וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמנת עסקה מול ענקיות הסלולר

אמיתי זיו

17.10.2010 / 9:01

משרדי התקשורת והאוצר שוקלים לאשר לפרטנר למזג לתוכה את סמייל, ולסלקום - את 013 נטוויז'ן. בתמורה, החברות לא יעתרו נגד הורדת דמי הקישוריות. אם יאושר המיזוג, בזק תבקש למזג את בזק בינלאומי ו-HOT תדרוש רישיון לאספקת אינטרנט

עסקת החבילה שתשנה את שוק התקשורת: במשרדי התקשורת והאוצר בוחנים לאשר מיזוגים בין חברות הסלולר לספקיות האינטרנט, בתמורה לכך שחברות הסלולר יסכימו לרפורמות שנועדו להגביר את התחרות בשוק שלהן - או לפחות לא יסכלו אותן.

בשבוע שעבר הסעירה את שוק התקשורת עסקת הענק למכירת 012 סמייל לפרטנר ב-1.5 מיליארד שקל. עם היוודע דבר העסקה נפתח דיון שילווה את הענף בחודשים הקרובים - בשאלה אם גופי הרגולציה יאשרו את העסקה.

רכישת סמייל בידי פרטנר מורידה את רמת התחרות בענף האינטרנט והטלפוניה הנייחת, היות ששתי מתחרות בתחום יהפכו לאחת. אף על פי כן, אם משרד התקשורת יצליח למנף את העסקה להגברת התחרות בשוק הסלולר, ייתכן שהרווח לצרכן בסוף הדרך יהיה גדול יותר.

הרחבת התחרות בשוק הסלולר עשויה לאפשר כניסה של מתחרה רביעי בעל תשתיות וגם כניסה של מפעילי סלולר וירטואליים רבים. הצרכנים עשויים להרוויח גם מביטול ההפרדה בין תשתית לשירותי אינטרנט, שיאפשר לרכוש חבילת אינטרנט פשוטה ואולי אף זולה יותר. ובנוסף, אם יתאפשר ביצוע שיחות לחו"ל באמצעות חברות הסלולר, פרטנר וסלקום יוכלו למכור תשתית אינטרנט קווי של בזק כחלק מסל המוצרים שלהן לצרכן.

עסקת פרטנר-סמייל צריכה לקבל את אישור משרד התקשורת וכן את אישור רשות ההגבלים העסקיים. על מתן האישור מקשה העובדה שלסמייל יש רישיון לאספקת שיחות לחו"ל, בעוד שלפרטנר אין רישיון כזה, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של החברה לקבלו. אישור למיזוג יהפוך למעשה את פרטנר למספקת שירות של שיחות לחו"ל, מבלי שיש לה רישיון לכך.

יתרה מכן, בסיבוב המכירה הקודם של סמייל, בתחילת השנה - כאשר שאול אלוביץ' מכר את החברה ליוסי מימן - משרד התקשורת הבהיר באופן לא רשמי כי לא יאפשר לפרטנר לרכוש את סמייל. גם רשות ההגבלים העסקיים היא לוחמנית בעניין תקשורת ומיזוגים בענף. בעבר היא לא איפשרה את מיזוג נטוויז'ן ו-hot וכן התנגדה למיזוג של yes לבזק.

בכיר בפרטנר: "לא נטפס על קירות חלקים"

אם תאושר עסקת פרטנר-סמייל, הדבר יפרוץ את חומות ההפרדה המבנית הקיימת בשוק התקשורת בין חברות התשתית (סלולרית או קווית) לחברות השירותים (כמו חברות השיחות הבינלאומיות והאינטרנט). כתוצאה מכך צפוי כי גם סלקום תבקש למזג לתוכה את החברה האחות נטוויז'ן, בזק תבקש למזג את בזק בינלאומי ואת yes, ו-hot תדרוש לקבל רישיון לאספקת אינטרנט.

אם עסקת החבילה תצא לפועל, חברות הסלולר, ובראשן פרטנר, לא יעתרו לבג"ץ נגד הורדת דמי הקישוריות המתוכננת ל-1 בינואר 2011. שנית, חברות הסלולר לא יתנגדו לרפורמה להכנסת מפעילי סלולר וירטואליים במודל mvno ולא יסכלו ניסיונות להגיע עמם להסדר בנושא. "לא ניתן לחברות מתנות, כל עוד הן מסכלות רפורמות תחרותיות ותוקפות אותנו בבג"ץ", אמר מקור בכיר במשרד התקשורת.

שלישית, ואולי חשוב מכל, במשרדי הממשלה רוצים שחברות הסלולר ישתפו פעולה עם הרפורמה המכונה "נדידה פנים-ארצית". מדובר ביוזמה שתאפשר למפעיל סלולרי חדש (בעל תשתית, ולא וירטואלי) להשתמש בחלק מהאנטנות של המפעילות הקיימות.

עד כה, היו שלוש חברות הסלולר אגרסיביות מאוד כלפי כל הרפורמות הללו. כעת נראה שמסתמן שינוי קו, לפחות בחלק מחברות הסלולר, ובעיקר בפרטנר - שזקוקה לאישור המיזוג.

"לא נטפס על קירות חלקים", הגיב מקור בכיר בפרטנר כשנשאל אם בחברה ימשיכו בניסיונות לעצירת הרפורמות להגברת התחרות בסלולר. כזכור, פרטנר היתה החברה שהובילה את המאבק נגד הרחבת התחרות. קבוצת בזק עשויה להפסיד הכנסות בשוק הסלולר (שבו היא פועלת באמצעות פלאפון) בעקבות הגברת התחרות בו, אך עשויה ליהנות מתוספת הכנסות בשוק הקווי, שהיא פועלת גם בו.

השאלה הגדולה היא לגבי סלקום מקבוצת אי.די.בי. על פי ההשתתפות המינורית שלה במאבק נגד הפחתת דמי הקישוריות והגברת התחרות בשוק הסלולר, ניתן ללמוד כי גם בקבוצת אי.די.בי לא ימהרו לפתוח חזית נגד המדינה בבג"ץ.

"סבירות נמוכה להתנגדות הרגולטור"

אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר במגדל שוקי הון, אומר שמיזוג פרטנר וסמייל עשוי להביא אמנם לפגיעה מוגבלת בתחרות בתחום הטלפוניה הנייחת, אך להגברת התחרות בתחום הסלולר.

"עסקת 012 סמייל ממחישה את ההכרה של חברות הסלולר, ובראשן פרטנר, כי אין מנוס מפתיחת שוק הסלולר לתחרות", אומר אדר. "מבחינת משרד התקשורת קיימת כאן דילמה של ממש, אך להערכתנו כעת, לאחר שהרגולטור פתח את שערי הסלולר למתחרים נוספים, הסבירות להתנגדותו לעסקה נמוכה יחסית".

דווקא לאור התגבשות ארבע קבוצות תקשורת בישראל, שמספקות מגוון שירותים, משרד התקשורת חייב לדחוף קדימה את רפורמת המפעילים הווירטואלים בסלולר, את רפורמת השוק הסיטוני בתחום הקווי, וכן את הכנסת חברת החשמל לשוק התקשורת כשחקנית סיטונית.

שלוש רפורמות אלו יאפשרו באמת תחרות "הכל בכל" בין הקבוצות, וכן יאפשרו קיום וכניסה של שחקנים קטנים לענף, דוגמת אקספון, free ושאר החברות שלוטשות עיניים לפעילות תקשורת כזו או אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully