וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהר זיספאל - וורן באפט קטן אך מתוחכם

צחי כהן

14.10.2010 / 8:15

באווירה של ספקולנטים ושוק תזזיתי בו כולם רק רוצים למכור ולהרוויח מהר, איש העסקים זהר זיספאל הוא עוף זר. צחי כהן חושב שמה שטוב לזיספאל יכול לעניין משקיעים רבים. רעיון לחיקוי?

בימים אלה עסוקים בוול סטריט בסיכויי השלמת מכירת רדוור ל – H.P או ל–I.B.M. עסקה שעשויה להכניס לזהר זיספאל סכום של 40 ואולי 50 מליון דולר. זיספאל מחזיק ב–6.4% ממניות רדוור והוא שותף עם אחיו יהודה בקבוצת רד בינת. האחים נחשבים לדור המייסדים של תעשיית ההייטק הישראלית כאשר זהר גם מכהן כדירקטור בחברת אמדוקס.

לזהר זיספאל יש מגע זהב בבחירת השקעותיו. האיש רחוק מפרסום וממעט להתראיין. הראיון הבלעדי שנתן למוסף גלובס היה מבחינתו חשיפה יוצאת דופן. זיספאל השקיע ברדקום כשאיש לא רצה להביט על החברה. רדקום השיבה לו תשואה של 500% והיד עוד נטויה. זיספאל הגדיל בהצעת רכש את אחזקותיו ברדויז'ן. עוד חברה שהייתה בשפל והשבוע הראתה סימני התאוששות עם חתימת הסכם שת"פ עם מיקרוסופט הענקית.

השקעה לטווח ארוך

משקיעים רבים בארץ ובעולם נוטים לעקוב אחרי "וורן באפטים" קטנים אך מתוחכמים כזהר זיספאל בבחירת השקעותיהם. בהתחשב ברקורד זיספאל הוא דוגמה מוחשית לשכל ישר בבחירת השקעה במניות. רק שזיספאל הוא משקיע לטווח ארוך עם נשימה והון עצמי. הוא קנה 10.4% מחברת אלוט בהשקעה של כ–6 מליון דולר במהלך 2008–2009 ומאז המניה נסקה ב–50% וזיספאל לא מוכר. משקיע לטווח ארוך ניחן בסבלנות רבה בעוד בשוק הישראלי אנו מכירים משקיעים רבים שחיים בתזזית אינסופית קונים ומוכרים תוך ימים ושבועות.

30 שנה זיספאל פעיל בענף ההייטק הרבה לפני שאנשים הבינו שמדובר בתעשייה של ממש. קבוצת רד בינת מכרה במרוצת השנים את: לננט, רדלינק, רדוויז, רדלן וארמון בסכום מצטבר של כמיליארד דולרים. יתכן שרדוור תהיה האקזיט הגדול הבא של הזיספאלים.

להשקיע בחברות הקיימות

הזיספאלים מתמקדים כיום בהרחבת השקעותיהם בחברות קיימות בקבוצה דוגמת – סרגון ורדויז'ן. מקורות כספיים מבחינתם אינה בעיה, שתי החברות במיוחד, סרגון, בעלות תזרים מזומנים חזק. אם ירצו יוכלו תמיד לפנות לשוק ההון ויזכו לחיתום יתר אבל הם לא חפצים שחלקם בשליטה ידולל בהנפקות. לכן, במידת הצורך, מהונה עצמי המשפחה תממן בעצמה גיוסי כסף בלבד שחלקה בשליטה יגדל.

מהלך כזה, כמו גם רכישת מניות בהצעות רכש, מלמד יותר מכל על האמון הרב של הזיספאלים בחברותיהם. בבורסה אנו מורגלים שנים בסיפורים הפוכים – מכירת מניות על ידי בעלי עניין רגע לפני פרסום הודעה על ביטול עסקה... אצל משפחת זיספאל אין חוכמות כאלו.

זהר זיספאל לא מצליח בכל השקעותיו – ויזאייר המפתחת שבבי תקשורת להעברת תוכן זוללת הון ומתקשה עדיין לפרוח. רדגארד שנסגרה ב – 2001 גרמה למפח נפש ברד בינת. ההצלחות כאמור חיפו על הכישלון וצריך לזכור שמדובר ביזמים סדרתיים ולכן כשלון בודד אינו אסון.

אפשר לעקוב ולבדוק

משקיע נבון בשוק ההון יכול לעקוב אחרי הפעולות של זהר זיספאל ובני משפחתו. בהיותם בעלי עניין הם חייבים בדיווח כחוק והם מקפידים על כך קלה כבחמורה. אם זיספאל קונה מניות בחברה כדאי לשאול ולבדוק מה צפוי לחברה. מי שהשקיע עד עכשיו אחרי הזיספאלים, במיוחד אחרי זהר, לא הפסיד להפך.

רק שרוב המשקיעים כידוע קצרי סבלנות, תזזיתיים, מחפשים גז או נפט ולא ממש השקעות לטווח ארוך. מי שיחליט לשנות ממנהגי השקעותיו ולהתנהל כמו זיספאל עשוי למצוא עולם השקעות אינטליגנטי, מנומק, מעניין ועם סיכוי לרווח. את גבעות עולם הוא לא ימצא אצל הזיספאלים.

הערת אזהרה לסיום – לזהר זיספאל יש מגע זהב אבל לפעמים באופן נדיר גם הוא יכול להיכשל. לא תמיד רדוור ורדקום מככבות. חובה לזכור שלזהר זיספאל יש סבלנות של בדואי זקן בהשקעת כספו מה שאין לרבים וטובים בשוק ההון הישראלי.


*עו"ד צחי כהן, סגל המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, מנהל היחידה ללימודי חוץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully