וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיית הריכוזיות מגיעה ללשכת ראש הממשלה

צבי זרחיה ומוטי בסוק

13.10.2010 / 8:15

נתניהו יכריע היום, בשיתוף עם שר האוצר נגיד בנק ישראל ויו"ר הרשות לני"ע, בשאלת הקמתה של ועדה ממשלתית לבחינת הדרכים לצמצום הריכוזיות במשק הישראלי

ראש הממשלה בנימין נתניהו יערוך היום בלשכתו דיון מכריע בבעיית הריכוזיות במשק. בדיון ישתתפו גם שר האוצר יובל שטייניץ, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ויו"ר רשות ניירות ערך זוהר גושן.

בחודשים האחרונים התעוררו חילוקי דעות קשים בין משרד ראש הממשלה לאוצר בסוגיית הקמתה של ועדה ממשלתית לבחינת בעיית הריכוזיות במשק. בדיון היום ייקבע אם בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי או אחד מאנשי האוצר. אפשרות נוספת היא מינוי שני יושבי ראש שווים בסמכויותיהם: גבאי ומנכ"ל האוצר חיים שני.

ביולי הודיע נתניהו במסיבת עיתונאים שכינס בלשכתו לרגל הצטרפותה של ישראל לארגון oecd, כי "בשנה הקרובה תפעל הממשלה לצמצום הריכוזיות במשק. במשק הישראלי היתה ריכוזיות עצומה של הממשלה וההסתדרות, ומזה השתחררנו במידה רבה. אבל עדיין יש ריכוזיות גדולה מדי בסקטור הפרטי".

"לומדים את הנושא"

ראש הממשלה הדגיש: "בכוונתנו לפעול בצורה נחרצת, נחושה ומושכלת לצמצם את הריכוזיות בסקטור הפרטי. איני מתכוון למונופולים מסורתיים שיש בענפי התעשייה או הכלכלה הברורים, אלא על שליטה רוחבית של פירמידות שליטה שמפחיתות את התחרות, כי במקום להתחרות נוצרים חסמים על ידי בעלות צולבת שבולמת תחרות".

נתניהו הוסיף כי "יש כמה צעדים שנצטרך לנקוט, כמו שאלת הבעלות על מוסדות פיננסיים - אם ניתן לתאגיד עסקי להיות בעליו של עסקים פיננסיים. אנו רוצים תחרות ורוצים להסיר את החסמים מהתחרות, בין אם הם באים מהממשלה או מהסקטור הפרטי".

בוועדה הממשלתית לבחינת הריכוזיות צפויים להשתתף הממונה על התקציבים באוצר אודי ניסן, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה יוג'ין קנדל, המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן, הממונה על שוק ההון והביטוח עודד שריג, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט ויו"ר רשות ני"ע גושן.

מלשכת נתניהו נמסר אתמול בתגובה: "ראש הממשלה יקיים דיון עם כמה גורמים ממשלתיים, ובכללם משרד האוצר, בנק ישראל ואנשי משרדו, במטרה ללמוד את הנושא. בסיום הדיון יחליט ראש הממשלה על אופן המשך העיסוק בסוגיה".

מועד סיום לא ריאלי

לפני כחודשיים שלח גבאי טיוטה של כתב המינוי לוועדה, שבה הוגדרו תחומי סמכויותיה והוצע כי הוועדה תסיים את עבודתה עד סוף 2010. אך כעת נראה כי תאריך זה אינו ריאלי.

בטיוטת כתב המינוי, שהגיעה לידי themarker, נקבעו מטרותיה: "הוועדה תמליץ לממשלה על צעדי המדיניות הנדרשים, לרבות תיקוני חקיקה וצעדים אופרטיביים, להתמודדות עם שאלת מבנה האחזקות במשק. כל זאת, במטרה להשיג את היעדים הבאים: שיפור בהבטחת הנכסים הפיננסיים שבידי הציבור והגנה על כספי המשקיעים בחברות ציבוריות; שיפור ושמירה על יציבות המערכת הפיננסית בכלל ומערכת הבנקאות בפרט; והגברת התחרותיות והיעילות בפעילות המשקית".

בטיוטה נקבע כי "המשק הישראלי מאופיין בריכוזיות גבוהה, שכן חלק ניכר מהחברות במשק מוחזקות על ידי מספר קטן יחסית של קבוצות עסקיות; קרוב למחצית משווי השוק של החברות הציבוריות נשלט על ידי כ-20 קבוצות עסקיות. מרבית הקבוצות העסקיות בישראל הן משפחתיות ומתאפיינות בפיזור ענפי רחב ובמבנה אחזקות פירמידלי. העדויות בעולם מלמדות כי מבנה בעלות זה, יש בו כדי להשפיע לרעה על רמת הסיכון, על הקצאת המקורות, על הצמיחה במשק ועל השוויון בחלוקת ההכנסות. הוא עשוי להשפיע, בין השאר, על רמת התחרותיות בענפי המשק וגם על היציבות הכלכלית. יתרה מכך, מבנה אחזקות זה, המקנה כוח בידי קומץ מקבלי החלטות, עלול לעודד קשרים פסולים בין הסקטור העסקי לגורמי השלטון".

בטיוטת כתב המינוי נכתב עוד כי "לאור השינויים המבניים במשק ומסגרת ההסדרה והפיקוח הקיימים, תבחן הוועדה צעדי מדיניות אפשריים, ובכלל זה צעדים לחיזוק הממשל התאגידי בחברות ציבוריות; סוגיית השליטה של חברות ריאליות בחברות פיננסיות, בהמשך להמלצות ועדת ברודט מ-1995 ובהתחשב בסטנדרטים המקובלים בעולם; תחולת מדיניות ההגבלים העסקיים; סוגיית הגבלת השליטה בחברה ציבורית באמצעות מבנה החזקות פירמידלי (לרבות באמצעות מיסוי של פעילות הנעשית בתוך הקבוצה העסקית והגברת הזיקה הישירה בין השליטה לאחזקה בחברות המסונפות) ושימוש באחזקות צולבות; בחינת הקשחת התנאים עבור קבוצות עסקיות לרכישת נכסים ממשלתיים וקבלת רישיונות וזיכיונות".

כתב המינוי מציין כי "לאחר שהממשלה טיפלה בעבר בהגבלת האחזקות הריאליות על ידי הבנקים, הוצאת החיסכון ארוך הטווח ממערכת הבנקאות ויצירת שוק אשראי חליפי, יש לבחון את סוגיית התחרותיות הענפית והמשקית במובנה הרחב יותר, לאור התפתחותן של קבוצות עסקיות בישראל, וזאת במטרה להפוך את המשק למשוכלל ותחרותי יותר".

פוגעת במשקיעים המוסדיים והקטנים

נתניהו קיים השבוע שיחה בנושא הקמת הוועדה עם שר האוצר, אך השניים לא הכריעו בנושא. הם סיכמו על מפגש נוסף, שצפוי להתקיים היום לפני הדיון הרחב יותר שיכונס בערב.

שטייניץ טרם גיבש את עמדתו, אך נראה כי כרגע הוא נוטה לתמוך בהמשך של טיפול בנושא הריכוזיות בידי צוות מקצועי של משרדו. לדבריו, הצוות עוסק באופן מעמיק בנושא בשמונת החודשים האחרונים, נפגש עם בכירים בממשלה ובמשק ועם אנשי אקדמיה.

אתמול בלילה קיים הפורום המייעץ לשר האוצר, בנוכחותו, פגישה בנושא הריכוזיות. בפורום חברים 22 בכירים, רובם אנשי אקדמיה. שני מומחים לריכוזיות מהאוניברסיטה העברית, פרופ' ישי יפה ופרופ' אסף חמדני, הציגו מצגות, שהכינו בשיתוף ד"ר אבי שמחון העומד בראש הפורום, התומכות בהגבלת הריכוזיות במשק.

לדעת שטייניץ, הקמת ועדה תחייב חזרה לתחילת הדרך ועלולה להביא לעיכובים בקבלת ההחלטות. שטייניץ סבור כי יש בעיית ריכוזיות בישראל, אך היא אינה מאיימת על המדינה או על הדמוקרטיה בה.

לדעת שטייניץ, בעיית הריכוזיות קיימת, אך היא חמורה פחות מכפי שמצטייר בתקשורת. לדבריו, כמה מהטייקונים לא מהווים דור המשך למשפחות החזקות במשק, אלא הם אנשי עסקים שבנו בעצמם את עוצמתם, כמו יצחק תשובה. ואולם שטייניץ מדגיש כי הריכוזיות פוגעת באזרחים, ברמת השירותים ובמחירים שהם משלמים, וכן בגופי המשק הבינוניים והקטנים שמתקשים להתמודד עם הטייקונים. לעתים פוגעת הריכוזיות גם באינטרסים של המשקיעים המוסדיים והקטנים. שטייניץ מוסיף כי יש לצמצם את הריכוזיות, אך בחוכמה ובאופן מושכל, במטרה להביא ליותר תחרותיות ויעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully