וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כור במו"מ למכירת השליטה במכתשים לסינים

יורם גביזון

11.10.2010 / 12:20

בכירי כור מנהלים מו"מ למכירת השליטה בחברת האגרוכימיה השביעית בגודלה בעולם - מכתשים אגן - לכמצ'יינה הסינית לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר. לפי הערכות, כמצ'יינה תרכוש אחזקות הציבור במכתשים בפרמיה של 70% מעל שווייה בבורסה

פחות מחודש לאחר התמוטטות השיחות על רכישת חברת אלבאו האמריקאית תמורת מיליארד דולר במזומן נראה שבקבוצת אי.די.בי בודקים אלטרנטיבה אחרת להשקעתם בחברת מכתשים אגן.

בקבוצת אי.די.בי אישרו היום את הפרסום ב-TheMarker והודיעו כי כור מקיימת מגעים עם חברת Chem China שבבעלות ממשלת סין למכירת השליטה בחברת מכתשים אגן לידי החברה הסינית. כור ציינה כי בעקבות פנייה שקיבלה מ-Chem China ושיחות שהתקיימו בין הצדדים, הושגה הבנה לפיה תרכוש חברת כמצ'יינה (70%) את כל מניות הציבור בחברת מכתשים לפי שווי חברה של 2.7 מיליארד דולר, כלומר בפרמיה של 70% מעל שווי השוק הנוכחי (בניכוי החזקות החברה הבת במניות מכתשים) ותמחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה.

כחלק מהעסקה, תמכור כור לכמצ'יינה 17% ממניותיה של מכתשים, כך שתחזיק ב 30% ממניותיה. כור תקבל אופצית מכר (Put) למכור לכמצ'יינה את יתרת החזקותיה במכתשים לפי שווי חברה של 2.7 מיליארד דולר בתוספת 20% לשנה.

כמצ'יינה שבבעלותה המלאה של ממשלת סין פועלת ב-6 תחומים: חומרים כימיקליים מתקדמים וכימיקלים מיוחדים, תזקיקי נפט, כימיקליים בסיסיים, מוצרי גומי ואגרוכימיה. הפעילות בתחום האגרוכימיה מתבצעת באמצעות החברה הבת Blue Star שבשליטתה (80%) ומוחזקת על ידי בלקסטון, אחת מקרנות ההשקעה הפרטיות הגדולות בעולם. בלקסטון שנסחרת בבורסה של ניו יורק ומנהלת נכסים בהיקף של 100 מיליארד דולר רכשה 20% מחברת Blue Star בספטמבר 2007 תמורת 600 מיליון דולר בלקסטון היתה מעורבת בעבר במו"מ לרכוש את מכתשים אגן.

מכתשים אגן הודיעה בתחילת ספטמבר 2010 על ביטול העסקה לרכישת הבעלות המלאה בחברת אלבאו האמריקאית תמורת מיליארד דולר במזומן ונטילת חוב של 250 מיליון דולר. העסקה הוצגה על ידי מכתשים אגן כפתרון לכמה מנקודות התורפה של החברה שהחלישו את מעמדה התחרותי בשוק חומרי ההדברה כמו עלות ייצור גבוהה יחסית של חומרי גלם, בין היתר, בשל שיקולי איכות סביבה, נתח שוק דל בשוק הצפון האמריקאי בשל מערך לוגיסטי נחות, ונחיתות בהשוואה לאלבאו בכל הקשור לייצור יעיל והגנה מכסית מתחרות ביצרנים סיניים בשוק האגרו הכימי הצומח של אמריקה הלטינית.

נחיתות בשוק הצפון אמריקאי

רכישת אלבאו, היצרנית הגדולה בצפון ובדרום אמריקה של גלייפוסט, קוטל העשבים הנמכר בעולם, היתה אמורה למצב את מכתשים בעמדה נוחה ליהנות מהגידול הצפוי בשימוש בזרעים מהונדסים גנטיים שכוללים את תכונת העמידות לקוטלי עשבים לא סלקטיויים וזולים. העסקה היתה מגדילה את נתח השוק של מכתשים בצפון אמריקה מ-3.9% ל-8.4% ואת הנתח שלה באמריקה הלטינית מ-6.9% ל-14.1%, והופכת אותה ליצרנית המובילה בעולם של חומרי הדברה גנריים בפער ניכר מהמתחרה השנייה.

ביטול העסקה בעקבות בדיקת נאותות שביצעה מכתשים אגן החזירה את החברה לנקודת ההתחלה תוך אבדן של זמן יקר. מכתשים אגן סובלת מרווחיות יורדת כתוצאה, בין השאר, של מבנה עלויות יקר, נחיתות בשוק הצפון האמריקאי החשוב והיעדר כל פעילות של ממש בתחום ההנדסה הגנטית של זרעים. נוכח הכישלון לרכוש את אלבאו, גברו ההערכות כי מכתשים אגן חוזרת להיות יעד לרכישה שנתיים וחצי לאחר שחוזרה על ידי חברות אגרוכימיה סיניות שהציעו על פי ההערכות לרכוש אותה תמורת 44 שקל למניה, כלומר גבוה ב-227% ממחירה הנוכחי בבורסה.

קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר רכשה את השליטה בכור במאי 2006 בעקבות מאבק עם קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. החברה רכשה 31% ממניות כור תמורת 394 מיליון דולר, והגדילה בהמשך את אחזקתה במכתשים ברכישה ישירה של 6% ממניותיה של החברה תמורת 500 מיליון שקל, כלומר לפי שווי חברה של 8.3 מיליארד שקל.

מקורבי דנקנר הסבירו אז: "רכשנו את כור משום שההתמקדות בשוק המקומי מסוכנת". ואולם מאז הניבה מניית מכתשים אגן תשואת חסר של 35% בהשוואה למדד ת"א 75. מכתשים נחשבת כאחד הכישלונות הבולטים של דנקנר מאז רכש את השליטה באי.די.בי אחזקות במאי 2003. מאז נרכשה השליטה במכתשים ירד הרווח התפעולי התזרימי של מכתשים ב-38% וירד ל-233 מיליון דולר, שהם 10.3% מהמחזור, אף שהמחזור צמח באותה תקופה ב-30%.

"בפרמיה סבירה של 30% על מחיר השוק, דנקנר ימכור את השליטה במכתשים", העריך אנליסט בכיר.

אזהרת רווח

מכתשים מדווחת במקביל למגעים להעברת השליטה בחברה לידי כמצ'יינה הסינית על רה ארגון של פעילותה בחברת הבת מילניה בברזיל. מכתשים תבצע הפחתה מהותית של כח האדם במילניה, תצמצמם משמעותית את הפעילות הייצורית בחברה ותעביר מוצרים מייצור עצמי למיקור חוץ תוך הפחתת הוצאות תקורה. תוכנית הרה ארגון תהיה כרוכה בהפרשות חד פעמיות בהיקף של 30-40 מיליון דולר שיירשמו ברבעון הרביעי של 2010. מכתשים צופה שביצוע התוכנית יביא לחיסכון שנתי של 30 מיליון דולר בעלויות היצור והתקורה של מילניה שישפרו את רווחיותה של מילניה כבר ב-2011.

מכתשים צופה שבעקבות תחילת עיבוד וניתוח התוצאות הכספיות לרבעון השלישי של 2010, היא תדווח על גידול של 20% במכירותיה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009. עם זאת, תציג החברה הפסד נקי גבוה יותר מהפסד שהציגה ברבעון המקביל ב-2009 בשל הוצאות חד פעמיות, גידול בהוצאות המימון ובהוצאות המס, כך שהחברה צופה הפסד של 18 מיליון דולר לפחות במחזור של 523 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully