וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יבוטל הפטור למשקיעים זרים באג"ח?

מירב ארלוזורוב

14.10.2010 / 7:50

האוצר מבצע בדיקה ראשונית בעניין ביטול הפטורים, כפי שבוצע בתאילנד. בכיר באוצר: "כל זמן שהריבית השקלית גבוהה מהריבית בדולר - יהיה קשה מאוד לעצור את ההשקעות בשקל. זו תוצאה של החלטת הנגיד"

משרד האוצר בוחן מהלך דומה לזה שבו נקטה ממשלת תאילנד: ביטול פטור ממס למשקיעים זרים באיגרות חוב. מהלך זה נבחן במסגרת הניסיונות להצר את צעדיהם של ספקולנטים זרים, המנצלים את הפרשי הריבית בין השקל לדולר כדי למכור דולרים, לרכוש שקלים ולהשקיע את הכסף באיגרות חוב שקליות הנושאות תשואה גבוהה יחסית.

מדובר בבדיקה ראשונית בלבד, ואין כל ודאות כי האוצר יבחר בצעד זה. הבדיקה מתמקדת בביטול פטורים בלבד - משמע, האוצר בכל מקרה ייזהר מנקיטת צעד של הטלת מיסוי ספציפי על משקיעים זרים, מחשש שצעד כזה ייתפש כאפליה לרעה של משקיעים זרים ועלול לפגוע במעמד הבינלאומי של ישראל. גם בנק ישראל הודיע כי יתנגד לאפליה כזו. מצד שני, ביטול אפליה לטובה שממנה נהנים המשקיעים הזרים - כמו פטור ממס השמור רק להם, בעוד שמשקיעים ישראלים משלמים מס - לא צפוי להיתקל בהתנגדות בינלאומית. הראיה - ממשלות תאילנד וברזיל כבר נקטו בצעד כזה.

בארי טאף, האחראי על ניהול יתרות המט"ח של בנק ישראל, אמר השבוע כי במידה שהאוצר יציע תוכנית למיסוי השקעות ספקולטיביות בשקל - בנק ישראל יהיה מוכן לבחון הצעה כזו ברצינות.

כיום נהנים המשקיעים הזרים מפטור ממס בהשקעה באיגרות חוב. עיקר ההשקעה של הזרים המשקיעים בשקל הישראלי נעשה דרך המלווים קצרי המועד של בנק ישראל (מק"מים), שעל הרווח מהם משלם משקיע ישראלי מס של 15%. משקיע זר פטור ממס זה - מה שאומר שמבחינתו הרווח (או הריבית) שהוא מקבל מהמק"מ הוא גבוה יותר. הפטור נועד לעודד השקעות זרות באיגרות חוב ישראליות, וזאת בתקופה שבה המדינה רצתה למשוך הון זר אליה.

עודף הון זר זורם לארץ

כיום המצב הוא הפוך - עודף של הון זר שזורם לישראל, בגלל מצבה הכלכלי הטוב של המדינה ובגלל הריבית הגבוהה על השקל, מביא לייסוף מתמיד של השקל - ומאיים לפגוע ביצוא ובצמיחה. לכן, כיום אין למדינה כל סיבה לנקוט במדיניות המעודדת השקעות זרות, נהפוך הוא - היא רוצה לחסום את ההשקעות הספקולטיביות של זרים בשקל.

יש לציין כי הפטור ממס למשקיעים זרים הורחב ב-2009, בעקבות המשבר הפיננסי, כך שישראל משנה כאן את מדיניות המס שלה כלפי הזרים בתוך שנה. כמו כן, ישראל חתומה על אמנות מס מול המדינות שמהן מגיעים עיקר המשקיעים הזרים - כך שביטול הפטור בכל מקרה יגרור אחריו תשלום מס חלקי בלבד מצד המשקיעים הזרים, בהתאם לקבוע באמנות.

ביטול הפטור ממס יפגע ברווח שרואים המשקיעים הזרים לנגד עיניהם - כלומר פער הריביות בין השקל לדולר יצטמצמם, דבר שעשוי להקטין את אטרקטיביות ההשקעה שלהם בשקל.

מסיבה זו החל אגף החשב הכללי באוצר לבחון את האפשרות של ביטול הפטור ממס למשקיעים זרים. עם זאת, באוצר לא תולים הרבה תקוות בצעד הזה - ומעריכים כי כל זמן שפער הריביות בין השקל לדולר נותר גבוה, אין יכולת ממשית למנוע השקעות בשקל מצד משקיעים ישראלים וזרים כאחד.

בכיר באוצר אמר אתמול כי כלל לא ברור שהשקל נתון למתקפה של ספקולנטים זרים, וכי בכל מקרה, "כל זמן שהריבית השקלית היא בשיעור של 2%, בעוד שהריבית על הדולר קרובה ל-0%, יהיה קשה מאד למנוע השקעות בשקל. זאת תוצאה בלתי נמנעת של החלטת הנגיד להעלות את הריבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully