וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: נשים נשואות משתכרות יותר מרווקות

חן הלפרן

24.10.2010 / 12:00

ההשתלבות בשוק העבודה לא עזרה לנשים בישראל, שעדיין רחוקות מתנאים שווים בעבודה, כך לפי מחקר של מרכז מאקרו לכלכלה. עוד עלה כי גם בין הנשים אין שיוויון, כשהנשואות מרוויחות יותר משאר הנשים

רמת הפנסיה של גברים גבוהה פי שניים משל הנשים בישראל, כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר (ראשון) מרכז מאקרו לכלכלה מדינית. עלפי ממצאי המחקר שביצעו במרכז על דפוסי העבודה בקרב נשים בהשוואה לדפוסי העבודה בקרב גברים בישראל, עלה כי גם כשמדובר בתקופת צבירה זהה, הפנסיה של הנשים נמוכה בכ-4,000 שקל בחודש מזו של הגברים.

לפי המרכז, "נשים סובלות מאפליה משולשת: שכר נמוך יותר, גיל פרישה נמול יותר ופגיעה בצבירה בגלל הטיפול בילדים". עוד עולה מהמחקר כי נשים אמהות מפסיקות לעבוד למשך 7 שנים בין גילאי 25-39 וכי הכנסתה הממוצעת של אישה לא עולה על 7,500 שקלים.

ממצאים נוספים שעלו לפי המרכז, הם כי נשים בטווח הגילאים 40-54 משתכרות יותר מנשים בגיל 25-39, וכמו כן, כי נשים משכבת הגילאים 40-54 משטחי הגדה המערבית משתכרות יותר מנשים אחרות ברחבי הארץ. עוד עלה, כי נשים נשואות משתכרות יותר מרווקות, פרודות, גרושות ואלמנות.

פתרון האפליה - מדיניות הממשלה

המחקר, שנכתב על ידי צוות הכלכלנים הבכיר של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, הגר צמרת-קרצ'ר וזיו רובין, ובשיתוף קרן פרידריך אברט, בחן מהו תוואי העבודה של נשים בישראל לפי גודל משרה, הכנסה ושכר, על פי נתונים מתוך סקרי הלמ"ס של 40 השנים האחרונות ואת יכולת החיסכון ורמת החיסכון או ההלוואה של משקי הבית בישראל לפי מין ראש משק הבית. חושב החיסכון הפנסיוני של פרטים בישראל לפי מודל צבירת פנסיה והשכר הממוצע במשק בגילאים שונים, וזוהו האפקטים המשפיעים על היקף החיסכון לפנסיה של נשים בישראל.

המחקר מגלה כי דפוסי העבודה של נשים במהלך חייהן היו מאז ומעולם קשורים לתפקידן בחיי המשפחה ובמיוחד לטיפול בילדים קטנים. תוואי העבודה משפיע באופן ישיר על תנאי ההעסקה ותנאים אלו קובעים את היקף החיסכון לפרישה, מאחר שהדרך לצבירת פנסיה מבוססת על הפרשת שיעור מסוים מהשכר לחסכון פנסיוני. נשים העוזבות את שוק העבודה, גם אם באופן תקופתי או חלקי, פוגעות ברמת ההכנסה שלהן, באפשרות צבירת הוותק ובפנסיה העתידית שלהן.

מנכ"ל מרכז מאקרו, רובי נתנזון, אמר בעקבות הממצאים כי "המחקר מלמד על מגמת שיפור מסוימת בהשתלבות נשים בשוק העבודה, אולם על אף השיפור במעמד האישה ומקומה בשוק העבודה בישראל, קיימים חסמים וקשיים נוספים אשר לא מאפשרים שוויון מלא אל מול הגברים. חסמים אלו קשורים באופן הדוק למדיניות שבה ממשלות ישראל נוקטות לאורך השנים, ובאמצעות שינוי אותה מדיניות ניתן יהיה לפתור החסמים הללו ביתר קלות. אין תחליף למדיניות ממשלתית מכוונת לעידוד התעסוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully