וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בשאר עולם: מחלוקת על ההתערבות במט"ח

7.10.2010 / 10:40

מטבע החוץ לא מטריד רק את נגיד בנק ישראל: בניגוד לעמדת קרן המטבע הבינ"ל, אמר נשיא הבנק העולמי רוברט זוליק כי מדינות מתעוררות צריכות לשקול התערבות במט"ח בטווח הקצר

כלכלות מתעוררות צריכות לשקול נקיטת צעדים להגבלת זרימות ההון הבינלאומיות שעשויות לגרום לזינוקים במטבעות ולבועות נכסים, כך אמר נשיא הבנק העולמי רוברט זוליק לפי דיווח בעיתון היפני "ניקיי". דבריו אלה של זוליק עומדים בניגוד לעמדת קרן המטבע הבינלאומית (IMF), הגורסת כי צעדים שכאלה אינם רצויים.

ההשקפות המנוגדות בנוגע לאמצעי בקרת ההון מגיעות על רקע תקופה של מתיחות בין כלכלות מתעוררות ומפותחות בנוגע לשערי מטבעות - נושא שצפוי להיות מרכזי בפגישת קבוצת 7 המדינות המתועשות (G7) ובכנס קרן המטבע השבוע.

מנהיגים מערביים מודאגים ממאמצי הכלכלות המתעוררות להחליש את מטבעותיהן, מאמצים שלטענתם עלולים לפגוע בהתאוששות הכלכלית בעולם. מנהיגי המדינות המתעוררות טוענים מאידך כי שיעורי הריבית הנמוכים במדינות המפותחות תורמים לתזרים הון עצום לשווקים שלהן, וגורמים להתחזקות מטבעותיהם ולבועות במחירי המניות, הנדל"ן ונכסים אחרים.

לפי "ניקיי", ציין זוליק כי על מדינות מתעוררות לשקול מגוון צעדים להגבלת זרימת ההון לכלכלותיהן בטווח הקצר. לעומתו, סגן יו"ר קרן המטבע נאויוקי שינוהארה אמר כי זרימת כספים לכלכלות מהירות צמיחה היא תהליך טבעי ומבורך, וכי אל לקובעי המדיניות לנסות להגבילה או להתערב לשם הגנה על שערי מטבע ספציפיים. "כאשר לעתים יש תנודות חדות בשווקים, לא ניתן לפסול התערבות", אמר בראיון לרויטרס. "אך לא רצוי שמדינה תתערב באופן עקבי על מנת לשמור על המטבע שלה ברמה מסויימת".

"התערבות יפן תעוות השווקים"

שינוהארה הזהיר כי יפן צפויה להפסיד אם תנסה להילחם בעוצמת הין, כיוון שהמדיניות המוניטרית בארה"ב ובאירופה צפויה להמשיך להיות מקלה. "זה לא דבר שיפן יכולה לשלוט בו, ואם תנסה - זה יעוות את השווקים", אמר שינוהארה, והוסיף כי תחת זאת, על ממשלת יפן להתמקד ברפורמות מבניות ומדיניות מוניטרית מקלה, על מנת להתמודד עם בעיית הדפלציה שלה. הבנק המרכזי של יפן התערב בשוק המט"ח בחודש שעבר, לראשונה זה 6 שנים, ומכר ינים, במאמציו להחליש את הין. אך המטבע היפני טיפס בחזרה במהירות, והגיע לשיא של 15 שנים מול הדולר אתמול.

זוליק, לעומת זאת, נזהר ולא שפט את יפן ומדינות נוספות שהתערבות בשווקים להחלשת מטבעותיהן. "אני לא תומך ולא מבקר אותן", אמר זוליק ל"ניקיי", בראיון שהתפרסם היום.

סימנים ל"מלחמת מטבעות" נפוצים, כאשר המדינות המתועשות מעוניינות לשמור על שערי המטבע שלהן נמוכים בכדי לאושש את היצואניות שלהן, ואילו כלכלות מתעוררות כמו ברזיל ודרום קוריאה נוקטות צעדים לצמצום התחזקות מטבעותיהן. שימוש בשערי מט"ח כנשק ליתרון תחרותי ביחס לכלכלות אחרות "יהווה סכנה חמורה להתאוששות הכלכלית העולמית", אמר יו"ר קרן המטבע, דומיניק שטראוס-קאהן, בראיון ל"פייננשל טיימס" ביום רביעי. טימותי גייתנר, שר האוצר האמריקאי, אמר כי על מדינות עם עודפים גדולים במאזני הסחר שלהן לאפשר למטבעותיהן להתחזק, על מנת להימנע מסבב הרסני של פיחותי מטבעות תחרותיים.

סין, אותה מאשים המערב בהחלשה מלאכותית ממושכת של מטבע היואן על מנת לחזק את הייצוא שלה, שללה טענות אלו פעמים חוזרות ונשנות. ביום רביעי אמר ראש ממשלת סין,וון ג'יאבאו לאיחוד האירופי להפסיק להפעיל לחץ על סין לניוד היואן, בטענה כי שינוי זה יגרום לתגובה חברתית חריפה במדינה, שעשויה לפגוע בכלכלה העולמית כולה.

לדברי בנק UBS, מגמת העל של התערבויות בשוק המט"ח עשויה להעכיר את שוק המט"ח בעשור הקרוב. "יש סכנה אמיתית כי תתפתח גישה יותר חד-צדדית בשווקים", אמר מנצור מוחי א-דין, ראש אסטרטגיית מטבעות עולמית ב-UBS. "יהיו יותר ויותר מדינות שיתערבו ישירות, ויותר מדינות שיחלישו בעקיפין את מטבעותיהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully