וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבתי החולים לא מבינים את חוק ההסדרים

רוני לינדר גנץ

20.10.2010 / 9:15

בפרק הנוגע לבתי החולים בחוק ההסדרים ישנן נוסחאות מתמטיות שגם בכירי המערכת אינם מבינים. מנכ"ל ביה"ח רמב"ם: "לא מבין מה כתוב שם, אני פשוט שואל את החשב שלי"

משרד האוצר מואשם פעמים רבות כי הוא מנסח באופן מסורבל ועמום את חוק ההסדרים. מבחינה זו, נראה הפרק העוסק בשיטת ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות החולים, ומשפטים שגם לאחר קריאה חוזרת נשארים סתומים למדי. אפילו בכירי מערכת הבריאות, אלה שהפרק נוגע להם בדיוק, מודים כי אינם מצליחים להבין את הכתוב בו.

"כדי להבין את הפרק הזה צריך ללמוד תואר שני בהבנת חוק ההסדרים", צוחק מנכ"ל קופת חולים לאומית, ניסים אלון. "חשבתי שאני מקצוען גדול בתחום, אבל האמת היא שאין לי מושג. אני סומך על האנשים שלי שמסבירים לי את זה בצורה יותר ברורה".

גם מנכ"ל בית החולים רמב"ם, פרופ' רפי ביאר, מודה כי אינו מבין למה התכוון המשורר. "לא מבין מה כתוב שם, אני פשוט שואל את החשב שלי שמסביר לי", הוא מודה. גם מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס, נדרש לעזרת סמנכ"ל הכספים של הקופה כדי להבין לעומק את הפרק. לדבריו, "ברגע שחוק ההסדרים מנוסח בצורה משפטית ולא מובנת - יש סיכון גבוה שיובן לא נכון על ידי כל השותפים במערכת וייצור מאוחר יותר עימותים מיותרים".

במשרד האוצר דוחים את הטענות. לדברי בכיר במשרד, "מדובר בנוסחת התחשבנות מורכבת ביותר, ומכאן הקושי. עם זאת, דווקא השנה היא מנוסחת בצורה בהירה, ואנו בטוחים שבתי החולים והקופות מבינים אותה מעולה".

חובת דיווח על תרומות

מבוטחי קופות החולים יכולים להמשיך בינתיים לא להופיע לביקור אצל הרופא מבלי להודיע ומבלי לחשוש לכספם: על אף שאחד הסעיפים בחוק ההסדרים מאפשר לקופות החולים לקנוס מטופלים שאינם מגיעים לרופא ואינם מודיעים על כך מראש, סעיף זה פוצל מהחוק ועבר לחקיקה ראשית.

סעיף מרכזי אחר שנשאר בחוק ההסדרים נוגע לחברות תרופות וציוד רפואי התורמות כסף או ציוד לרופאים, חוקרים או לגופים העוסקים בתחום הבריאות בהיקף של 2,500 שקל ויותר. לפי הסעיף, חברות אלה יחויבו לדווח למשרד הבריאות למי תרמו ובאיזה סכום. חובה זו היא דו-צדדית: גם על הגופים והרופאים הנתרמים לדווח על כך לשר הבריאות. השמות והסכומים יפורסמו על ידי משרד הבריאות - דבר שיבטיח שקיפות מרבית בתחום שנחשב נסתר מדי מעין ביקורתית.

סעיף נוסף שנשאר בחוק, בשינויים קלים, הוא הסעיף המעניק לרוקחים סמכות לחדש מרשם רופא בעצמם. מטרת המהלך היא להקל מעט על העומס הרב המוטל על רופאים ולנצל את הידע הרב שבידי הרוקחים. לפי הסעיף, שנכתב בשיתוף משרד הבריאות, על הרוקח להיות בעל חמש שנות ניסיון ברוקחות לפחות ולקבל הרשאה אישית מגורם במשרד הבריאות. בנוסף, הוא יוכל להנפיק מרשמים לחולים כרונים שזקוקים לחידוש המרשם שלהם. הרוקח יוכל לתת מרשמים במשך חצי שנה בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully