וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכיינית הרכבת הקלה לשעבר תובעת מיליארדים

אבי בר-אלי

7.10.2010 / 8:45

עיכובי המימון של הזכיינית לשעבר של הרכבת הקלה בגוש דן MTS, לא הפריעו לחברה לתבוע מהמדינה 2 מיליארד שקל. לפי MTS, ביטול הסכם הזיכיון נעשה שלא כדין. המדינה צפויה להגיש תביעה נגדית בגין הנזקים למשק

ביטול זיכיון הרכבת הקלה בגוש דן עולה על פסים משפטיים: זכיינית הפרויקט, קבוצת MTS, הגישה אתמול תביעה כספית בסך כ-2 מיליארד שקל נגד המדינה - כך נודע ל-TheMarker. הקבוצה טוענת כי ביטול הסכם הזיכיון בידי המדינה נעשה שלא כדין, תוך הפרת הסכם הזיכיון שנחתם בין הצדדים.

MTS דורשת מהמדינה לפצותה בסכום של 1.5 מיליארד שקל בגין אובדן רווחים עתידי מהפרויקט. בנוסף, MTS הגישה תביעה בסך 500 מיליון שקל לכיסוי הוצאותיה של הקבוצה עד כה. יש לציין כי התביעה כוללת כמה מנגנונים בטווחי פיצוי שונים - וגם את האפשרות להחזיר את MTS לפרויקט. התביעה הוגשה לפאנל הבוררים בפרויקט שבו יישבו השופט בדימוס בועז אוקון (מטעם המדינה) ועו"ד אלי זוהר (מטעם MTS). בראש הפאנל תכהן השופטת בדימוס יהודית צור.

לפני כחודש בוטל סופית הסכם הזיכיון עליו חתמו המדינה ו-MTS במאי 2007, לאחר שבמשך שלוש השנים וחצי שחלפו לא הצליחה הקבוצה להשלים את הסגירה הפיננסית של הפרויקט. הערבות שהפקידה MTS, בהיקף של 139 מיליון שקל, חולטה בידי המדינה, לאחר שחלפו 30 יום מאז הכריזה המדינה על ביטול הסכם הזיכיון (Termination) בנימוק של הפרת זכיין. לטענת MTS, משבר האשראי העולמי הביא לקריסת קונסורציום המממנים של הקבוצה בסוף 2008, ומשום כך התקשתה בהשלמת הסכם המימון של הפרויקט, אף שנטלה על עצמה התחייבויות נוספות במאות מיליוני שקלים.

"טענות מופרכות"

לפני כחודשיים טענה MTS כי בעקבות המשבר נדרשה בידי הבנקים המלווים את הפרויקט להגדיל את ההון העצמי מ-120 ל-270 מיליון יורו - ואף להגדיל את הערבויות הבנקאיות שתעמיד בכמיליארד שקל. לטענת MTS, המדינה הסכימה להשתתף רק בחלק זעום מההתייקרויות שספגה, בהיקף של 50 מיליון שקל בלבד.

ב-MTS טענו להפרעה משמעותית בתקופת הזיכיון שלא היתה בשליטתה והשליכה מהותית על הפרויקט (Material Adverse Affect), כלומר לנסיבות חיצוניות שבגינן לא היתה רשאית המדינה לבטל את הסכם הזיכיון - או לכל הפחות, לא לחלט את ערבות הזכיין.

במשרד האוצר השיבו אז כי מדובר ב"טענות מופרכות", וכי MTS הפרה את חוזה הזיכיון כבר בעבר. לפיכך, המדינה צפויה להשיב לבוררים כי הצעת MTS במכרז היתה מלכתחילה אגרסיבית מדי, כי מרווחי האשראי כבר ירדו מאז תקופת משבר האשראי העולמי, וכי ממילא המשבר פרץ לאחר מועד הסגירה הפיננסית שבו חויבה MTS (מאי 2008).

המדינה צפויה להגיש תביעה נגדית נגד MTS, שבה תתבע חזרה את המענקים שכבר העבירה בסך 92 מיליון שקל, וכן תתבע את הנזקים שנגרמו לה כתוצאה משלוש שנות העיכוב בפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully