וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2010: פערי ההכנסה בין המינים גדלו

דפנה מאור

19.10.2010 / 8:10

לפי הפורום הכלכלי העולמי ישראל הידרדרה למקום 52 בעולם בדירוג השיוויון בין נשים לגברים. הירידה בדירוג נובעת בעיקר מהגידול בפערי השכר ומהירידה במספר משרות הנשים בכנסת. עם זאת, ישראל ניצבת ראשונה בהשתתפות הנשים בחינוך

ישראל נמצאת במקום 52 מתוך 136 מדינות בדירוג השוויון בין המינים של הפורום הכלכלי העולמי (WEF), שהתפרסם בסוף השבוע. מדובר בירידה ממקום 45 ב-2009 והידרדרות ממקום 35 ב-2006. בראש הדירוג עומדות, כמיטב המסורת, איסלנד ומדינות סקנדינוויה, ואחריהן ניו זילנד ואירלנד. האחרונות הן תימן ופקיסטאן. בין המדינות העשירות בולטת איטליה לרעה, עם מקום 74 בעולם.

הדו"ח של 2010 כלל 134 מדינות - עלייה לעומת 114 המדינות שסוקרו בשנים הקודמות. מבין מדינות אלה 86% צימצמו את הפערים המגדריים, וב-14% נרשמה התרחבות בפערים. הפערים השתמרו בעיקר בתחום ההשתתפות הכלכלית בשוק וההעצמה הפוליטית. בארה"ב, באירופה ובמרכז אסיה נסגרו כ-70% מהפערים בין נשים לגברים. לעומת זאת, המזרח התיכון וצפון אפריקה הוא אזור שבו נסגרו רק 58% מהפערים המגדריים.

דירוג השוויון מתבסס על פרמטרים שמתחלקים לארבעה תחומים עיקרים: הראשון, השתתפות והזדמנות כלכלית - הפרשי שכר, התקדמות כלכלית והשתתפות בכוח העבודה. פערי ההתקדמות נאמדים, בין היתר, באמצעות שיעור הנשים בקרב המחוקקים (חברי הפרלמנט) ושיעור הנשים בתפקידים טכניים ומשרות מקצועיות. התחום השני הוא השכלה - שיעור הנשים בלימודי יסודי, תיכון ובאקדמיה, ושיעור האוריינות.

התחום השלישי הוא בריאות והישרדות, כולל יחס לידות בנות-בנים, כדי לבחון את תופעת "הבנות הנעלמות" (השמדת עוברים או ילודים ממין נקבה), ופער תוחלת החיים. התחום הרביעי הוא העצמה פוליטית - מדידת הפער בין נשים לגברים בדרגים הגבוהים ביותר בממשל. מדובר בתחום המעניק יתרון ברור למדינות שבהן יש מנהיגות בכירות, כמו איסלנד, ניו זילנד - ובמפתיע, גם הפיליפינים.

ישראל היא המובילה במזרח התיכון ואפריקה, בזכות המדד הכלכלי של שיעור השתתפות והזדמנויות כלכליות. ואולם הנפילה בדירוג, נכתב בדו"ח, היא תוצר של הצטברות של נסיגות בכל ארבעת תת-המדדים שעליהם מבוסס הדירוג - בעיקר התרחבות פער השכר ושיעור נמוך יותר של נשים בעמדות מיניסטריאליות.

ראשונה בהשתתפות בחינוך

שיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה גבוה במפתיע - 28% בעולם. בשיעור השתתפות בתפקידי חקיקה, פקידי ממשל בכירים ותפקידי ניהול, ניצבת ישראל במקום 45 בעולם. ואולם בפערי שכר מדורגת ישראל במקום 102 הגרוע.

בתחום החינוך ישראל יכולה להתגאות בהיותה מדורגת ראשונה בתחום השתתפות נשים בשלוש רמות החינוך - יסודית, תיכונית ועל-תיכונית. ואולם היחס בין שיעור האוריינות (ידיעת קרוא וכתוב) של נשים לעומת גברים מפיל אותה בדירוג הכולל של החינוך למקום 80.

בתחום הבריאות נהנית ישראל מהמקום הראשון בתחום היחס בין לידות בנות לבנים - משמעות הדבר היא שבישראל אין התערבות לרעת לידות של בנות, כפי שנהוג במדינות מסוימות בדרום מזרח אסיה.

לעומת זאת, דירוג הבריאות של ישראל, המשתקף בתוחלת חיים בריאים (תוחלת החיים המשוקללת הכוללת סיכוי למוות אלים או במחלה), הוא 98. מדובר ביחס בין נשים לגברים, ומשמעות הדבר היא שמדינות שבהן תוחלת החיים של גברים נמוכה בהרבה - כמו במזרח אירופה - נהנות מדירוג גבוה יותר. פולין, לדוגמה, מדורגת ראשונה מבחינה זו, שכן הפער בין תוחלת חיים של נשים לגברים בה הוא מהגבוהים בעולם. לעומת זאת, במדינות אפריקה יש יחס הפוך, ולכן זימבבואה, לדוגמה, מדורגת 134.

בפוליטיקה ישראל מדורגת 63, עם ציון גרוע במיוחד להשתתפות נשים במשרות שרים - 103 בעולם. ואולם המדינה מדורגת גבוה בזכות גולדה מאיר במספר השנים שבהן אישה עמדה בראש המדינה (ב-50 השנים האחרונות) - 15 בעולם. המובילה בעולם בנשים מנהיגות היא סרי לנקה, ואחריה אירלנד ואיסלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully