וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית על משכנתאות שוב עולה

אתי אפללו

17.10.2010 / 10:55

לא רק מחירי הדירות מאמירים: גם הריבית על המשכנתאות צמודות המדד עלתה זה החודש השני הרציפות. הריבית ארוכת הטווח הגיעה לשפל חסר תקדים של 3.20%

הריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות מדד עלתה בספטמבר זה החודש השני ברציפות והיא עומדת על 2.20%, לעומת 2.19% באוגוסט ו-2.18% ביולי. מדובר בעלייה מזערית בלבד, ועדיין, אחרי העלייה, ריבית המשכנתאות הממוצעת נמצאת בשפל, אך עם זאת הירידה הרציפה בריבית הממוצעת שהיתה בשוק מחודש פברואר - נבלמה.

גם בספטמבר - כמו באוגוסט - העלייה בריבית היתה על ההלוואות הקצרות - הלוואות של עד 5 שנים כולל, ובמקביל המשיכה הירידה בכל המשכנתאות לטווח ארוך יותר - מ-5 שנים ומעלה. עם זאת, כיוון שהרוב המכריע של ההלוואות באפיק צמוד מדד ניתנות לתקופת זמן של עד 5 שנים, העלייה בריבית בסוג הלוואות זה הספיקה על מנת להעלות את הריבית הממוצעת בספטמבר. בין המשכנתאות הצמודות לטווח קצר של עד 5 שנים נמצאות משכנתאות בריבית משתנה הנקראות "שנה שנה" או "שלוש שלוש" בהן כל שנה (או כל שלוש שנים, בהתאמה) משתנה הריבית על פי עוגן שנקבע בהסכם ההלוואה. משכנתאות אלו הפכו בשנה האחרונה לפופולריות בקרב הציבור.

הריבית על משכנתאות עד 5 שנים עמדה בספטמבר על 2.06% כאשר בשפל היא הגיעה ל 1.99% בחודש יולי. במשכנתאות ארוכות הטווח ל-20 שנה ומעלה - הריבית נמצאת בשפל חסר תקדים - והיא עמדה בספטמבר על 3.20%, לעומת 3.34% באוגוסט.

שוק המשכנתאות האטרקטיבי ממשיך לתדלק את עליות המחירים בנדל"ן למגורים, כאשר צעדים שעשה בנק ישראל במהלך השנה האחרונה התגלו כחסרי תועלת. הצעד הראשון שעשה בנק ישראל נגע בהקשחת התנאים הנדרשים מהבנקים למתן אשראי לקבוצות רכישה על מנת להפוך את ההלוואות לקבוצות אלו לפחות אטרקטיביות.

4.7 מיליארד שקל משכנתאות באוגוסט בלבד

הצעד השני היה להגדיל את ההפרשה שהבנקים צריכים לעשות עבור משכנתאות שנתנו בשיעור העולה על 60% מערך הנכס - וזאת גם כן על מנת לייקר משכנתאות אלו. בבנקים למשכנתאות יודעים לספר כי ההוראה השנייה אכן חוללה שינוי מסויים בתמהיל המשכנתאות - אם כי לא בהיקפן. כלומר, ניתנות פחות הלוואות בשיעורים של מעל ל-60% מערך הנכס, אך עם זאת הביקוש למשכנתאות רק הולך וגובר.

כך למשל בחודש אוגוסט לקח הציבור משכנתאות בהיקף 4.7 מיליארד שקל, עלייה של 23% לעומת החודש המקביל, ועליה של 7.55% לעומת חודש יולי. באוגוסט בוצעו 8,172 עסקות משכנתאות, וזאת לעומת 7,641 עסקות בחודש יולי.

מול בנק ישראל שמנסה לצנן את שוק הנדל"ן ושוק המשכנתאות ניצבת תחרות בין הבנקים על השוק - בהובלת בנק הפועלים - אשר תורמת לירידת הריבית על המשכנתאות. לאחר כישלון הצעדים של בנק ישראל, בפיקוח על הבנקים עובדים על צעדים חדשים אשר ימשיכו בניסיונות לצנן את השוק - כאשר על פי הערכות בנק ישראל שוקל מספר חלופות. סוג אחד של צעדים מטרתו היא יקור ההון עבור הבנקים עבור מתן המשכנתאות - מתוך הנחה שדבר זה יוביל ליקור הריבית. סוג שני של צעדים הוא הגבלה של מתן משכנתאות בהיקפים מסויימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully