וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם נתונים כל כך גרועים - למה הבורסה בשיא?

רותם שטרקמן

13.10.2010 / 10:05

מדד 25 החברות המובילות בבורסת תל אביב הגיע לשיא היסטורי חדש דווקא במצב בו הכלכלה העולמית בשפל והמצב המדיני רעוע ומלא בסימני שאלה. רותם שטרקמן מסביר למה לדעתו חוגגים בבורסה בת"א

איזה מסכנים שני האחים מגוש דן, או שמא האח והאחות, שבאו בשבוע שעבר לקבל את הפרס הראשון בלוטו, 40 מיליון שקל. טוב, לא ממש מסכנים. ודאי אפשר למצוא בין קוראינו שניים-שלושה שיהיו מוכנים להתחלף אתם. ובכל זאת, הם מצטרפים למלחמת המטבעות העולמית באחת התקופות המסוכנות לכסף שלנו, כאשר הבורסה בשיא והכלכלה העולמית בשפל.

מה הם כבר יכולים לעשות עם הכסף בתקופה שבה ארה"ב מזהירה מטרור עולמי. לא בתימן, לא במצרים ואפילו לא בטורקיה או בישראל - שירותי הביון האמריקאים אומרים שמסוכן להסתובב במדינות אירופה (הקלאסית). מה כבר אפשר לעשות עם הכסף בתקופה שבה איראן קרובה לפצצה, המשא ומתן עם הפלסטינאים תקוע ושר החוץ מוביל ממשלה מבולבלת לשפל היסטורי ביחסים עם העולם. מלבד המקום הרביעי באליפות העולם לריתמיקה, מצליחה ישראל להיכשל בכמעט כל עניין בינלאומי שהיא מעורבת בו, מה שמדרדר את תדמיתה למקום שלא היתה בו עשרות שנים.

מילא המצב המדיני, אבל זוהי גם תקופה כלכלית חלשה בעלת אופק קודר, שבה הסיכונים להפסד גדולים והסיכויים לרווח נמוכים. תקופה שבה ארה"ב ממשכנת את עתידה כדי להנשים כלכלה חולה וממונפת, ומדינות רבות באירופה מתקשות לפרוע חובות, שלא לדבר על צמיחה. מה כבר אפשר לעשות עם הכסף בתקופה שבה ההנהגה הכלכלית לא מובילה כמעט אף מהלך משמעותי, אלא נגררת אחרי האירועים ומתכופפת תחת קבוצות לחץ? ומה כבר אפשר לעשות עם הכסף כאשר הריבית אפסית, הדולר צונח ומרבית אפיקי ההשקעה בשיא? שלא לדבר על מניות הנפט והגז, הזהב ומחירי הדירות. גם להיות סולידיים לא קל כאשר האין-ריבית מבטלת את כדאיות ההשקעה בפיקדונות ובתוכניות חיסכון.

אם הנתונים הסביבתיים כל כך גרועים, למה בכל זאת הבורסה בשיא? כי הריבית האפסית שולחת אנשים להשקיע במניות; כי החברות מדווחות על תוצאות טובות יחסית בשל חזרתו החלקית של ביטחון הצרכנים. כי תמיד עדיף להיות אופטימיים, זה נשמע טוב יותר בתקשורת, משמח את הציבור ומסייע לפוזיציה. כי השווקים מניחים באופן מוזר שככל שיהיה רע יותר, כך יהיה טוב יותר. כלומר ככל שהנתונים יראו על הידרדרות חמורה יותר, כך אובמה ימהר להזרים מאות מיליארדי דולרים.

אז מה אפשר להציע היום למי שיש לו קצת כסף להשקעות? לא להתרשם מהעליות, למרות שזה נחמד. לקנות קצת עגבניות (שנמכרות ביוקר בימים אלה) לסלט, לשלוח את הילדים לקורס בסינית (לא יזיק לחשוב קצת על העתיד שלהם) והעיקר כל הזמן לשמור על הכסף טוב טוב ולהיזהר. להיזהר שלא להפסיד הרבה, גם אם בדרך מפספסים קצת עליות. עדיף להישאר מחוץ לבורסה ולחכות - או לירידה משמעותית או לנתונים ברורים של התאוששות כלכלית.

בעצם אותם אחים בני מזל לא ממש צריכים עצות. מי שמצליח בהימור בסיכוי של אחד ל-2 מיליון, כנראה שהמזל ישמור עליו גם בעתיד. אולי פשוט עדיף שידווחו לנו במה הם השקיעו את ה-40 מיליון, ואנחנו כבר נעשה כמוהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully