וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק מסד מתחיל להציע משכנתאות

אתי אפללו

12.10.2010 / 9:10

הבנק מקבוצת הבינלאומי, מצטרף לבנק אוצר החייל, שהחל להעניק משכנתאות לפני כשנתיים. שני הבנקים היו בעבר בבעלות בנק הפועלים - אז לא הציעו משכנתאות ללקוחותיהם

בנק מסד מקבוצת הבינלאומי מתחיל בימים להציע משכנתאות ללקוחותיו. הבנק, בניהולו של קובי מלכין, החל לתת משכנתאות בסניף המרכזי בתל אביב. בבנק שואפים להתחיל להציע משכנתאות בכל הסניפים בתוך שנה.

בנק מסד, שעבר לשליטת הבינלאומי במאי 2008 מבנק הפועלים, לא העניק משכנתאות תחת בעליו הקודמים. גם בנק אוצר החייל, אותו רכש הבינלאומי מהפועלים לפני כשנתיים, החל להעניק משכנתאות ללקוחותיו לאחר העברת הבעלות. כיום מציע אוצר החייל משכנתאות במחצית מסניפי הבנק. ביתר הסניפים מתקבלות בקשות למשכנתאות ואלה מופנות לטיפול מרוכז במטה הבנק.

על אף הפריחה שחלה בשנתיים האחרונות בתחום המשכנתאות, הבנק הבינלאומי אינו נחשב שחקן גדול בענף. אמנם, הבנק הגדיל את תיק המשכנתאות שלו כחלק מהגידול הכללי בענף, אך ביחס לבנקים האחרים נתח השוק שלו דווקא הצטמצם, כיום הוא מחזיק בפחות מ-7% משוק המשכנתאות.

בבנק אוצר החייל ובבנק מסד מרוכזת מרבית הפעילות הקמעונית של קבוצת הבינלאומי, והביקושים למשכנתאות מגיעים בעיקר מלקוחות אלה. המשכנתא לא נחשבת מוצר רווחי וחלק מהבנקים מציעים אותה אפילו במחירי הפסד, אך היא נחשבת מוצר עוגן ללקוחות הקמעונאים, שבאמצעותו נוצר קשר ארוך בין הבנק ללקוח והוא יכול לשווק לו מוצרים אחרים.

מזרחי טפחות נחלש

סביבת הריבית הנמוכה במשק מובילה את החוסכים לחפש חלופות לכספם בדירות להשקעה. הריבית הנמוכה חוברת לאפקט התחרות, ומביאה את הבנקים להציע משכנתאות בריביות נמוכות, ולגידול בכמות המשכנתאות הניתנות. לפי נתוני הרבעון השני של הבנקים, היקף המשכנתאות, בנטרול מיחזורי משכנתאות קיימות, גדל ב-50.9% במחצית הראשונה של 2010 לעומת המחצית הראשונה של 2009, והסתכם ב-25.4 מיליארד שקל.

ברבעון הבא תמלא שנה להחלטת בנק הפועלים להגביר נוכחות בתחום המשכנתאות. הבנק מעוניין להגיע לנתח שוק של 30% בתחום, בדומה לנתח השוק שלו בתחום הקמעונות. החלטת הפועלים השפיעה בעיקר על מזרחי טפחות, ששולט בתחום ביד רמה, עם תיק משכנתאות ותיק, גדול ורווחי.

במחצית הראשונה של 2010 העניק מזרחי טפחות 31% מהמשכנתאות שניתנו בישראל, לעומת 36% בתקופה המקבילה. אך לא רק מזרחי טפחות נפגע מהתחרות. הבינלאומי, שהעניק 7.1% מהמשכנתאות בישראל במחצית הראשונה של 2009, ירד ל-6.7% במחצית הראשונה של 2010. גם דיסקונט, שהעניק 10.2% מהמשכנתאות המחצית הראשונה של 2009, ירד לנתח של 8.1% במחצית הראשונה של 2010.

לעומתם, הגדיל הפועלים את חלקו בעוגה והיה אחראי ל-21% מהמשכנתאות במחצית השנה הראשונה, לעומת 16.8% במחצית המקבילה. מלבד הפועלים, שלושה בנקים אחרים הציגו עליות בתחום. לאומי, שהעניק 24.1% מהמשכנתאות במחצית הראשונה של 2009, הגדיל את נתח השוק שלו ל-27% במחצית הראשונה של 2010. אגוד ובנק ירושלים סיפקו במחצית הראשונה של 2010 3.3% ו-2.4% מהמשכנתאות בהתאמה, לעומת 2.9% ו-1.8% במחצית הראשונה של 2009 בהתאמה.

במזרחי טפחות ביצעו ברבעון האחרון קפיצת מדרגה בכל הקשור לצמיחה בתחום הקמעונות ומשקי הבית, ולאו דווקא בתחום המשכנתאות. ואולם המשכנתאות הן עדיין תחום הכנסה מרכזי בבנק. למזרחי טפחות יש תיק משכנתאות ותיק ורווחי, אך בבנק, שרק בשנה שעברה שאף להגיע ל-40% משוק המשכנתאות בישראל, מוצא עצמו מתקרב חזרה ל-30%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully