וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ זועם על הנאבקים בתמלוגים

ליאור זנו

19.10.2010 / 15:50

שר האוצר אמר בוועדת האנרגיה כי "עזות מצח לטעון שאזרחי ישראל לא רשאים ליהנות מאוצרות טבע כמו בשאר העולם". שטייניץ הסביר כי יש למצוא את האיזון הנכון בין נתח הממשלה לרווח היזמים

שר האוצר יובל שטייניץ, תקף בוועידת האנרגיה את הניסיונות לעצור את הדיון בתמלוגים מתגליות הגז והנפט בישראל, שגובלים לטענתו בהטעיית הציבור. לדבריו, "יש בדיון הציבורי 2 טענות שלא היו ראויות להיאמר: גובה התמלוגים והרטרואקטיביות - בלי להתייחס לתוצאה הסופית. עזות מצח בעיניי לטעון שאזרחי ישראל אינם אמורים ליהנות מאוצרות הטבע כמו אזרחי ארה"ב או בריטניה".

על טענת הרטרואקטיביות אמר השר כי "היו מספר מדינות ששינו מספר פעמים את המסים והתמלוגים על תגליות של גז ונפט. אין שום סיבה לטעון שמדינת ישראל לא אמורה ולא יכולה כפי שפעלו מדינות דמוקרטיות נוספות בעולם. שום בית משפט, לא בארץ ולא בעולם, יאמר לממשלת ישראל שאסור לעשות מה שעשו בארה"ב ובבריטניה".

השר הוסיף כי טענת הרטרואקטיביות תקפה על כל מס שמשתנה כמו מס החברות, או למשל במקרה דמי הקישוריות בשוק הסלולר. שטייניץ הסביר כי הטענה מעולם לא עלתה לדיון עד עתה, למרות שממשלת ישראל מתכוונת להוריד את מס החברות בשנים הקרובות: "אם נעלה את מס החברות מתישהו, הוא יעלה רק לגבי חברות חדשות? לטבע או צ'ק פוינט הוא לא יעלה? לא יעלה על הדעת".

בהמשך דבריו חזר שטייניץ לדיון בתמלוגים ולמסע ההפחדה שנערך על ידי חברות הגז. שטייניץ הבהיר כי הדיון חייב להישאר ענייני וכי "אין להלך אימים על הממשלה, על הכנסת ועל הציבור". השר הבהיר כי גם פנייה לבתי דין בינלאומיים לא תעזור וכי "השפעתם שולית".

על נושא "המחלה ההולנדית" אמר השר כי "אנו טרם יודעים מה יהיה נפחם הכולל של תגליות הגז והנפט בים התיכון ויש אפשרות שזה יעבור לסדרי גודל של מאות מיליארדי דולרים. ההיסטוריה מלמדת שיש גם השלכות שליליות על גילויי ענק כמו בהולנד שגרמו לפגיעה קשה בתעשייה ובכושר התחרות של ההולנדים. זו עוד סיבה מדוע הפרופורציות בין נתח המדינה והציבור לבין נתח היזמים צריכות להיות סבירות יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully