וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בסלט: מנסים להתמודד עם מחיר העגבניה

רינה רוזנברג ועמירם כהן

9.10.2010 / 15:01

ממסעדות האוכל האיטלקי המבוססות על העגבניה, דרך הסלט של דוכני הפלאפל והרסק של הג'חנון ועד למטבח שלכם, כולם נפגעים מהזינוק במחיר העגבניות. בעלי העסקים והצרכנים הפרטיים מתלוננים: "הטעם נוראי, האיכות ירודה והמחיר מטורף"

"העגבניות על הפנים, אבל אין ברירה אז קונים, אם כי קצת פחות, גם בגלל המחיר וגם משום שהאיכות שלהן ירודה", אמר אסף תורג'מן מתל אביב, שקנה אתמול עגבניות בסניף רמי לוי.

בימים האחרונים עלו מחירי הירקות לשיאים חדשים. המחיר הסיטוני של עגבניות עלה ל-10-12 שקל לקילו והמחיר לצרכן בערים הגדולות טיפס ל-13-16 שקל.

בתוך כך, מדד מחירי התוצרת החקלאית הטרייה עשוי להוביל את ההתייקרויות במשק גם בספטמבר, סבורים גורמים במגזר החקלאי. לדבריהם של ראשי ארגון מגדלי ירקות, עד 70% משטחי הירקות נפגעו מהחום הכבד ששרר ביולי-אוגוסט, שגרם להתייבשות והשמדה של ירקות בשטחים הפתוחים ובחממות שבהן נמדדו טמפרטורות של 50 מעלות.

בחום הכבד ששרר בחממות לא יכלו הדבורים לאבק את פרחי העגבניות, שנשרו בלי לייצר פרי. גם בתוצרת ירקות כמו חסה, כרוב, קישואים ומלפפונים נרשמה עליית מחירים תלולה מסיבות דומות.

מדד מחירי התוצרת החקלאית הטרייה התייקר באוגוסט ב-2% - פי ארבעה מהמדד הכללי - כשאת ההתייקרות הובילו מחירי הירקות (5.2%) ומחירי העופות (4.7%). את התייקרות הירקות הובילו הקישואים (32.3%), המלפפונים (32.2%) והכרוב (18.4%).

"אי אפשר בלי עגבנייה בסלט"

ברשת שופרסל דיל בתל אביב מכרו אתמול קילו עגבניות ב-12 שקל ובמגה בול בתל אביב ב-16 שקל. בסניף רמי לוי ברמת גן פתחו את היום ב-9.9 שקלים לקילו עגבניות, אך בהמשך הורידו את מחירו ל-7.9 שקלים, אם כי מדובר בעגבניות תמר, הזולות יותר, ולא בעגבניות רגילות. באתר האינטרנט של מגה נמכרו אתמול עגבניות ב-14-17 שקל לקילו, ובאתר של שופרסל הן נמכרו ב-15 שקל.

למרות האיכות הירודה של העגבניות, הלקוחות ממשיכים לקנות. לדבריהם, "אי אפשר בלי עגבנייה בסלט", אך היקפי הקניות מצומצמים מבעבר.

שמואל מעוז, פנסיונר בן 71, שניסה לברור עגבניות ראויות בסניף רמי לוי ברמת גן, סיפר כי "המחירים מטורפים בכל הרשתות. הורדנו את כמות העגבניות שאנו קונים כי המחיר כבר מטורף, וגם אין מבחר כמו פעם, אבל אין לעגבנייה תחליף".

לא רק על הצרכן הפרטי משפיעים מחירי העגבניות, אלא גם על ענף המסעדנות. ברשת קפה ג'ו, למשל, שף הרשת כבר מחפש תחליפים למנות שבהן משולבות עגבניות טריות, כמו שימוש בעגבניות שרי. לדברי עופר גבירצמן, סמנכ"ל השיווק של הרשת, את מוצרי העגבניות כמו רטבים קפה ג'ו מייבאת, והיא נערכה מראש עם מלאים גדולים, כך שלא נפגעה.

גם ברשת פלאפל ג'ינה נפגעו מעליית המחירים. "אנחנו לא משלמים את המחירים שמשלם הצרכן, אבל גם אנחנו שילמנו 12 שקל לקילו עגבניות", אומר שלומי אגמן, בעלי הרשת. לדבריו, "אנחנו לוקחים כל מה שמביאים לנו. אם הן ירוקות, אנחנו נותנים להם להבשיל קצת. בנוסף, הטעם של העגבניות נוראי והאיכות ירודה. בגלל זה אפילו הפסקנו לייצר חלק מהרטבים והחלפנו אותם ברטבים אחרים. בסלט הרגיל אנחנו ממשיכים לשים את הכמות הרגילה של העגבניות כדי לא לפגוע בלקוח, אבל אין ספק שהטעם של העגבנייה פוגע בכל הסלט. אני לא זוכר שהטעם והאיכות היו כל כל לא טובים".

האוכל האיטלקי בסכנה

במסעדות איטלקיות, שבהן חומר הגלם הבסיסי הוא עגבניות, עליית מחיריהן משפיעה על הרווחיות באופן ישיר. תמר כהן צדק ממסעדת קוצ'ינה תמר, שמתמחה במטבח האיטלקי, טוענת כי דווקא במסעדות השף עובדים עם יותר עגבניות טריות ונפגעים מעליית המחירים".

לדבריה, "אם בדרך כלל המחירים היו 2-3 שקלים לקילו בשוק הסיטוני, כיום הם כבר טיפסו ל-15 שקל לקילו עגבניות מסוג א' ו-10 שקל לקילו מסוג ב'. למרבה המזל, אצלי במסעדה ממילא יש מזווה שבו אני מוכרת ושומרת מוצרי מעדנייה מתוצרת בית. אנחנו משתמשים בחומרי הגלם האלה באופן שגרתי בחלק מהמנות, וכרגע נהנים מהעובדה שיש לנו מלאי מוכן. מי שלא הכין מלאי כזה נאלץ להתמודד עם עליות המחירים, והרווחיות שלו נפגעת מאוד ללא ספק, בתחום שגם כך הוא בעייתי מבחינת מתח הרווחים".

לעומת זאת, ברשתות הפיצה המובילות עדיין לא השפיעו מחירי העגבניות המאמירים. בדומינו'ס פיצה אומרים כי הם קונים את העגבניות במחיר שנקבע מראש פעם בשנה, ולכן העניין לא ישפיע עליהם. גם ברשת פיצה האט ישראל לא מתכוונים כרגע להעלות מחירים לצרכן, וטוענים כי עדיין מוקדם מדי לאמוד את השפעת ההתייקרות של העגבניות על הוצאות הרשת. עם זאת, הם מחויבים לשמור על איכות גבוהה של פיצות, וקובעים כי ימשיכו לרכוש את העגבניות הטובות ביותר למרות מחירן הגבוה.

ענף נוסף שמשתמש בעגבניות כחומר גלם בסיסי הוא מכירות הג'חנונים. טיראן כלף, הבעלים של הג'חנון של אמא, מתאר את המצב כ"קטסטרופה, וזה נמשך כבר חודשיים. במקום לשלם בממוצע שנתי כ-3 שקלים לקילו עגבניות, אני משלם כיום כ-11 שקל".

לדבריו, הוא מנסה להשתמש בתחליפים זולים יותר של העגבנייה הרגילה, כמו עגבניית תמר, שבעבר היתה אלטרנטיבה ראויה, אך גם עליה ויתר. "הן אמנם עולות כ-4 שקלים לקילו, אך הן לא מוצלחות. כשאני מקבל אותן מהירקן הן בסדר, אך לאחר כמה ימים במקרר כבר צריך לזרוק אותן".

  • עוד באותו נושא:
  • עגבניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully