וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופ"ח מכבי בצרות: מקצצת בתשלומי הספקים

רוני לינדר גנץ

25.10.2010 / 8:45

קופת החולים הודיעה לספקים על קיצוץ של 12% בתשלומים: "2010 אינה המשך למדרון אלא נפילת מדרגה משמעותית, לא מסייעים לנו". הספקים: "אין לנו ברירה אלא להוריד את הראש"

מכבי שירותי בריאות בקשיים: ביום רביעי שעבר שלחה הקופה מכתב לספקיה ובו הודיעה להם על הפחתת מחירים חד צדדית בשיעור שנתי של 3% בגין כל 2010 - כלומר הפחתה של 12% ברבעון האחרון של השנה. הקופה ציינה במכתב כי "צעד זה הוא בלתי נמנע כדי להמשיך ולשמור על רמת שירותים תקינה לחברי מכבי".

"זו חוצפה להודיע לנו חד צדדית על קיצוץ משמעותי כל כך כשברור שאין לנו כל אפשרות לסרב למכבי", אמר אתמול אחד הספקים של הקופה. "מכבי תופסת 25% מהשוק, ומי שלא יעבוד אתה - יכול לסגור את העסק".

ספק אחר, בעלים של חברת תרופות, אמר: "למרות שולי הרווח הנמוכים לפעמים אין לנו מה לעשות אלא להוריד את הראש ולהיכנע". לדבריו, "זה צעד בלתי מקובל שלא אמור ליפול על חברות התרופות, אלא על המדינה. אם הקופה מתנהלת בצורה נכונה ובכל זאת נכנסת לגירעון - אז המדינה היתה צריכה לקבל אחריות. החזון של חברת תרופות זה להביא מזור לבני אדם ולא לכסות גירעונות של קופות חולים וממשלות. אני מקווה שזה מקרה חד פעמי ושקופות אחרות לא ילמדו שזו השיטה".

זה אינו הצעד היחיד שנוקטת מכבי כדי להזרים כסף לקופתה המידלדלת: באחרונה הודיעה הקופה כי היא מוכרת נכסים בנתניה, נצרת ופתח תקווה. בפתח תקווה מדובר במגדלי מכבי בעיר - בניין בן שבע קומות המתפרש על פני 6,000 מ"ר.

השנה הקשה ביותר

הרקע לצעדים אלה הוא הגירעון שאליו נקלעה מכבי ב-2010. לפי ההערכות, הגירעון עלול להגיע ל-100 מיליון שקל - לאחר כעשור רצוף שבו סיימה הקופה את השנה באיזון תקציבי. במכתב מייחסת מכבי את הגירעון לגורמים חיצוניים ובהם עליית התשלומים לבתי החולים, גידול טבעי במספר המבוטחים שאינו מתורגם לגידול דומה בתקציב, עלייה דרמטית בעלויות הביטוח הרפואי וכן הרפורמה ברפואת השיניים והעברת הטיפול בנפגעי תאונות דרכים לקופות.

החשש המרכזי במכבי נובע מהאפשרות שהגירעון של 2010 ימנע ממנה לקבל את כספי התמיכה שהממשלה מעבירה לקופות החולים שעומדות ביעדי התקציב. מדובר בסכום של קרוב ל-100 מיליון שקל הדרוש לקופה כאוויר לנשימה. "2010 היתה קשה מכל השנים שקדמו לה", כותבת מכבי לספקים, "היא אינה המשך של המדרון אלא נפילת מדרגה משמעותית".

בנוסף טוענת הקופה במכתב כי המדינה אינה מציעה סיוע לקופה: "הצגנו את הסכנות החמורות שבמצב הנוכחי בפני משרדי הבריאות והאוצר, אישי ציבור וחברי כנסת, אך לצערנו בשלב זה אין כל התקדמות או סיוע מובטח מצד המדינה".

במשרד הבריאות לא מתרגשים מהמכתב של מכבי. "אנחנו לא מנהלים את קופת החולים ולא נכנסים לכל פרט. הקופה אמורה לעמוד ביעד התקציב שנקבע לה ולהתנהל ביעילות", אומר בתגובה עו"ד יואל ליפשיץ, סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות. "כרגע אנחנו לא מזהים בעיה ליציבות הפיננסית של קופת החולים. לפני הוספת כספי ממשלה לקופות, יש דרכים נוספות להתכנס לתקציב מבלי לפגוע בשירות חיוני". ליפשיץ מוסיף כי "במסגרת ההסכם התלת שנתי שאמור להיחתם בין הקופות לבתי החולים לשנים 2011-2013, תעלה קופת החולים את כל דרישותיה בצורה מסודרת".

בתגובה נמסר ממכבי: "בשנים האחרונות קיצצה המדינה את תקציבי קופות החולים. למרות הקיצוצים, הצליחה מכבי לשמור על איזון מלא בתשע השנים האחרונות תוך התייעלות והקפדה על תשלום לכל הספקים בזמן. לקראת 2010 החלה מכבי בתוכנית התכנסות משמעותית שכללה בין השאר הקפאת גיוס עובדים חדשים, צמצום תקני מתמחים ברפואת משפחה, העמקת הבקרה על ההוצאות, קיצוץ בהכשרה והדרכה לעובדים ואי הרחבת סל התרופות מעבר לסל הממלכתי.

"הפחתת התשלום לספקים נעשתה רק לאחר מיצוי כל המהלכים האחרים. זו פעולה חריגה מצדנו והיא תוצאה של המצב הקיצוני שאליו נקלעה מערכת הבריאות. אנו משוכנעים כי הספקים ערים למצב וייענו לפנייה שלנו לאור ההתנהלות שלנו אתם במשך השנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully