וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר רוצה לתת עוד כסף ליועצי הרכבת הקלה בת"א

אבי בר אלי

17.10.2010 / 8:35

למרות שרק לפני מספר ימים התגלה כי חברת הייעוץ לפרויקט הרכבת הרקלה שבוטל קיבלו מהמדינה כ-300 מיליון שקל, מתברר כי משרד האוצר מבקש לשכור את שירותיו של רון תמיר כיועץ לתביעה נגד הזכיינית לשעבר בפרויקט, MTS - בחוזה אישי ובמימון חברת נ.ת.ע

ימים ספורים לאחר פרסום תחקיר TheMarker על הסכומים העצומים ששולמו לחברת אמי מתום ב-12 השנים האחרונות עבור ליווי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן - התברר כי הפסקת ההתקשרות עם החברה היתה זמנית בלבד. ל-TheMarker נודע כי אגף החשב הכללי במשרד האוצר מבקש לשכור את שירותיו של מנכ"ל החברה, רון תמיר, כיועץ למדינה, כחלק מגיבוש תביעת הפיצויים הנגדית שתגיש המדינה נגד זכיינית הפרויקט, קבוצת MTS.

ככל הידוע לא מדובר בהעסקה של חברת אמי מתום, אלא בחוזה אישי שייחתם מול תמיר ובכיר נוסף בחברה למשך כל תקופת הבוררות בין המדינה ל-MTS. את שכרו של תמיר הורה החשכ"ל לשלם מתקציב החברה הממשלתית נ.ת.ע, האמונה על קידום פרויקט הרכבת הקלה. תמיר הפנה בסוף השבוע את השאלה על העסקתו לאגף החשכ"ל, שם אישרו את הפרטים.

בתחקיר שפורסם ביום חמישי נמצא כי ב-1998-2010 העסיקה חברת נ.ת.ע בלי מכרז את קונסורציום החברות הרב-לאומי מסילות, שהיה אחראי על תכנון פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, על כתיבת המכרז (עם אחרים) ועל ליווי עבודות הזכיין. במשך תקופה זו העבירה נ.ת.ע לידי מסילות סכום כולל של כ-300 מיליון שקל - מתוכם הועברו כ-235.5 מיליון שקל לקופתה של חברת ניהול הפרויקטים הישראלית אמי מתום. זאת, בזכות גידול משמעותי במספר היועצים שהועסקו בחברת מסילות על חשבון כספי ציבור, ובאמצעות מנגנון שכר תמוה לכאורה שזכה כבר לפני ארבע שנים להתייחסות מצד משרד מבקר המדינה.

תמיר כיהן בשנים האחרונות במקביל כמנכ"ל מסילות וכמנכ"ל אמי מתום. ההתקשרות עם אמי מתום הופסקה בתחילת השנה בהוראת הנהלת נ.ת.ע החדשה. לאחר שהתברר כי כל הידע אודות הפרויקט נותר במסילות ולא בנ.ת.ע - גייסה נ.ת.ע בלית ברירה כ-20 מהנדסים ממסילות לשורותיה.

במקביל, בוטל הסכם הזיכיון של MTS לביצוע הפרויקט - וזו הגישה למנגנון הבוררות בין הצדדים בקשה לצו מניעה נגד קידום הפרויקט במימון תקציב המדינה וכן תביעת פיצויים. תביעה זו כוללת מנגנונים שונים שאומדים את סך הפיצויים המבוקש ב-1.8-5.5 מיליארד שקל. ואולם MTS לא הפקידה כנדרש את הערבות הבנקאית הנדרשת בשיעור של 1% בגובה הפיצוי. לפיכך, ביקשו הבוררים מהמדינה להשיב לבקשה להוצאת צו המניעה, ומ-MTS לנמק את אי הפקדת הערבויות, וזאת עד 25 באוקטובר.

במקביל, מגבשת המדינה תביעת פיצויים נגדית בגין הנזקים הישירים והעקיפים שנגרמו למשק הישראלי לאחר ש-MTS לא הצליחה להשלים את הסגירה הפיננסית מאז מאי 2007. לפי הערכות, תסתכם תביעה זו במיליארדי שקלים.

הבוררים בפרויקט הם השופט בדימוס בעז אוקון (מטעם המדינה) ועו"ד אלי זוהר (מטעם MTS). בראש הפאנל תכהן השופטת בדימוס יהודית צור. המדינה מיוצגת על ידי עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, בנקל, מגריזו ושות'. את MTS מייצגים עוה"ד דודי תדמור ויונתן פינקלשטיין ממשרד תדמור ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully