וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים חוששים מפיטורי עשרות אלפים

אורה קורן

7.10.2010 / 19:30

בהתאחדות התעשיינים מביעים חשש כבד ממצב הדולר ומהסיכוי לפריצת מיתון עולמי נוסף, שיובילו לדעתם לפיטורים המוניים ב-2011. נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש, טוען כי יכולות הנגיד מצומצמות. "לו אני שר אוצר, לא הייתי ישן טוב בלילה"

אם שער הדולר יישאר ב-2011 סביב 3.5-3.6 שקלים צפויה ירידה של 1.5 מיליארד דולר ביצוא ופיטורי 8,000 עובדים בתעשיה. כך אמר היום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בשיחה עם TheMarker.

אם בנוסף לשער הדולר הנמוך יתחדש המיתון העולמי, צפויה ירידה של כ-4 מיליארד דולר ביצוא ופיטורים של 22 אלף עובדים בתעשייה, כפי שהיה בשנת המשבר הכלכלי העולמי. כך סבור רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

"לו אני שר אוצר, לא הייתי ישן טוב בלילה", אמר ברוש. לדבריו, שער הדולר הנמוך צפוי לפגוע בצמיחה במשק, כיוון שהיצוא מהווה 45% מהצמיחה. משרד האוצר, המופקד על צמיחת המשק, צריך לפעול כדי למנוע פגיעה זו, בין השאר, באמצעות הורדת עלויות לתעשיינים.

"בשנה הקרובה התעשיינים ישלמו תוספת מסים של 6-7 מיליארד שקל הנובעת מביטוח לאומי וממסים אחרים, דוגמת אנרגיה", אמר ברוש. לדבריו, יש להקל על התעשיינים באמצעות אי העלאת המסים בשנה הקרובה.

בנוסף ציין ברוש, כי הממשלה חייבת למצוא פיתרון לנושא הדיור, שגורם להעלאת הרבית על ידי בנק ישראל. "אין לי טענות כלפי הנגיד, אבל כולנו יודעים שהיכולות בתחום המוניטרי מצומצמות, לכן צריך להתעסק בתחום הפיסקלי", הוסיף.

מצב חמור מבמשבר הקודם

גינל ציין, כי שער נמוך של הדולר יפגע בצמיחה בשיעור של 0.3%. "אם דובר על צמיחה של 3.8% במשק ב-2011, בשער דולר נמוך היא תהיה 3.4%-3.5%", אמר גינל. "שילוב שער הדולר ומיתון עולמי עלול להביא למצב חמור מזה שהיה בשנים 2008-2009 - אז פוטרו 22 אלף עובדים בתעשייה".

לדברי גינל, "מה שיותר מפחיד זה, שהפעם אין לנגיד כלים להתערב. הוא הגיע לרוויה עם יתרות מטח גדולות מאוד ואם יהיה לחץ כפול כפי שתואר הוא כבר לא יוכל להתערב כבעבר".

התעשיינים מציעים לממשלה להתערב בשני אפיקים נוספים, בנוסף להפחתת העלויות על התעשייה. למסות תנועות הון לטווח קצר ולעודד מוסדיים להשקיע בחו"ל באמצעות ביטוח שער. הביטוח ייעשה על ידי קרן ממשלתית, או ממשלתית פרטית, בהיקף של 400 מיליון שקל. אם תוקם קרן משותפת, יוכלו להשתתף במימונה גופים פיננסים, כדוגמת קרנות משולבות אחרות שהוקמו במשבר העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully