וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: ועדת חקירה ממלכתית לתמלוגי כי"ל

נורית רוט

18.10.2010 / 12:53

עובד קבלן לשעבר ב"ברום ים המלח" עתר לבג"ץ נגד בנימין נתניהו, יובל שטייניץ ועוזי לנדאו בגין ניצול משאבי טבע. התובע דורש להקים ועדת חקירה להתנהלות משרדי הממשלה בגביית התמלוגים מכי"ל

יצחק ג'קי אדרי, לשעבר עובד קבלן בחברת "ברום ים המלח", עתר לבג"ץ ביום חמישי האחרון נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ ושר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו. אדרי מבקש משופטי בג"ץ לחייב את השרים לנמק מדוע לא תוקם וועדת חקירה ממלכתית לחברת כימיקלים לישראל וחברות הבת שלה רותם אמפרט בע"מ, חברת הברום ומפעלי ים המלח בנוגע להתנהלות משרדי הממשלה בגביית התמלוגים מכי"ל בגין ניצול משאבי הטבע של המדינה.

עוד מבקש אדרי להקפיא את ההתקשרות לביצוע הליך גישור בסוגייה זו באמצעות משרד עו"ד פישר-בכר-חן ושות'. באחרונה פורסם כי משרד עורכי הדין פישר בכר חן מצוי לכאורה בניגוד עניינים. המשרד מייצג את המדינה בגישור בפרשת התמלוגים של כיל, מקבוצת החברה לישראל שבשליטת עידן עופר. בד בבד הוא מייצג את חברת בטר פלייס, שעופר הוא משקיע מרכזי בה באמצעות החברה לישראל.

במשרד הכחישו את קיומו של ניגוד עניינים, וטענו כי "המשרד מייצג את המדינה בהליך הגישור בפרשת זיכיונות ים המלח וכיל. עם זאת, איננו משמשים כלל ובשום מקרה אחר עורכי דין של קבוצת האחים עופר, החברה לישראל, כיל או משפחת עופר".

כיל חייבת למדינה יותר מ-100 מיליון דולר, לפי דו"ח ברלב, שבחן אם החברה עומדת בהתחיבויותיה לתשלום תמלוגים של 5% מהפקת המינרלים ומכירת המוצרים המבוססים עליהם. הבדיקה העלתה כי כיל ביצעה לכאורה פעולות רישום בדו"חותיה, שכללו מכירות לחברות בנות במחירים מופחתים, שהקטינו את תשלום התמלוגים למדינה. הקטנת התשלומים בוצעה אף שמדובר בחברה רווחית ביותר, שמאז 2003 חילקה לבעלי מניותיה דיווידנדים בהיקף של יותר מ-11 מיליארד שקל.

כספים ללא רישום

אדרי כותב בעתירה, כי "עניינה של עתירה זו, בהחלטת משרד האוצר, ללכת להליך גישור מול כימיקלים לישראל בע"מ, הליך גישור בניגוד חמור לנתונים שנמצאים בידי האוצר כפי שעולים מדו"ח ברלב ושות', רואי חשבון". טענתו המרכזית שעלתה בדו"ח בר לב שהוגש לחשכ"ל הייתה, כי "בשנים בהם בוצעה הבדיקה נהגו במפעלי ים המלח להעביר חלק מהמוצרים המחויבים בתמלוגים לחברות בנות וחברות אחיות. במקרים הללו או שהמכירות לא נרשמו כלל במכירות מפעלי ים המלח או שנרשמו מכירות שבוצעו במחירים נמוכים במיוחד, מחירי העברה בתוך הבית".

אדרי מבקש כי ועדת החקירה שתקום תבדוק את עסקיה של כימיקלים לישראל בע"מ, מהיום שנרכשה על ידי משפחת עופר וכן את התנהלות משרדי הממשלה אל מול החברה לישראל, כימיקלים לישראל, מפעלי ים המלח, ברום ים המלח, רותם אמפרט וחברת תרכובות ברום.

לטענת אדרי, "לא עולה על הדעת ללכת לגישור כשעננה כבדה של עבירות קשות על חוקי המדינה מרחפת מעל הפרשה כולה. מדובר בהחלטה בעלת השלכות חברתיות כלכליות ארוכות טווח, המעלה שאלות הנוגעות לא רק למשטר התמלוגים מאוצרות הטבע של מדינת ישראל - מעתידו של אגן ים המלח הגוסס - אלא גם לצביונה ודמותה של החברה והכלכלה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully