וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכסוך אדמות ברעננה מונע הקמת שכונה חדשה

רז סמולסקי

14.10.2010 / 8:00

הזוגות הצעירים ברעננה יאלצו להמשיך לחכות לקורת גג: יוזמה להקמת שכונה חדשה בצפון העיר תקועה בגלל סכסוך אדמות עם כפר בתיה. לטענת ראשי הכפר, בשנים האחרונות חל תהליך של נגיסה באדמותיהם

התוכנית לבנייתה של שכונת נאות עוזי בצפון רעננה אושרה במשרד הפנים, ואולם בנייתה צפויה להתעכב עד שייפתר סכסוך שמתנהל בין כפר הנוער כפר בתיה לבין מינהל מקרקעי ישראל.

התוכנית, הכוללת בנייה של 382 דירות, נחלקת לשתי חטיבות קרקע. האחת שייכת לבעלים פרטיים ועליה מתוכננות 140 דירות, שמתפלגות לדירות בשטח ממוצע של 108 מ"ר ו-40 דירות קטנות בנות שלושה חדרים בשטח ממוצע של 80 מ"ר, שיהיו אופציה לדיור זול.

חטיבת הקרקע השנייה שייכת למינהל מקרקעי ישראל ומוחכרת לכפר בתיה, קריית חינוך המאגדת אשכול בתי ספר, מאז שנות ה-50. בעבר שימשה קרקע זו לחקלאות, אך ייעודה שונה למגורים. העירייה יזמה תוכנית ייחודית לקרקע, שבמסגרתה דאגה לדירות וזולות שימכרו לזוגות צעירים שיעמדו בקריטריונים לזכאות. בניגוד לפרויקט הקודם שיזמה העירייה לזוגות צעירים ב-97', הפעם יוכלו תושבים מכל הארץ להגיש מועמדות לדירות, ולא רק בני העיר.

עם זאת, היוזמה לא תיושם עד שייפתר סכסוך בין מינהל מקרקעי ישראל לכפר בתיה. האחרונה טענה בעתירה מינהלית שהגישה לבית משפט המחוזי מרכז, שבעבר היה שטח הכפר כ-1,000 דונם - מהם כ-120 דונם בבעלות הכפר ו-900 דונם של אדמות חקלאיות בחכירה מהמינהל. לטענתם, בשנות ה-90 התחיל תהליך הדרגתי של "נגיסה" באדמות כפר הנוער. עוד הם טוענים כי קיבלו התחייבות מעיריית רעננה עוד בשנות ה-90 לכך שתהליך זה ייפסק, ולמרות זאת תוכנית הבנייה של נאות עוזי תיטול משטח הכפר כ-120 דונם נוספים. נכון להיום, הצדדים פנו לאפיק של גישור, אותו מנהלת השוטפת מרים רובינשטיין.

כפר בתיה נוסד לפני כ-85 שנה ופועל במסגרת רשת החינוך אמי"ת, שהיא עמותה ללא כוונות רווח.

אמי"ת: "קידמנו בעצמנו דיור לזוגות צעירים"

מאמ"ית נמסר בתגובה: "מזה כשלוש שנים מנסה אמי"ת לקדם תוכנית שיזמה להקמת יחידות דיור על קרקעות בבעלותה הפרטית של הרשת, בסמוך לשכונת נאות עוזי (תוכנית מגורים נוספת, לא זו שמקדמת כיום העירייה - ר.ס). במסגרת התוכנית הציעה אמי"ת להעביר, ללא כל תמורה קרקעות בבעלותה לעיריית רעננה, כדי שישמשו לבנייתן של מאות יחידות דיור לזוגות צעירים תושבי רעננה.

"הרשת מחויבת לשמור על זכויותיה כלפי מינהל מקרקעי ישראל בכל הקשור לקרקעות שעובדו על ידה שנים ארוכות במתחם שכונת עוזי. לשם כך, פנתה הרשת לבית המשפט, שהעביר את העניין בימים אלה ובהסכמת הצדדים להליך של גישור".

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "בידי כפר בתיה קרקע שאמורה לחזור לידי המינהל בעת שינוי ייעודה, אך הכפר מסרב להשיבה. כל עוד אין הקרקע מושבת למינהל, לא ניתן לממש את התוכנית שאושרה באחרונה ברעננה. בכוונת המינהל לפעול לפתרון הסוגייה ולהשבת הקרקע לחזקתו".

סגן ראש עיריית רעננה ויו"ר ועדת משנה לתכנון ובנייה, עו"ד איתן גינזבורג, מסר בתגובה: "אני מקווה כי הבנייה המיועדת לזוגות הצעירים לא תתעכב, ובשיתוף פעולה עם כל הגורמים ולאור החשיבות הציבורית במימוש הפרויקט, יגיעו הצדדים לפתרון מוסכם בהקדם, כדי שבעוד כמה חודשים נוכל לגשת למימושו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully