וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "הכלכלה העולמית עדיין בצרות"

סמי פרץ

10.10.2010 / 9:15

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס למצב הכלכלה לאחר פגישות בוועידת המטבע הבינ"ל ואמר כי "התחושה היא שנדרשות עוד כמה שנים לפחות כדי לטפל במשבר". לדבריו, "אם המצב ימשיך להיות בעייתי, זה כמובן עלול להשפיע גם עלינו"

"אני חוזר לישראל בתחושה לא טובה. בארה"ב, באירופה וגם בקרן המטבע התחושה היא שנדרשות עוד כמה שנים כדי לטפל במשבר הכלכלי. הכלכלה העולמית עדיין באזור הסערה ואם המצב ימשיך להיות בעייתי, זה כמובן עלול להשפיע גם עלינו", כך אמר אתמול שר האוצר, יובל שטיניץ, בעקבות סדרת פגישות שקיים במסגרת הוועידה השנתית של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי הנערכת בוושינגטון.

במהלך סוף השבוע קיימו שטייניץ וראשי האוצר פגישות עם ראשי הכלכלה האמריקאית ובהם שר האוצר, טימותי גייתנר. בפגישות נדונו סוגיות שונות הקשורות ליחסי שתי המדינות, לרבות סוגיית הסנקציות הכלכליות על איראן, עתיד ההיי-טק הישראלי והמשבר הכלכלי הגלובלי.

בנוסף, ערך שטייניץ פגישות עם שרי אוצר של כמה מדינות, בהן הודו, איטליה והולנד. בפגישות עלתה תמונת מצב קשה לגבי מצב המשק העולמי. מצד אחד, התחושות הן שהמשק העולמי ניצל מסיבוב נוסף וקיצוני של המשבר (דאבל דיפ); אך מנגד ברור שההתאוששות בכלכלה העולמית תהיה אטית יותר מכפי שצפו.

בעיקר מוטרדים בארה"ב ובאירופה משיעורי האבטלה הגבוהים ומהגירעונות התקציביים הגדולים. בשלב זה אין תחזיות לירידה באבטלה, וגורמים כלכליים משוכנעים שהממשל האמריקאי יהיה חייב לצמצם את הוצאותיו או להעלות מסים.

אחד הנושאים המרכזיים בוועידה נוגע במיוחד לכלכלת ישראל: היחלשות הדולר והתחזקות השקל, שכבר הביאה לחיכוכים בין שר האוצר לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר. הנגיד לא מתרגש מהלחץ שמנסה שטייניץ להפעיל נגד העלאות הריבית, ורואה בכך תסכול טבעי שאופייני לשרי אוצר שאין להם את כל השליטה על ניהול המדיניות המוניטרית.

במשרד האוצר מנסים לצנן את הרוחות, אך סבורים כי המפתח למניעת הפגיעה ביצוא הישראלי עקב היחלשות הדולר נמצא רק במגרש של בנק ישראל. שטייניץ מודע לכך שפישר מאוכזב מכך שהממשלה לא מספקת פתרונות לשוק הדירות הרותח, ולכן הוא מעלה את הריבית.

ואולם בשיחות שקיימו השניים אמר שטייניץ לנגיד כי ההשלכות של העלאת הריבית על שוק הדירות הן שוליות, בעוד ההשלכות שלהן על שוק המט"ח ועל היצוא הן הרבה יותר משמעותיות.

במשרד האוצר אומרים כי ישמחו לספק לנגיד "סולם כדי לרדת מהעץ" של העלאות הריבית כתרופה לעליית מחירי הדירות. לדברי מקורות במשרד, כבר עתה ניתן לראות עלייה של 20% בהשקעה למגורים במחצית הראשונה של 2010, אך ההשפעות של שינוי זה על המחירים אינן מיידיות בשל אורך הזמן שלוקח לבנות דירות ולשווקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully