבריאות כדי להצעיד אותו קדימה".

מאוחדת היא אמנם היחידה שצפויה לסיים את 2010 באיזון, אך גם בה זו מדווחים על קושי לשמור על איזון, לאור עלויות האשפוז הגדלות והולכות, וכן הפגיעה הצפויה לקופה משינוי נוסחת הקפיטציה. "מאוחדת נוקטת כל העת את כל הצעדים האפשריים כדי לייעל את פעילות הקופה, במטרה לצמצם ככל שרק ניתן את הפגיעה ברמת השירות למבוטחים", נמסר מהקופה.

במשרד הבריאות מבהירים כי לא רק קופות החולים נמצאות במשבר: "קיים קושי תקציבי בכל המערכת", נמסר מהמשרד. "ניכרת גם בעיה בבתי החולים הממשלתיים, שמתבטאת בחוסר יכולת לסיים השנה בהיבט התקציבי - דבר היוצר בעיה מול ספקי הסחורות והשירותים ופגיעה בתפעול בתי החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully