וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיירים עדיין פה: המלונות בתפוסת שיא

עירית רוזנבלום

23.10.2010 / 23:00

אוקטובר 2010 צפוי להיות החודש הטוב ביותר זה יותר מעשור בתיירות לישראל, כשהתפוסה בתל אביב וירושלים תתקרב, דווקא באוקטובר, ל-90%

אוקטובר 2010 צפוי להיות החודש הטוב ביותר זה יותר מעשור בתיירות לישראל, ויתקרב לאוקטובר 1999 שבו נרשמו יותר ממיליון לינות. גם החודש צפוי מספר דומה, עם 350 אלף תיירים - גבול הקיבולת של התשתית המלונאית בישראל.

התפוסה בתל אביב ובירושלים תתקרב באוקטובר ל-90%. מלונאים ירושלמיים מתחננים בפני מלונאים אחרים לחדר; מלונות משלמים קנסות כבדים על רישום יתר של קבוצות שאינם יכולים לקבלן; מורי דרך ונהגים נשלחים ללון בבתיהם ולא עם הקבוצות שלהם מחוסר מקום; תיירים שביקשו להתאכסן בירושלים או בתל אביב מופנים לאשקלון ולבאר שבע. גם בתי ההארחה הנוצרים ואכסניות הנוער נקראו לדגל כדי להוסיף מיטות.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, סיפר בוועידת התיירות של ארגון ה-OECD שנערכה בסוף השבוע בירושלים, על הגאות בתיירות שחווה ישראל. לדבריו, 2010 תסתיים עם יותר מ-3.2 מיליון תיירים - תוספת של חצי מיליון תיירים לעומת 2009, כשצירופה של ישראל ל-OECD יתרום לה כמדינה מתפתחת שמושכת תיירות מכל העולם. "אנחנו מתכננים לבנות 9,000 חדרי מלון נוספים עד 2015", אמר.

מיסז'ניקוב תולה את הגידול במיתוג נכון של ישראל כארץ הקודש שבירתה ירושלים, ובריכוז מאמצים שיווקיים ביעדים כמו ארה"ב, אירופה ורוסיה בפרט. "אנחנו לא מתפזרים וגם המסרים שלנו ממוקדים", הסביר.

אורן דרורי, סמנכ"ל לשיווק במשרד התיירות, אמר כי מאחר שבתקופה זו יש ירידה בתיירות הפנים, רוב התפוסה היא של תיירות נכנסת. "הביקוש מעולה ומבליט את העובדה שאין די חדרי מלון ושמגיעים לסף הקיבולת של המלונות בתקופות שיא", אמר דרורי. "יש עלייה בתיירות האמריקאית והרוסית, לצד שווקים כמו ברזיל, הודו, קוריאה. חלקם צליינים, חלקם תיירות תרבות המסיירת בישראל. לאלה מיתווספת תיירות כללית וכן תיירות עסקית וכנסים".

אין חדרים

מאי ואוקטובר הם בדרך כלל החודשים הטובים ביותר בשנה לתיירות. אוקטובר הוא החודש הראשון אחרי הקיץ והחגים. ספטמבר היה חודש של חגים שבו יש תיירות פנים גבוהה והמחירים במלונות ובחברות התעופה גבוהים. מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, עמי אתגר, מדגיש שלא מספר התיירים חשוב, אלא הפרופיל שלהם, ומציין שתיירות אוקטובר מספקת אחוז גבוה של לינות לעומת חודשי הקיץ, שבחלקם מתאפיינים בתיירות צרפתית המתגוררת בדירות.

התפוסה במלונות תל אביב וירושלים באוקטובר מגיעה לקרוב ל-90%. רשת דן רכשה בחודש מאי את מלון רג'נסי (היאט לשעבר) על הר הצופים שבו 505 חדרים, והוא נקרא עתה דן ירושלים. לדברי סמנכ"ל השיווק של מלונות דן, רפי בארי, בסך הכל יש כיום לרשת 1,300 חדרי מלון בירושלים בארבעה מלונות - וכולם מלאים.

לימור פורטל-ללוש, מנכ"לית התאחדות המלונות בטבריה, צופה תפוסה של 85% במלונות ואילו לפי נתוני הרשות לפיתוח הגליל במשרד לפיתוח הנגב והגליל, החודש נהנו גם כפרי נופש, בתי מלון וצימרים בגליל ובגולן מתפוסות של קרוב ל-100% מתיירות קבוצתית. התיירות שלנה בטבריה מגיעה ללילה אחד לים המלח ומעלה את התפוסות שם. גם חיפה ואילת נהנות מתפוסות נאות.

נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, אמר בוועידה כי ארגון התיירות העולמי UNWTO פירסם נתונים לפיהם חל גידול של 20% בתיירות במזרח התיכון. ישראל נכללת בארגון באזור דרום אירופה ולכן לא הוזכרה, אך לדברי גונן "המגמה כוללת אותנו. זה אומר שאנחנו צריכים לנצל את המומנטום, להמשיך את תוכניות השיווק ולייצר גידול נוסף. "צריך להתמודד עם המחסור בחדרי מלון, להגדיל משמעותית את חוק עידוד השקעות הון למימון שיפוצים במלונות ולחזור לשיטת המענקים בגובה של 30% ויותר ליזמי מלונות, לצד מתן אפשרות של שילוב בנייה למגורים". גונן הוסיף שכדי שליזמים יוכלו להחזיר את ההשקעה, צריך תפוסה כזו כל השנה, במשך שנים אחדות. "לא בונים עסק על גאות נקודתית", הדגיש.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, טען בנאומו שמחירי המלונות בישראל גבוהים יחסית לעולם. מלונאים ירושלמים אמרו בתגובה שעליית המחירים נובעת מהעובדה שהתיירים מציפים את המלונות למרות הביקוש הגבוה.

אילנית מלכיאור, מנהלת התיירות ברשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) אומרת כי הם שמחים על הגאות בתיירות לעיר. "לא מעט נעשה בתחום זה והתוצאות כבר נראות בשטח", אמרה. "לפני כשנה נפתח מלון ממילא, מלון וולדורף אסטוריה נמצא בבנייה, לאחרונה נפתח במרכז העיר מלון הבוטיק אייל. אושרו התכניות לשני מתחמי תיירות גדולים בסמוך לטיילת ארמון הנציב ובמתחם משרד החוץ הישן שנמצאות כעת בהכנה לשיווק והוקם פורום משותף בראשות משרד ראש הממשלה ובהשתתפות נציגי הרשות ומשרד התיירות. הפורום בוחן דרכים להכשרתם לתיירות של חדרי מלון רבים בעיר הנמצאים בידיים ממשלתיות ומשמשים לצרכים כמו קליטת עלייה".

לדברי אתגר, אף שאוקטובר יוצא דופן במספר התיירים, הגאות הנוכחית מחזקת את טענתם שצריך להוסיף חדרי מלון כדי שהתיירים יישארו מספר ימים רב יותר ויסיירו בארץ. "טוב עשתה ועדת הכלכלה שתדון ביום שלישי במחסור במלונות ובהפסד הפוטנציאל הנובע מכך", אומר אתגר, אך מוסיף שבמספרים כל כך גדולים כל התשתית לא עומדת בעומס: "רמת השירות באוקטובר לא טובה. קבוצות עומדות שעה וחצי בשדה התעופה ובאגן העיר העתיקה בירושלים יש רמת צפיפות מאד גבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully