וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי העגבניות: גם מחירי הביגוד צפויים לעלות

מיכל רמתי

18.10.2010 / 7:50

הפגיעה בחקלאות שהביאה לזינוק במחירי הירקות מובילה כעת לעלייה גם במחירי הטקסטיל בעקבות יבול דל בשדות הכותנה. ליווי'ס, H&M וזארה כבר הודיעו על עליות מחירים צפויות

מחירי הכותנה זינקו בשבוע שעבר לשיא של 140 שנה, בעקבות תחזית ליבול דל בסין ובפקיסטאן ולגידול בביקוש לכותנה בסין. עליות המחירים מחזקות את ההערכות כי מחירי הביגוד צפויים לעלות בתקופה הקרובה. השיא הקודם במחיר הכותנה נקבע ב-1995.

ביום שישי האחרון זינקו מחירי החוזים על הכותנה למסירה בדצמבר ונגעו בשיא של 1.198 דולר לפאונד בבורסת ניו יורק - המחיר הגבוה ביותר שנרשם מאז החל המעקב אחר מחירי הסחורה לפני 140 שנה. יום קודם לכן עלו המחירים ב-4% - מגבלת המסחר היומית המוטלת על הסחורה בבורסת ice שבה נסחרים החוזים.

מתחילת השבוע שעבר נרשמה עלייה של כמעט 10% במחירי הכותנה. מתחילת השנה נרשמה עלייה של כמעט 50% במחירי הכותנה, ומאז דצמבר 2008 - המועד שבו החלו מחירי הכותנה לטפס - נרשמה עלייה של יותר מ-90%. עם זאת, אם מתחשבים באינפלציה, המחיר הריאלי נותר נמוך בהרבה מהרמות שנרשמו בשנות ה-70.

לפי דיווח באתר הסיני cottonchina.org, סין מכרה במכרז 40,016 טונות כותנה מהעתודות הממשלתיות שלה ליצרניות הטקסטיל ביום שישי, לאחר מכירה של 30,056 טונות מהעתודות ביום חמישי. משרד החקלאות האמריקאי צופה כי הביקוש לכותנה בסין, היבואנית הגדולה ביותר של הסחורה, יגדל ל-10.886 מיליון טונות בעונת 2010-2011 - עלייה של 2% לעומת העונה הקודמת.

מנצלים עתודות

הביקוש המוגדל צפוי ליצור מחסור חמור בכותנה, בייחוד בעקבות היבולים הקטנים הצפויים, ולהביא לניצול כותנה מהעתודות הממשלתיות והמסחריות ולהמשך לחץ כלפי מעלה על מחיר הסחורה. בשל הפגיעה ביבול הסיני, תיאלץ סין להסתמך יותר על יבוא כותנה. בספטמבר הגיע יבוא הכותנה לסין ל-201 אלף טונות.

לא רק היבול בסין ובפקיסטאן צפוי להיות חלש מהרגיל. לפי הערכות, גל החום שפקד את ארה"ב הקיץ עשוי לפגוע גם באיכות הכותנה הגדלה בדרום המדינה, ולפגוע בהיצע הכותנה בשווקים. יבול מאכזב צפוי להירשם גם בהודו ובאוזבקיסטאן.

עליית מחירי הכותנה מחזקת את ההערכות להתייקרות בשוק הביגוד והאופנה. כמה חברות, בהן יצרנית הג'ינס ליווי'ס ורשת חנויות נקסט הבריטית, כבר הודיעו על העלאות מחירים צפויות. נקסט הודיעה כי היא צפויה להעלות מחירים ב-5%-8% בשנה הבאה. "אנו בוחנים אפשרות להעלאת מחירים ב-2011 בעקבות גידול משמעותי בעלויות בעולם", נכתב בהודעת החברה.

בעיתונות הבריטית דווח על מספר רב של רשתות שמתכוונות להעלות מחירים בזמן הקרוב. "דיילי מייל" מדווח כי רשתות פרימרק ודבנהמס הבריטיות ו-h&m השוודית מתכוונות להעלות מחירים. "פייננשל טיימס" הוסיף לרשימה גם את רשת זארה הספרדית. "אינדיפנדנט" ציין גם את מרקס אנד ספנסר הבריטית, ודובר הרשת אמר לעיתון: "כל הקמעוניות מתמודדות עם לחצי מחירים בעקבות העלייה במחירי הכותנה. מרבית המגזר צופה כי המחירים יעלו בחצי השנה או השנה הקרובה, אך כמובן שזה תלוי במחירי הכותנה. נעשה כל שביכולתנו להימנע מהעברת הגידול בעלויות ללקוחותינו".

מחירי הביגוד בעולם רשמו ירידות ניכרות החל בשנות ה-90, בעקבות עלייתה של סין כיצואנית טקסטיל, שהציפה את השוק בבדים ובבגדים זולים. עם זאת, נראה כי בעקבות העלייה במחירי הכותנה, מגמה זו צפויה להיבלם. בבריטניה, למשל, עלו מחירי הביגוד ב-6.4% בספטמבר, מה שתרם לאינפלציה במדינה, והקמעוניות הבריטיות צופות עלייה שנתית ראשונה במחירי הביגוד זה 18 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully