וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות מודאג מזינוק במחירי הביצים

עמירם כהן

20.10.2010 / 10:09

לפי משרד החקלאות, דרישות ארגוני זכויות בעלי החיים יביאו לעלייה של 22% במחירי הביצים. ההתייקרות תתרחש בעקבוץת איסור צפוי על הקמת "לולי סוללות" המקובלים בענף

ועדת החינוך של הכנסת תחדש הבוקר את הדיון בתקנות חוק צער בעלי חיים העוסקות בסוגי הלולים שיותרו להקמה במסגרת הרפורמה המתוכננת בענף הלול.

המשרד יציג בוועדה מחקר חדש, שנערך בהולנד על ידי אוניברסיטת wageningen) WUR) בשיתוף המוסד למחקר חקלאי וכלכלה (LE), לפיו היענות הוועדה לדרישת ארגוני בעלי החיים, שמשמעה התרת הקמת לולים רק מהסוגים המקובלים על הארגונים (לולי מעוף ולולי חופש) והטלת איסור על הקמת "לולי סוללות" המקובלים בענף כיום, תייקר את עלויות היצור ב-22% (2.64 שקל לתבנית של 12 ביצים).

עיקר הייקור הצפוי נובע, על פי המחקר, מגידול של 30% בהשקעה להקמת הלולים המותרים, אם יתקבלו דרישות הארגונים ויוטל איסור גורף להקמת לולי סוללה.

התקנות שמציע משרד החקלאות לאישור הוועדה מתירות ליצרנים להקים לולים מכל הסוגים, בתנאי שיעמדו בדרישות המינימום לרווחת בעלי החיים ובכללם לולי סוללות שיוכנסו בהם שיפורים. בין היתר יוגדל מרווח המחייה למטילות מ-350 סמ"ר כיום ל-550 סמ"ר בשלב ראשון ו-750 סמ"ר בשלב שני. עוד מציעות התקנות כי יוחמרו מאוד דרישות התברואה, איכות המוצר ואיכות הסביבה, בכל סוגי הלולים ובכלל זה בלולים שבעליהם יעדיפו לא להצטרף לרפורמה.

הרבה מעל 2.65 שקל לתבנית

עוד קובעת הרפורמה, כי לולי ההטלה יועתקו ממרכזי המושבים, בהם הוקמו בשנות ה-50 של המאה הקודמת, למרכזי גידול מחוץ להם ובכך ישוחררו המושבים ממטרדי הריח והזיהום שגורמים הלולים הללו וניתן יהיה לפוך את המושבים בישראל למרכזי תיירות והארחה.

יצרני הביצים טוענים כי אם ועדת החינוך תקבל את דרישת ארגוני בעלי החיים לאסור כליל הקמת לולי סוללות מכל סוג שהוא, מחירי הביצים לצרכן יתייקרו בשיעור גבוה בהרבה מ-2.65 שקל לתבנית, מפני שגם המשווקים יגבו דמי תיווך גבוהים יותר כמקובל בענף, כך שתוספת המחיר שיידרש הצרכן לשלם עלולה להגיע ל-5 שקלים לתבנית.

לגבי האפשרות שיוטל פיקוח על הביצים המיוחדות (חופש, מעוף, אורגניות וכולי) הסיכוי לכך מזערי מפני שמשרד האוצר מתנגד להטיל פיקוח על מחירי מוצרי מזון מיוחדים שאינם עממיים. כיום גובים המשווקים עבור סוגי ביצים שאינן מפוקחות מחירים הנעים בין 23 שקל לתבנית ל-33.5 שקל לתבנית.

יודגש שנתוני הארגונים לרווחת בעלי החיים שהוצגו בוועדת החינוך שונים לגמרי ולפי נתונים אלה עלויות ההקמה של לולי חופש ומעוף נמוכה בשיעור ניכר מלולי סוללות ואין כל סיבה שהביצים בלולי מעוף וחופש יהיו יקרות יותר לצרכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully