וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלאמת הרכבת הקלה עצרה בשל תביעת המיליארדים

אבי בר אלי

22.10.2010 / 12:30

היועץ המשפטי לממשלה הורה שלא לאשר את הלאמת הרכבת הקלה בתל אביב עד לבירור טענות הזכיינית לשעבר MTS. החברה תובעת מהמדינה כ-2 מיליארד שקל

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הורה אמש (ה') שלא לאשר את הלאמת פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב עד לבירור טענותיה של זכיינית הרכבת שרישיונה בוטל - קבוצת MTS. הממשלה היתה אמורה לאשר ביום א' מתווה הביצוע החדש של הפרויקט. הפעם, כפרויקט במימון תקציב המדינה, אשר יבוצע באמצעות חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נ.ת.ע) הממשלתית.

קבוצת MTS, הגישה לפני כשבועיים תביעה כספית בסך כ-2 מיליארד שקל נגד המדינה בה נטען כי ביטול הסכם הזיכיון בידי המדינה נעשה שלא כדין, תוך הפרת הסכם הזיכיון שנחתם בין הצדדים. MTS דורשת מהמדינה לפצותה בסכום של 1.5 מיליארד שקל בגין אובדן רווחים עתידי מהפרויקט.

בנוסף, MTS הגישה תביעה בסך 500 מיליון שקל לכיסוי הוצאותיה של הקבוצה עד כה. יש לציין כי התביעה כוללת כמה מנגנונים בטווחי פיצוי שונים - וגם את האפשרות להחזיר את MTS לפרויקט. התביעה הוגשה לפאנל הבוררים בפרויקט שבו יישבו השופט בדימוס בועז אוקון (מטעם המדינה) ועו"ד אלי זוהר (מטעם MTS). בראש הפאנל תכהן השופטת בדימוס יהודית צור.

תקציב התוכנית החדשה: 10.7 מיליארד שקל

שרי האוצר והתחבורה ציינו בהצעה לדיון שאמור היה להתקיים מחרתיים כי בחנו שתי חלופות להוצאת הפרויקט המחודש כפרויקט קבלני תקציבי: פרסום מכרז זכייני (B.O.T) חדש או ביצוע פרויקט חלופי של רכבת עילית או אוטובוסים רבי קיבולת (B.R.T).

באשר לפרסום מכרז חדש, נטען כי "לאור משך הזמן הרב שנדרש ולאור כישלון הסקטור הפרטי בהשגת המימון הנדרש להקמת המערכת, נראה כי אופציה זו ספק אם אפשרית, ותביא לדחייה משמעותית במועד פתיחת המערכת". באשר לחלופה התחבורתית, צויין כי סטייה מן המתווה הסטאטוטורי והטכנולוגי שאושר תביא להימשכות הליכי אישור הפרויקט ולאובדן ההשקעות שבוצעו עד כה לצורך תוואי רכבת קלה. זאת, כאשר "נתוני הביקוש החזויים מצביעים על החלופה המוצעת כחלופה מיטבית למערכת".

כפי שפורסם ב-TheMarker, הצעת המחליטים תסב את נ.ת.ע לזרוע ביצוע הפרויקט המחודש עבור המדינה עד שנת 2017. זאת, תוך הפיכתה ל"רשות תמרור מקומית" בעל סמכויות תמרור לתוואי הרכבת ולצמתים הסמוכים לו.

חברת נ.ת.ע השקיעה עד כה בפרויקט 1.4 מיליארד שקל. תקציב הפרויקט יגדל מ-8.4 מיליארד שקל ל-10.7 מיליארד שקל, והמכרזים יפורסמו במהלך 2010-11. בעקבות הערות אגף החשב הכללי במשרד האוצר, נקבע כי תיבחן היערכות מנהלתית וארגונית חדשה של נ.ת.ע נוכח גודל הפרויקט שתקבל על עצמה, לרבות שינוי סיווג החברה. כמו כן, יוסדר הסכם תפעול ומימון מול משרד התחבורה והחשב הכללי.

בנוסף, נקבע כי תוקם ועדת היגוי להובלת הפרויקט, בראשה יעמוד מנכ"ל משרד התחבורה, ובה יהיו חברים נציג נוסף של משרד התחבורה, שני נציגי משרד האוצר, נציג חברת נ.ת.ע, נציג עיריית תל אביב ונציג יתר הרשויות המקומיות.

תפקידי הוועדה יהיו בין היתר לקבוע את חלוקת הפרויקטים למכרזים ולמכרזי משנה, לקבוע את שיטת המכרזים, וכן לקבוע את אופן הפעלת המערכת, רכישת הציוד ומימונו, התחזוקה והפעלת חברות בקרה. שיטת המכרז שיפורסם לרכישת הרכבות ולהפעלת הפרויקט עדיין נותרה פתוחה. זאת, כאשר אגף החשכ"ל באוצר צפוי ללחוץ על פרסומו במתכונת זכיינית ( B.O.T) מסוימת, מתכונת אשר תכרוך את מימון רכש הציוד בזיכיון להפעלה.

במקביל, יונחה שר התחבורה להקים צוות בהשתתפות ראש מינהל התכנון, מנכ"ל משרד התחבורה, הממונה על התקציבים ומנכ"ל נ.ת.ע, לבחינת האמצעים הנדרשים להקלה על הליכי הביצוע של הקו האדום - ולהאצתם. זאת, לרבות תיקון חוק התכנון והבניה ותיקון פקודת מסילות הברזל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully