וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: "קצב עליית מחירי הדירות התמתן"

רם עוזרי

11.10.2010 / 16:15

דיוני הכנסת על הריבית במשק התמקדו בעיקר במצב המחירים בשוק הדיור, שלדברי חברי הנהלת בנק ישראל שנכחו במקום, התמתנו לאחרונה. עם זאת, מוקדם להעריך אם מדובר בשינוי מגמה בשוק

כל ארבעת חברי הנהלת בנק ישראל שהשתתפו בדיוני הריבית המליצו להעלות את הריבית ב-0.25% לרמה של 2%, כך נמסר היום בהודעת בנק ישראל. הדיון התמקד ב-4 סוגיות מרכזיות: הערכת הסביבה של הפעילות הריאלית, ההתפתחויות בשוק הדיור, התפתחות האינפלציה והציפיות לאינפלציה. נתוני היסוד בתחומים אלה תומכים בהחלטת הנגיד להעלות את הריבית.

ההתפתחויות בשוק הדיור המשיכו להעסיק את משתתפי הדיונים על הריבית. מחירי הדירות, אשר עלו על פי נתוני הבנק ב-20% בין יולי 2009 ויולי 2010, משפיעים על המדד הכולל ומאיימים להביא לחריגה בייעד האינפלציה העליון של הבנק. תחזית חטיבת המחקר של הבנק מצביעה על כך שהאינפלציה בשנה הקרובה צפויה לעמוד על 2.5% - יותר מעל מרכז תחום היעד.

המשתתפים ציינו, כי "קצב עליית מחירי הדירות התמתן (0.7% ביוני-יולי לעומת 2.2% במאי-יוני), אולם מוקדם להעריך האם מדובר בשינוי מגמה של קצב עליית המחירים". על כן, נידון הצורך לשקול נקיטת צעדים מאקרו יציבותיים נוספים, נוסף על אלו של המפקח על הבנקים שנכנסו לתוקף בחודש יולי. עוד נידונו מחירי הדיור שעלו באוגוסט בשיעור גבוה של 1.7% וצפויים לעלות בשיעור גבוה יחסית גם בחודשים הקרובים.

בנוסף, הציפיות לאינפלציה כפי שהן נגזרות משוק ההון עומדות כיום על 2.8% - בגבול העליון של יעד האינפלציה. בבנק מציינים את השפעתה המכרעת של הריבית הנמוכה, ובייחוד הריבית על משכנתאות בריבית משתנה לא צמודה, על העלייה במחירי הדיור וכנגזרת מכך במדד המחירים לצרכן. מחירי הדיור עלו באוגוסט לבדו בשיעור של 1.7% וצפויים לעלות בשיעור גבוה יחסית גם בחודשים הקרובים. העלאת הריבית תרסן תופעה זו.

גם הנתונים בדבר המשך ההתאוששות הריאלית תמכו בהחלטת הנגיד להעלות את הריבית. המדד המשולב למצב המשק אשר עלה בשלושת החודשים האחרונים ב-0.9%, נתונים ראשוניים מסקר החברות לרבעון השלישי המצביעים על המשך התרחבות של הפעילות העסקית, ירידת שיעור האבטלה במשק ל-6.2% לעומת 7% ברבעון הראשון והעליה בשכר הנומינלי במשק בתקופה הרלוונטית, מצביעים על המשך התרחבות של הפעילות הכלכלית. נראה כי בבנק ישראל סבורים שהמשק כבר אינו זקוק למכונת הנשמה מוניטרית ומסוגל לתפקד גם בסביבת ריבית גבוהה יותר.

ההחלטה להעלות את הריבית התקבלה לדברי הבנק פה אחד, למרות שריביות הבנקים המרכזיים במשקים המפותחים המובילים נמצאות ברמות נמוכות ביותר. בבנק מציינים שישראל לא לבד, משקים שכבר צומחים מהר יחסית התחילו בתהליך של העלאת ריבית וצפויים להמשיכו בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully