וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מתגבשת קבוצת רכישה ליאהו

14.10.2010 / 10:30

ענקית האינטרנט יאהו לא מתאוששת: על פי דיווחים, פנו חברות השקעה פרטיות לניוז קורפ ו-AOL בניסיון לגבש קבוצת רכישה. העסקה צפויה להיות במחיר נמוך בהרבה משהציעה מיקרוסופט ב-2008

כמה חברות השקעה פרטיות פנו לחברות מדיה כמו ניוז קורפ ו-aol על מנת לבחון את עניינן ברכישה משותפת של ענקית האינטרנט יאהו, לדברי מקור המקורב למגעים. יאהו, מנוע החיפוש השני בגודלו בארה"ב, אחרי גוגל, ואחד מפורטלי האינטרנט הפופולריים ביותר, מתקשה לרשום צמיחה בהכנסותיה, גם לאחר מינויה של מנכ"לית חדשה, קרול בארץ, בשנה שעברה. יאהו מאבדת גם גולשים רבים לטובת רשתות חברתיות כמו פייסבוק.

כל עסקה פוטנציאלית ודאי תהיה מותנית במכירת הנכסים הנחשקים של יאהו באסיה - בהם אחזקות של 40% בעליבאבא הסינית, ושל 34.5% ביאהו יפן, דיווח אחד המקורות לרויטרס אתמול. התכניות של יאהו להשקעותיה באסיה עלו למודעות המשקיעים מאז עברה יאהו יפן להשתמש במנוע החיפוש של גוגל באתריה.

לדברי המקור, המגעים עם ניוז קורפ ו-aol החלו לפני כשבועיים והתגברו בימים האחרונים, אך טרם התבצעה פנייה ליאהו, כיוון שמדובר במגעים מוקדמים בלבד. מניות יאהו זינקו ביום רביעי כמעט ב-6%, ועלו ב-9.5% נוספים במסחר לאחר הסגירה, לכ-16.7 דולר למניה. מניות עליבאבא ויאהו יפן מתחזקות היום באסיה - ב-0.3% וב-5.5% בהתאמה. מניית בעלת השליטה ביאהו יפן, סופטבנק, עולה ב-2.9%.

כבר כמה חודשים שישנן שמועות בשוק על עניינן של חברות השקעה פרטיות ביאהו, המתקשה למנוע עזיבת בכירים לחברות אחרות. לדברי מקור אחר לרויטרס, סילבר לייק פרטנרס היא אחת החברות המעורבות במגעים הנוכחיים. מקור נוסף אמר כי הייתה גם פנייה לחברת ההשקעה הפרטית בלאקסטון, אך זו לא הצטרפה לקבוצה.

יאהו, בעבר המובילה בשוק מנועי החיפוש, איבדה כבר לפני כמה שנים את ההובלה לטובת גוגל, ועמה גם את ההובלה בתחומים רבים אחרים. כיום שוויה של יאהו הוא קצת יותר מעשירית משווי השוק של גוגל.

ליאהו יפן שווי שוק של כ-20.5 מיליארד דולר, והנתח של יאהו בה מוערך בכ-7 מיליארד דולר. אנליסטים מעריכים את שווי השוק של עליבאבא גרופ, החברה האם של alibaba.com, חברת המסחר המקוון הגדולה בסין, בכ-15-25 מיליארד דולר. שווי הנתח של יאהו בחברה הסינית עשוי להגיע ל-10 מיליארד דולר. מכירת נכסים אלה צפויה להגדיל את קופת המזומנים של החברה, אך להפחית משמעותית את שווי השוק שלה - מה שיהפוך את רכישתה לפשוטה בהרבה.

רוצים את התוכן של יאהו

אנליסטים אומרים כי מכירת נכסי יאהו באסיה, ובייחוד בסין, עשוייה להיות בעייתית. "לא קל למכור את האחזקות הגדולות בעליבאבא. זו לא עסקה קטנה, ויהיה קשה לחשב את שוויה בצורה בה כל הצדדים ירוויחו", אומר וולאס צ'ונג, אנליסט בקרדיט סוויס הונג קונג.

מבין שלושת הנכסים הנחשקים ביותר של עליבאבא גרופ, רק alibaba.com נסחר בבורסות. השניים האחרים הם טאובאו, אתר המסחר המקוון הגדול בסין המתמקד בצרכנים, ועליפיי, אתר התשלומים המקוונים הגדול בסין. סופטבנק היפנית מחזיקה גם ב-33% מעליבאבא גרופ, ולראשי שתי הקבוצות - ג'ק מא מעליבאבא ומסאיושי סון מסופטבנק קשרי עבודה הדוקים. יאהו יפן וטאובאו השיקו ביוני פלטפורמות המאפשרות מסחר הדדי בין שני השווקים המקוונים.

aol להוטה על צמיחה וחיזוק תחום התוכן. לדברי "וול סטריט ג'ורנל", שדיווח מפי מקורות המקורבים למגעים, רכישה של יאהו תעניק ל-aol את התוכן ואת הגולשים הדרושים לה על מנת להפוך למעצמת חדשות ובידור.

אחד התרחישים שנדונו היו רכישת אחזקות יאהו בעליבאבא על ידי החברה האם עליבאבא גרופ, ומכירת נכסים נוספים לחברות מדיה וטכנולוגיה אחרות. תרחיש אחר כרוך במיזוג פעילויותיהן של aol ויאהו במיזוג הפוך, שיעניק לחברה את השם של יאהו - תוך שיאהו מוכרת את נכסיה בעליבאבא.

2 מקורות בעליבאבא בסין אמרו כי לא שמעו דבר אודות מכירת אחזקות יאהו בחברה. אנליסטים אומרים כי אם המגעים ראשוניים, יתכן כי טרם נרשמה פנייה לעליבאבא. בלומברג דיווחה כי יאהו עובדת עם גולדמן סאקס בניסיון להתגונן מפני השתלטות.

בכל מקרה, עסקה שתתבצע כעת צפויה להיות במחיר נמוך בהרבה לעומת הצעת הרכש של מיקרוסופט ליאהו ב-2008, בשווי 47.5 מיליארד דולר, או 33 דולר למניה, אותה דחה מייסד החברה והמנכ"ל דאז, ג'רי יאנג. לדברי אריק ג'קסון, מחברת איירונפייר קפיטל, ממשקיעי יאהו שניסו לקדם את קבלת הצעת הרכש של מיקרוסופט ב-2008, כיום גם מחיר של 20 דולר למניה עבור יאהו צפוי להיתקל בהתנגדות המשקיעים ביאהו. מחיר של 20 דולר למניה משקף פרמיה של כ-40% על מחיר סגירת המניה ביום שלישי, לפני פרסום הדיווחים על המגעים. ג'קסון כבר אינו מחזיק במניות יאהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully