וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינדנשטראוס מתמקד בחיפושי הנפט והגז

אבי בר אלי

18.10.2010 / 8:10

מיכאל מלכיאור פנה למבקר המדינה בבקשה לבדיקת הליכי הנפקת הזיכיונות, שלטענתו חולקו בחינם. בתגובה הודיע משרד המבקר כי יקיים בירור בסוגיה לפני החלטה על פתיחת ביקורת מקיפה

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, יבחן את נושא חלוקת הרישיונות לכריית משאבי הטבע בישראל. משרד המבקר הודיע כי יקיים בירור בנושא לפני שיחליט על פתיחת ביקורת מקיפה, וביקש מפורום פעולה אזרחית למסור לידיו את המסמכים הרלוונטיים לנושא.

החלטת המבקר באה בעקבות פניית יו"ר פורום פעולה אזרחית, הרב מיכאל מלכיאור, שביקש לבדוק את הליכי הנפקת הזיכיונות, תוכנם והיקפם, המחיר ששולם בעדם, והסבירות של מערכת הזכויות והחובות שנכללו בהם. זאת, בטענה כי רישיונות לחיפוש ולהפקת אוצרות טבע ניתנו בחינם, ללא קריטריונים מחמירים, ללא סנקציות בגין הפרת תנאיהם וללא איסור על סחר בזכויות. "צריך להסדיר את התחום הפרוץ הזה ולהפסיק לאלתר את עושק נכסי הציבור ואוצרות הטבע השייכים לכל אזרחי ישראל", אמר אז מלכיאור, והוסיף כי "אי אפשר לטעון שהשיטה הקיימת נועדה לעודד יזמים בתקופה בה לא היו סמנים לגז טבעי. הרישיונות חולקו חינם כמעט לכל דורש עד לאחרונה, הרבה לאחר שהיה כבר ברור שיש פוטנציאל משמעותי מאוד למאגרי גז טבעי מול חופי ישראל".

בתוך כך, מתכוון משרד התשתיות להודיע בעוד כמה חודשים על שינוי מודל חלוקת הרישיונות למתווה מכרזי. במקביל, אמור המשרד להודיע עד סוף החודש על הרגולציה החדשה בענף חיפושי הנפט והגז - תוך קביעת מגבלות שיאסרו את הסחר הספקולטיווי ברישיונות. כפי שפורסם ב-themarker, בכוונת המשרד לקבוע כי בעלי רישיונות חיפוש וקידוח לא יוכלו לשנות את מבנה הבעלות שהציגו עם קבלת הרישיון, אלא במקרים חריגים. במידה שבעל הרישיון לא יוכל לעמוד בתנאי אחזקת הרישיון - יהיה עליו להחזיר את הרישיון לידי המדינה, וזה יוצא למכרז חדש.

בעקבות מכבש הלחצים שמפעילות חברות הגז, עשוי משרד התשתיות להגביל את מכירת הזכויות שניתנו רק לתקופה מסוימת מיום קבלת הרישיון, או להתיר מימוש זכויות עד רף מקסימלי קבוע. זאת, במטרה לאפשר לבעל הרישיון לגייס הון לקראת היציאה לקידוח באמצעות צירוף שותפים פיננסיים. ואולם, מנגד טוענים גורמים בענף האנרגיה כי מבקשי רישיונות החיפוש והקידוח נדרשו להציג כבר בשלב בקשת הרישיון יכולות מקצועיות ופיננסיות לעמידה בעלויות הקידוחים הנדרשים בשטח הרישיון. לפיכך, נטען, טיעוני חברות החיפושים אינם קבילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully