וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזג האוויר השתגע? יש מי שירוויח מכך

רן שחם ויותם עירוני

17.10.2010 / 11:00

לבד מהמשברים הכלכליים המקומיים שפוקדים את העולם עומד לו משבר אחר - ארוך טווח ומסוכן בהרבה -השינויים במזג האוויר. ההתמודדות עם אקלים משוגע אינה פשוטה, אך בכל זאת ניתן להרוויח גם מהמצב הקשה. כמה פתרונות יצירתיים בארץ ובחו"ל

העיסוק במשבר הפוקד בימים אלה את הכלכלות המפותחות הסיט את תשומת הלב ממשבר אחר, ארוך טווח, שהוא בעל השפעה גדולה בהרבה על כלכלות העולם ועל רווחתם של אזרחיהן. מדובר במשבר האקלים שפוקד את העולם בעשור האחרון. נראה ששום מחזוריות כלכלית, תוכניות תמרוץ או הידוקי חגורה לא יצליחו לעצור את התהליך הזה.

לאורך ההיסטוריה האנושית, שינויי אקלים גרמו לתמורות כלכליות משמעותיות, ולא פעם גם הובילו למלחמות. קפיאה והפשרה של ימים ונהרות, כמו גם סערות והוריקנים, עיצבו את מפת הכיבושים והשליטה.

ימי הביניים התאפיינו בשינויי מזג אוויר חריפים שגרמו להתפרצות מגפות ולתמורות דמוגרפיות משמעותיות. מאוחר יותר גרם "עידן הקרח הקטן" של המאות ה-17 וה-18 למותם של רבים באירופה ובצפון אמריקה והקפיא את הכלכלות למשך עשרות שנים. להתחממות שחלה לאחר מכן נלוו האצת הסחר העולמי ופרוץ המהפכה התעשייתית.

וישנן גם דוגמאות מהזמן האחרון. סופת ההוריקן קתרינה, שפגעה בקיץ 2005 בחוף המזרחי של ארה"ב, גרמה לכך שכמיליון איש ואשה עזבו את בתיהם והתפזרו ברחבי ארה"ב - ללא שוב.

דוגמה אחרת היא גל החום שתקף את רוסיה בקיץ האחרון וגרם לפגיעה חריפה ביבול החיטה, שצנח ב-75%. הפגיעה הזאת הובילה להחלטה של רוסיה לקצץ ביצוא החיטה לשאר העולם ולעלייה במחירה. בנוסף, גשמים כבדים וגל חום תקפו השנה את המערב התיכון בארה"ב וגרמו מצדם לעלייה חדה במחירי התירס.

אם 2011 תתאפיין באירועים דומים, אנו עלולים לחוות משבר בעל השלכות מרחיקות לכת. למעשה, כבר כעת חוזים מומחים חורף קר במיוחד במחצית הצפונית של כדור הארץ.

עבור המשקיעים, ההתמודדות עם אקלים משוגע שכזה אינה פשוטה. להערכתנו, השקעה ישירה בסחורות אינה מומלצת כרגע, מכיוון שהמרכיב הספקולטיבי בתמחור שלהן הוא גבוה מדי והתנודתיות במחיריהן היא עצומה.

גם ההשקעה בחברות חקלאיות היא בעייתית. החברות אמנם נהנות מעליית מחירים, אך הן סובלות מירידה בתפוקה. נראה שאם רוצים להרוויח ממשבר האקלים צריך לאגף אותו דרך נגזרותיו.

תחבורה, אנרגיה, אספקת מים

ניתן, למשל, לבצע השקעה נקודתית בחברות המוכרות מלח להמסת קרח בכבישים, כמו חברת קומפס האמריקאית (cmp up) או בחברות הרכבות, שסביר כי ימשיכו לפעול גם בתרחיש של השבתת שדות תעופה. חברה מעניינת בתחום זה היא חברת ההובלה canadaian pacific railway (cp cn), הפועלת בקנדה ובצפון ארה"ב.

עם זאת, השקעות נקודתיות עשויות להיות בעייתיות אם מזג האוויר, כהרגלו, לא יתנהג כמצופה ממנו. אז מה כן? אולי כדאי לפנות לחברות ולתחומים שההתפתחויות בהם מסייעות להתמודד עם השפעת התמורות במזג האוויר.

אחד התחומים החשובים בעניין זה הוא תחום האנרגיה, שמסייע לווסת את הטמפרטורה באמצעות מערכות מיזוג אוויר והסקה. ספקיות הגז והחשמל האירופיות - למשל gsz הצרפתית ו-e.on הגרמנית - נראות כהשקעה מעניינת. עד כה הציגו חברות אלה תשואת חסר, והן נוטות לחלק דיווידנדים נדיבים.

תחום אחר שקשור בשינוי מזג האוויר הוא תחום אספקת המים. בעוד מדינות רבות סובלות מחורפים קרים וגשומים, מדינות אחרות סובלות מבצורות וגלי חום. מתקני התפלה נבנים כיום בקצב המהיר אי פעם, וניתן להשקיע בהם דרך חברות הנדסה הפועלות בתחום. כזוהי למשל hyflux הסינגפורית.

גם סוגים מסוימים של פעילות בתחום החקלאות מסייעים להתמודד עם השתנות מזג האוויר. בתחום זה ניתן למצוא מגוון של חברות, מיצרניות של ציוד לחממות ועד חברות המהנדסות זרעים, ומטמיעות בהם תכונות שמאפשרות לגידולים החקלאיים להתמודד עם אקלים קיצוני.

לימוד מעמיק של השפעת מזג האוויר על הכלכלה בשילוב חשיבה יצירתית יכול לאפשר למשקיעים לאתר עוד שלל הזדמנויות להרוויח מהמגמות האקלימיות הצפויות. גם בבורסה הישראלית ניתן לאתר חברות שעוסקות בתחומים כאלה.

עם החברות האלה נמנות גניגר ופולישק, שעוסקות בייצור יריעות פלסטיק להגנה מפני חום וקור לענף החקלאות. דוגמה נוספת היא אבוג'ן, שעוסקת בין השאר בפיתוח זרעים העמידים בפני שינויי אקלים.

אין ודאות בנוגע להשפעה

עם כל זאת, השפעת מזג האוויר על כל החברות שהזכרנו כאן אינה ודאית. לא פשוט לקבוע מי מהן תדע לרכוב על שינויי האקלים בצורה מיטבית. בנוסף, השפעות האקלים על ביצועי החברות ניכרות בעיקר בטווח הארוך. מי שמצפה רק "לעשות מכה" בבורסה בזכות שינויי האקלים המתרחשים צריך לחפש לעצמו יעדי השקעה אחרים.


*רן שחם הוא מנכ"ל משותף באלטשולר שחם. יותם עירוני הוא אנליסט. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או מכירה של ני"ע או ייעוץ השקעות כלשהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully