וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכז מאקרו לכלכלה: "אין בתקציב בשורה לעניים"

רם עוזרי

19.10.2010 / 20:20

לפי ניתוח תקציב המדינה הדו-שנתי שנעשה בידי מרכז מאקרו לכלכלה, בעיות העוני ואי השוויון לא ייטבו בזכותו ושחיקת הקצבאות תמשך. מנכ"ל המרכז: יש סתירה בין התקציב להחלטות הממשלה

דו"ח מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, שמבקר בחריפות את הצעת התקציב הדו שנתי 2011-2012, הונח היום על שולחן הכנסת. הדו"ח גם מותח ביקורת על חוק ההסדרים המצורף לתקציב. הממצאים המרכזיים של הדו"ח מצביעים על השלכות חברתיות וכלכליות חמורות.

בניתוח התקציב מוצאים כלכלני מרכז מאקרו שני ממצאים עיקריים. ראשית, כותב המרכז, "אין בשורה בתקציב בכל הנוגע להתמודדות עם בעיות העוני ואי השוויון ונמשכת מגמת שחיקת הקצבאות". בנוסף, מציינים כותבי הדו"ח, "למרות מצבה המידרדר של מערכת החינוך הישראלית לפי מבחנים בינלאומיים, לא נוספו משאבים לחינוך והחלטות קודמות, כמו יישום יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, נדחו או בוטלו".

בראייה כוללת יותר מבקשים כלכלני מרכז מאקרו להצביע על הבעייתיות הקיימת, לטעמם, במנגנון קבלת ההחלטות ובתהליך הביורוקרטי המוביל לגיבוש הצעת התקציב. ניתוח התהליך ומאזן הכוחות בו מעלה תמונה של דומיננטיות יתר של משרד האוצר, כאשר לשרי הממשלה, שעל פניו אמורים להוות משקל נגד למשרד האוצר, אין כל השפעה על ההחלטות הנוגעות לתקציב משרדם. "השרים אינם יכולים להתוות כל מדיניות במשרדיהם", כותבים מחברי הדו"ח, "משרד האוצר הופך אותם לחסרי אונים".

עוד עולה מהדו"ח, כי מתוך כלל הסעיפים המופיעים בחוק ההסדרים ("תוכנית הכלכלית לשנים 2011-2012"), רק לשליש משמעות תקציבית ישירה.

לדברי ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל המרכז, "לא ניתן לקרוא למסמך בשם מדיניות כלכלית, שכן מדובר בקביעת המדיניות הכללית בריבוי תחומים חברתיים, אזרחיים ומדיניים". כך למשל, מציינים בדו"ח, בתקציב 2011-2012 מובאת הצעה לדחות בעוד שנה את ההפחתות במכסות העובדים הזרים בענפי הבניין והחקלאות. זאת בסתירה למדיניותה המוצהרת של הממשלה בנושא העובדים הזרים.

הדו"ח, אשר יוצא כחלק מפרויקט "הסנאט" המביא מידי שבוע לחברי הכנסת מידע חיוני לפעילותם הפרלמנטרית, ונכתב על ידי צוות הכלכלנים הבכיר של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, מנכ"ל המרכז נתנזון, הגר צמרת-קרצ'ר, מנהלת המחקר וזיו רובין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully