וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצי המכללות מאיימים בשביתה

ליאור דטל

11.10.2010 / 8:35

מועצת ארגוני הסגל במכללות הכריזה לפני כמה ימים על סכסוך עבודה מול ועד ראשי המכללות. המרצים דורשים: רוצים הסכם קיבוצי כמו שיש באוניברסיטאות. "נעשה הכל כדי שהסטודנטים לא ייפגעו - פגיעה במרצים שקולה לפגיעה בסטודנטים"

שנת הלימודים במכללות האקדמיות המתוקצבות על ידי המדינה נפתחה אתמול בצל איום בשביתה של ארגון המרצים בהן. מועצת ארגוני הסגל במכללות הכריזה לפני כמה ימים על סכסוך עבודה מול ועד ראשי המכללות.

המועצה, המייצגת את המרצים ב-18 מכללות ציבוריות, מוחה על כך שעדיין לא נחתם עם חברי הסגל במכללות המתוקצבות הסכם קיבוצי, בעוד שהסכם כזה קיים עם חברי הסגל באוניברסיטאות ובקרב עובדי הציבור; ועל כך שהמו"מ עמם מתארך. ההכרזה על סכסוך העבודה מאפשרת למועצה להשבית את המכללות בעוד שבועיים.

בשנתיים האחרונות מתנהל מו"מ בין ועד ראשי המכללות, המעסיקות את המרצים, לבין הסגל במכללות, שהואץ בחודשים האחרונים. במו"מ דרשו נציגי הסגל להסדיר בהסכם קיבוצי את שכרם ותנאי העבודה שלהם, קביעות לחברי הסגל וזכויותיהם. עם זאת, אף שהמו"מ התקדם והושגו כמה הסכמות, קיימים עדיין פערים בין הצדדים ולא ניתן להגיע לסיכום עם המרצים ללא אישור הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה ושל הממונה על השכר במשרד האוצר.

בנוסף, במועצה דורשים להסדיר את תנאי העסקתם של מרצים חיצוניים המועסקים בחוזים קצרי טווח ללא תנאים סוציאליים להם זכאים המרצים מן המניין. זאת, בעוד שבאוניברסיטאות הוסדר מעמדם של המרצים החיצוניים וכעת הם נקראים עמיתי הוראה.

"פגיעה במרצים שקולה לפגיעה בסטודנטים"

באחרונה נפגשו נציגי המועצה עם שר החינוך, גדעון סער, והעלו את טענותיהם על המו"מ המתמשך ועל קיפוח המכללות לחינוך לעומת האוניברסיטאות.

"במכללות מעולם לא היה הסכם קיבוצי לסגל המרצים מטעמים שונים", אמר יו"ר המועצה, פרופ' יקיר שושני. "זה לא טבעי שבכל מגזרי החינוך קיים הסכם קיבוצי ובמכללות אין. המו"מ עוכב ללא כל הצדקה. הכרזנו על סכסוך עבודה רק לאחר שראינו שההתייחסות לא רצינית".

לדבריו, "אנחנו לא רוצים לשבות ומקווים שההסכם ייחתם בחודש הקרוב. יש לנו יחס של כבוד והערכה לסטודנטים ונעשה הכל כדי שלא ייפגעו. עם זאת, אין סיבה שסטודנטים במכללות יקבלו שירות טוב פחות מהסטודנטים באוניברסיטאות. פגיעה במרצים שקולה לפגיעה בסטודנטים".

בנוסף להסכם הקיבוצי, במועצה מבקשים לקדם את תקצוב המחקר במכללות. כיום, מרצים במכללות שעוסקים במחקר לא מקבלים על כך תקצוב מהממשלה, ומשתכרים רק על עבודתם כמרצים במכללה. זו אחת הסיבות לכך שתקציבי האוניברסיטאות גבוהים יותר מתקציבי המכללות.

שושני התייחס גם להעסקת המרצים מן החוץ ואמר כי "מדובר בהעסקה פוגענית ובזויה. אנשים שסיימו תואר שלישי מוצאים את עצמם מנסים לפרנס את משפחתם ומועסקים ללא תנאים סוציאליים וקרנות השתלמות".

מוועד ראשי המכללות נמסר בתגובה כי "המו"מ נמצא בעיצומו לקראת סיום. יש הסכמות כמעט לגבי כל הנושאים והחודש תתקיים פגישה משותפת בנושא עם ות"ת. בסופו של דבר ייחתם הסכם העסקה חדש על דעת משרד האוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully