וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמים סוף למניפולציות על החלשים

אורית נוקד

23.10.2010 / 11:02

חברות המספקות שירותי רפואה יחויבו לגלות לחולים את עיקרי העסקה עימן, כך שלא ינוצלו. סגנית שר התמ"ת אורית נוקד מדברת על הסנונית הראשונה במאבק לצרכנות הוגנת , גם למי שלא יכול לדאוג לעצמו

החוק הממשלתי "עיסקה מתמשכת בעניין שרותי רפואה", אשר ייכנס לתוקפו השבוע מהווה עבורי ועוד עבור אלפי קשישים וגמלאים סגירת מעגל. החוק נולד בעקבות מכתב שקיבלתי לפני כשנתיים מקשישה בת 80, אשר גוללה בפניי בכתב יד את סיפור ההתקשרות שלה ושל בעלה עם אחת מחברות שירותי הרפואה הדחופה.

חזקים על חלשים

מעבר להטעיות הרבות שגיליתי במהלך קריאת המכתב, התקשיתי להאמין כי גם לאחר מות בעלה דרשה החברה מהקשישה "קנס יציאה" של אלפי שקלים. האבסורד והעוול הניעו אותי לבדיקת העניין. לתדהמתי גיליתי שאכן קשישים רבים נופלים קורבן לנוהג פסול, אכזרי ואבסורדי זה.

הנסיבות אשר אפשרו נוהג זה פשוטות ועצובות – חוסר האונים ופערי הכוחות בין הצרכנים (ברוב המקרים קשישים וחולים) לבין החברות המספקות שירותי רפואה מאלצים רבים מהם להתקשר בעסקאות בתנאים דרקוניים ללא כושר מיקוח אמיתי.

בהיותי יו"ר השדולה למען הגמלאים התוודעתי למקרים רבים בהם מופעלים על החולים המבוגרים מניפולציות מגוונות ולחץ שיווקי אגרסיבי, המנצל את מצוקתם בשעתם הקשה ואת רצונם הבסיסי להמשיך ולחיות, ולכן לעיתים מוכנים החולים להתגמש לאותם תנאים דרקוניים.

פערי כוחות אלו חייבו את התערבות המדינה. לפיכך יזמתי הצעת חוק של משרד התמ"ת, בשיתוף ח"כ אורי מקלב, אשר קובעת מספר כללים לשמירה על זכויות הצרכנים אשר מתקשרים בהסכמים לרכישת שירותי רפואה דחופה. לשמחתי חקיקת החוק הושלמה ותיכנס כאמור לתוקפה השבוע. בהתאם לחוק יחויבו החברות לספק "טופס גילוי" הכולל בקצרה ובבהירות את התנאים המהותיים של העסקה; תינתן לצרכנים זכות ביטול של שלושים ימים מרגע החתימה על החוזה, ותיאסר כמובן הטלת קנסות יציאה עם פטירת המנוי או מעברו לאשפוז סיעודי.

חוק זה הינו הסנונית המבשרת על המדיניות הצרכנית של משרד התמ"ת לעתיד – הגנה מוגברת על אוכלוסיות מוחלשות תוך שמירה על עקרונות של בהירות, שקיפות והוגנות. זו הדרך להבטיח מינימום של קיום בכבוד לכלל הצרכנים בישראל ולא פחות מכך להבטיח קיומה של חברה אנושית והוגנת יותר.


*אורית נוקד היא סגנית שר התמ"ת והאחראית על נושא הגנת הצרכן במשרד

  • עוד באותו נושא:
  • עוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully